Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hva skjedde med drivstoffet E10? Var jo en del snakk om det for et par år siden, men det virker som det har dabbet litt av de siste årene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg har skrevet dette før, men 17. mai-helga i fjor tok jeg med meg en bil på kosetur til Rogaland (fra Oslo). Ved Egersund var det tid for å fylle tanken, men bilen måtte ha 98-saft. Greit nok - den Statoil-stasjonen der (eller var det Shell, kanskje?) burde ha det.

Nei.

- Hei, vet du om det er stasjoner i nærheten som har 98-bensin, spurte jeg hun bak disken.

Med spørrende blikk, svarer hun "eeeh", før en "sivilist" sittende gjemt bak disken spretter opp og forteller at det er en stasjon 14 kilometer oppi veien som har 98.

- Takk for det, svarer jeg, før hun som jobber der avslutter:

- Har ikke vi 98 her'a?

Nei, du - det har dere ikke ...

Lenke til kommentar

Shell i Drammen Brakerøya har ikke 98 tror jeg. Så ikke det når jeg var der sist og tanket. Den på Strømsø har hatt det, men er flere og flere som fjerner muligheten for det. 

Her blir det 95 på bilen sia det er lettest tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Shell i Drammen Brakerøya har ikke 98 tror jeg. Så ikke det når jeg var der sist og tanket. Den på Strømsø har hatt det, men er flere og flere som fjerner muligheten for det.

Her blir det 95 på bilen sia det er lettest tilgjengelig.

Fylt V-Power 98 der flere ganger de siste ukene.

Lenke til kommentar

Da er det jeg som ikke ser :p . Må snart tanke bilen her, men går fint på 95 så får fylle noen liter til søndagen. Ikke tanka på rundt 14 dager nå :p.

@Poopadoop: Fått tilbake lappen nå eller hva :p ?

Endret av Rolf_X
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det jeg som ikke ser :p . Må snart tanke bilen her, men går fint på 95 så får fylle noen liter til søndagen. Ikke tanka på rundt 14 dager nå :p.

@Poopadoop: Fått tilbake lappen nå eller hva :p ?

Juristen skulle se på det idag men han var visst ikke inne idag/syk, så skal prate med han mandag. Han hørtes veldig grei og forståelsesfull ut så gåe nok bra. Ellers får jeg bare vente 2 uker... :/

Lenke til kommentar

Er ikke etanol skadelig for gummislanger etc. Og blir klumpete? Ser det er mange på amerikanske bilforum som klager over at det ødlegger gamle biler.

Når det gjelder 98 så trur jeg at på de stasjonene som selger det så ligger den så lenge mellom påfyll at man risikerer at oktantallet har sunket.

Lenke til kommentar

Etanol har uttørkende effekt. På samme måte som etanolbaserte desinfeksjonsmidler man bruker på hendene. Gamle biler med gummislanger og plast som ikke er beregnet på dette vil selvfølgelig slite. Gutta fra Amcar-miljøet vil selvfølgelig klage, men man kan ikke ta hensyn til en brukergruppe som utgjør mindre enn 1 promille av trafikkjøringa og som kun bedriver koseturer på solskinssøndager. Resten av samfunnet må gå framover.

Hva som ikke løses av bensin inne i tanken, men av etanol er jeg veldig spent på å høre mer om. Det må i så fall være noe vannbasert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kan vel ikke være spesielt vanskelig å bytte plast og gummi i drivstoffsystemet som ikke tåler etanol? Er vel kanskje noen gamle forgassere som ikke liker det, og da er det straks verre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...