Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

hvor lenge er det du har vært uten det. Har du vært i tingretten vedrørende beslaget?

7 dager nå, ikke hørt noe enda nei.

Hmm... kan holde det i maks 2 uker til da, men prøvesvaret burde vel foreligge nå vil jeg tro vis ikke kommer det senest neste uke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etanol har uttørkende effekt. På samme måte som etanolbaserte desinfeksjonsmidler man bruker på hendene. Gamle biler med gummislanger og plast som ikke er beregnet på dette vil selvfølgelig slite. Gutta fra Amcar-miljøet vil selvfølgelig klage, men man kan ikke ta hensyn til en brukergruppe som utgjør mindre enn 1 promille av trafikkjøringa og som kun bedriver koseturer på solskinssøndager. Resten av samfunnet må gå framover.

Hva som ikke løses av bensin inne i tanken, men av etanol er jeg veldig spent på å høre mer om. Det må i så fall være noe vannbasert.

Amerikaneren min brukes riktignok veldig lite, men den går da utmerket fint på E85.

Bilen er ikke så gammel da, den er fra 70-tallet, men motortypen må i all hovedsak sies å være fra 50-tallet.

Lenke til kommentar

Etanol har høyere oktantall, noe som gjør den mer egnet til turbobygg og motorer som er bygget for høy kompresjonsforhold. Energitettheten til etanol er lavere sammenlignet med bensin, som i sin tur er lavere enn diesel igjen.

Lenke til kommentar

Effekt... ?

Si at du vil kjøre din superricet Civic med tvangsforing fra en turbin fra et vannkraftverk på 95 bensin. Om du har tunet denne for å kjøre på E85 så er det bare å kjøre på med høy kompresjon og spisskam, mens hvis du har et flexfuel-oppsett så kan du kompensere for lavere oktantall ved å kjøre timingen i god tid før, mot at du får lavere effekt.

Du må balansere tunen din mellom hvor du vil få detonering på 95 bensin, og hvor du får høyest kompresjon, noe som i praksis betyr å moderere effekten til motoren.

Lenke til kommentar

Er noe som er galt når media må gå ut å se at det er glatt føre ute :p . Flere ulykker på E6 i går er jo ett bevis på at ferdighetene til enkelte billister på vinterføre burde revurderes. Man må ikke kjøre i fartsgrensa når er snø og glatt føre.  

Blir jo ikke færre av folk med defekte kjørelyspærer på vegene. På min bil så får jeg melding om defekte pærer og senest nå på defekt kjørelys på dashbordet. Så en rask tur innom Torshov og en liten økt hjemme så var pære forran skifta :) . Man lærer noe stadig vekk og selv var jeg ikke klar over at min sier fra om slikt så har jo gått rundt bilen innimellom før kjøring og sjekka :p

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Snasent :) . Viktig å følge med på slikt og selv så var det kampanje på viskere på en butikk som selger deler til biltypen jeg kjører hvor jeg fikk viskerblader til under 50kr. De var bedre enn biltema sine som skreik under kjøring. Sitter selv og vurderer å skifte ut litt pærer bak til led, men har bare blitt med tanken enn så lenge.

Lenke til kommentar

Sett to nye sivilbiler på to dager nå. Er vandt med en svart og en brun passat, og en mørkegrå Mercedes. I går spottet jeg en jeg ikke har sett før, svart 2015 A4 Avant og idag en hvit 328IX f30. 

Fikk vite for mange år siden av en politimann at disse sivilbilene rullerer, og sistnevnte bil er larvikregistrert..? (Øst pd, follo).

"Kjører man pent har man ikke noe å være redd for  :wee: "

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...