Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Mente ikke det som at Skoda er billig eller på noen måter av uakseptabel , men heller det at Mercedes gjør opp for mye av prisen i form av en helhetsfølelse.

 

Det er biler i to forskjellige prisklasser, så selvsagt forventer man ikke samme kvaliteten. Når det kommer til Skoda sin kvalitet så har jeg ingenting vondt å si.

 

Nå har jeg ikke prøvd de aller siste modellene av Superb nei, så kanskje dette har forandret seg. Men da lurer jeg på hvorfor man skal kjøpe Audi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg merker forskjell på Skoda og Audi når jeg bryter det ned på detaljnivå, men skillet blir svakere og svakere så man må nok snart sitte og direkte sammenligne disse med hverandre. Drar man i paneler, presser på plasten, vurderer hvor mange komponenter de forskjellige elemenntene består av og ser på antall skruer som holder innerskjermer på plass etc begynner det å demre hvorfor Audi/MB etc er et knepp dyrere..

Lenke til kommentar

Det er det jeg også mener. Det handler om detaljer, slik som hvordan døren føles å smelle igjen, eller hvordan det er å bevege girspaken.

 

Føler denne videoen er litt relevant på 1:53 (uansett så er det en kul video, verdt å se):

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Enig. Skillet mellom premium og "folkepremium" om vi skal kalle det det er blitt ganske svak:

Trekker frem testen mellom Skoda Superb, BMW 5 og Merce E som påpeker nettopp dette: Gut - Besser - Superb

 

Til forskjell fra folkepremium så synes jeg Premium trekker frem det ypperste innen teknikk og utsøkte detaljer som f.eks designet på skinntrekket på innsiden av dørene - noe jeg alltid har hatt sansen for hos Mercedes. Klarer ikke å stoppe å tafse.. Men for hvermannsen så er det få "ulemper" ved å velge bilene under premium.

Jeg vil ikke si MB leverer det ypperste i teknikk akurat, når det kommer til innsiden - du kan nok betale dyrt for å få noe bedre, men navi, multimedia og instrumenter skuffer meg like mye hver gang - du skal opp på en ganske så ny bil før noe så enkelt som flerfarge-instrumenter, bluetooth og aux-in er standard, noe som er en selvfølge på f.eks Superb.

Den skjermen de klistrer(klistret?) på toppen av dashen i nyere MB, istedetfor innfelt, skrek heller ikke akkurat luksus.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Nå er det slik da toth, at den skjermen er aktuell på A, B, C, og GLC sånn ca.

Vi snakker altså om småbilene som ikke er i samme segment som eksempelvis E-klasse.

 

Å trekke paralleller mellom C-klasse og Superb blir jo litt snodig..

 

Når det er sagt, den skjermen er forferdelig.

 

MB er på mange måter ledende på teknikk, nyvinningene kommer normalt sett først på S-klasse og SL-klasse, før de blir innført på andre modeller som E-klasse, etter enda litt tid blir det aktuelt også på C-klasse..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Må si at jeg liker interiøret på CLA/A-klasse, i forhold til segmentet bilene er i. Men skjermen er som nevnt veldig klønete. Skjemen i seg selv, er heller ikke veldig imponerende, selv om layouten på infotainmentsystemet er greit nok å forstå. 

Lenke til kommentar

Nå er det slik da toth, at den skjermen er aktuell på A, B, C, og GLC sånn ca.

Vi snakker altså om småbilene som ikke er i samme segment som eksempelvis E-klasse.

 

Å trekke paralleller mellom C-klasse og Superb blir jo litt snodig..

 

Når det er sagt, den skjermen er forferdelig.

 

MB er på mange måter ledende på teknikk, nyvinningene kommer normalt sett først på S-klasse og SL-klasse, før de blir innført på andre modeller som E-klasse, etter enda litt tid blir det aktuelt også på C-klasse..

Sant nok, men C skal vel fortsatt fremstå som en premiumbil i sitt segment? Den ligger sist jeg sjekket likevel et godt hakk bak octavia, a4 og passat på teknikk i kupeen (kan ikke uttale meg om sikkerhetsmessige teknologier) på standard-utstyr. Man kan selvsagt kjøpe seg opp, men jeg tror ikke men blir kvitt tomtom-skjermen.
Lenke til kommentar

Ja jeg var litt for generell. Parallellen med MB osv og teknikk mente jeg selvfølgelig innovasjonene de kommer med og som presenteres i toppmodellene. Etterhvert finner de plass nedover i hierarkiet og etablerer seg som naturlige tillegg i mer folkelige modeller. At C-klasse knapt vinner noen designpris for plassering av skjerm er jeg helt enig i, men den har fortsatt mange gode detaljer. Jeg mener å huske at denne var først ute med dynamisk interiør slik at navi etc skifta farger etter utvendig belysning for å nevne en konkret ting..

 

Men Audi er selvfølgelig best i premium.  :ph34r: 

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Nå satt jeg inni hos min mest lokale MB-forhandler for et par uker siden og heller ikke C-klassen syns jeg var all verdens premium i førsteinntrykket. det var først på E-klassen at jeg syns det ble mer premium-faktor. A-klassen og CLA var like skuffende som sist gang jeg prøvekjørte en A-klasse av nåværende generasjon.

Lenke til kommentar

Har en 2013 RAV4, helt fullpakket og en 2013 GLK her på gårdsplassen, så det er veldig enkelt for meg å sammenligne premium mot.. folkepremium (??). Begge er noen veldig gode biler, og forskjellen på teknikk er minimal. Men, når det kommer til kjørekomfort og følelse bak rattet vinner Mercedesen lett. Det er som noen sa tidligere her i tråden, at når man smeller igjen døra så sier det "donk" og ikke *lyden av plastikk som nesten knekker*. Videre er kupeen mer stille, og ting er plassert.. veldig riktig. Når jeg hører på musikk i Toyotaen så hører man ristingen i plastikken rundt høyttaleren, det gjør man ikke i Mercedesen. Og når jeg kjører over dumper i Mercedesen føles det som jeg kjører en skikkelig robust bil på tre tonn, selv om den bare veier 200kg mer enn Toyotaen.

 

RAVen vinner på noen punkter da, som f.eks stor og fin touchskjerm, og ikke sånn "vri-på-for-å-styre-skjermen" -dritt som alt for mange premiumbiler har. Også kan jeg jo si at jeg liker 151hp bensinmotor i RAVen mye bedre enn 170 hp diesel i Merca. Sistnevnte akselererer noe skikkelig med sine 400nm et lite stykke før den må bytte gir og alt føles tregt igjen. Mens RAVen fortsetter liksom å dra hele tiden takket være den hatede CVT girkassa, som jeg faktisk liker veldig godt :)

Lenke til kommentar

RAVen vinner på noen punkter da, som f.eks stor og fin touchskjerm, og ikke sånn "vri-på-for-å-styre-skjermen" -dritt som alt for mange premiumbiler har.

Berøringsskjermer i bil er noe herk. Kommandohjul, som mange premiumbiler har, er totalt overlegent berøringsskjermer. Den beste berøringsskjermen i biler i dag har Volvo.

Lenke til kommentar

 

RAVen vinner på noen punkter da, som f.eks stor og fin touchskjerm, og ikke sånn "vri-på-for-å-styre-skjermen" -dritt som alt for mange premiumbiler har.

Berøringsskjermer i bil er noe herk. Kommandohjul, som mange premiumbiler har, er totalt overlegent berøringsskjermer. Den beste berøringsskjermen i biler i dag har Volvo.
Helt enig! Lettere på mange måter, og tryggere.
Lenke til kommentar

Nå som informasjonen mer og mer flyttes inn i instrumenthuset blir det enda enklere. Løsninger som Audi har med sin "virtual cockpit" (digitalt instrumentpanel), for eksempel; glitrende. Volkswagen har litt annen knappelayout på rattet, ikke like oversiktlig, men fortsatt veldig bra.

Lenke til kommentar

Helst bør alt kunne betjenes på minst to vis, slik at det funker for flere.

 

Instrumenthuset er stedet for det meste fremover, store skjermer i midtkonsollen mister nok fort sin relevans.

 

Men der det er skjerm i midtkonsollen bør selvsagt denne ha betjening via kontroller der man føler seg frem (knapper, rullende hjul osv) uten at man må løfte høyrearmen.

Touch i tillegg er kult, men mest av alt for passasjeren foran slik jeg ser det.

 

Fjernkontroll er heller ikke dumt.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd alle berøringsskjermene på markedet, men jeg holdt på å kollidere med Teslaen til naboen fordi temperaturreguleringa på skjermen der er helt nederst. Det var jo logisk!

 

Forelsket meg i løsningen til Audi da jeg prøvde det i TT'en. Synes det funker veldig bra:

2016-audi-tt-dash-cluster-1500x1000.jpg

 

 

Har bestilt tilsvarende til Passaten - litt mindre fleksibelt enn i Audien, men jeg supplerte med Head up display for å få mest mulig info nærmest mulig synsfeltet mitt. Kanskje jeg får avslag å forsikringa :)

 

open.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...