Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Audi er kanskje litt mer eksotisk der?

Der som de ikke har samme avgiftssystem på bilene, merker du langt større forskjell på hva som er billige merker (type Ford, Toyota oln.), og det som er dyrere eksklusive merker (Audi, BMW, Mercedes osv.) .

Men for oss nordmenn så er Audi A4 kjedelig, da tar jeg heller en "enhjørning" om den er aldri så mye dårligere.

Kunne også fått en Infinti Q50, men den hadde kun prøveskilt for Nevada...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Mener du fordi motorparken der er mer variert, så det eneste som skiller er den faktiske kvaliteten? Eller forstod jeg feil?

Ikke det jeg mente.

Det jeg mener er at her hjemme i Norge er om du liker det eller ikke, så er Mondeo og A4 konkurrenter, ettersom de er relativt likt priset og gjør bortimot det samme. 

I USA koster en Fusion(Mondeo) fra 22 000$, en A4 derimot, får du ikke med mindre du blar opp 37 000$.

En A4 er mao. 70% dyrere, men er den 70% bedre? Heller tvilsomt.

Mao. du skal være relativt opptatt av f.eks. merke, status, "feel" osv. for å i hele tatt vurdere å kjøpe en Audi A4 i USA.  

Lenke til kommentar

En Mustang i Norge er imponerende fordi det er en uoppnåelig bil med tung prestisje bak seg, på grunn av Hollywood og avgifter.

Du betaler for veldig lite bil og veldig mye effekt. I USA er det omvendt, for der er Mustang ganske standard midrange++, og er egentlig ingenting spesielt.

I Norge så kjøper du en Porsche om du har penger til en Mustang. I USA kan du bare drømme om å kjøpe en Porsche om du "bare" har råd til en Mustang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du fordi motorparken der er mer variert, så det eneste som skiller er den faktiske kvaliteten? Eller forstod jeg feil?

Ikke det jeg mente.

Det jeg mener er at her hjemme i Norge er om du liker det eller ikke, så er Mondeo og A4 konkurrenter, ettersom de er relativt likt priset og gjør bortimot det samme. 

I USA koster en Fusion(Mondeo) fra 22 000$, en A4 derimot, får du ikke med mindre du blar opp 37 000$.

Mao. du skal være relativt opptatt av f.eks. merke, status, "feel" osv. for å i hele tatt vurdere å kjøpe en Audi A4 i USA.  

Modellene til rundt 23k USD er ikke direkte sammenlignbare med modeller her i Europa. Det er ofte spart der det kan spares. Kjørte en Camry i USA for noen år siden. Forsto fort hvorfor Toyota kan selge den så billig kontra en europeisk Avensis (mindre modell, men forsatt ganske lik). Ja, jeg vil si at en A4 til 38k USD er verdt merprisen sammenlignet med en tilsvarende bil til 24k USD.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ikke det jeg mente.

Modellene til rundt 23k USD er ikke direkte sammenlignbare med modeller her i Europa. Det er ofte spart der det kan spares. Kjørte en Camry i USA for noen år siden. Forsto fort hvorfor Toyota kan selge den så billig kontra en europeisk Avensis (mindre modell, men forsatt ganske lik). Ja, jeg vil si at en A4 til 38k USD er verdt merprisen sammenlignet med en tilsvarende bil til 24k USD.

Ene gangen jeg var i USA, hadde vi en Ford Escape (Kuga), var lite til ingen forskjell på den kontra Kuga som de selger her til lands. 

Så skjønner ikke helt hvor du tar det fra. 

Lenke til kommentar

Ikke det jeg mente.

Ene gangen jeg var i USA, hadde vi en Ford Escape (Kuga), var lite til ingen forskjell på den kontra Kuga som de selger her til lands. 

Ford har en mer global modell. Det har ikke Toyota og VW i samme grad.

Lenke til kommentar

Ikke det jeg mente.

Ford har en mer global modell. Det har ikke Toyota og VW i samme grad.

Signerer den. Fikk en gang anledning til å se en amerikansk Passat up close. Det var brukt mye billigere plast, og en del detaljer var rett og slett fjernet/annerledes enn den europeiske. På spørsmål om hvorfor fikk jeg beskjed om at amerikanerne generelt ikke var like opptatt av finish inni bilene så mange produsenter brukte billige løsninger på de amerikanske modellene. Andre faktorer slår også inn, som pris bilen. Scirocco utgikk i statene pga høy pris. Dårlig kurs og kostnaden for frakta fra Portugal til statene sørget for det.

Lenke til kommentar

På E-klasse av generasjonen jeg har (211) var midtkonsollen helt annerledes på amerikanske utgaver..

Europeiske har en utfellbar dobbel koppholder som ekstrautstyr, i USA har de selvsagt to permanente koppholdere foran.

Europeisk:

http://www.benzworld.org/forums/attachments/w211-e-class/9833-cup-holder-vr-w211_48070.jpg

US:

http://mbworld.org/forums/attachments/e-class-w211/134590d1215546932-w211-cup-holder-cup-holder.jpg

Lenke til kommentar

Har hatt Passt GTE hjemme denne helgen. Må si at den leverer ihenhold til forventningene selv om jeg gjerne skulle hatt E-Golf rekkevidde. Men selv i hybridmodus og rampete kjøring i GTE-modus (max effekt på el og bensin) så lå snittforbruket på 0,60 da jeg var ferdig med testruten min på blanda veier. Tilsvarende rute med konebilen med 140 TSi gir forbruk på det samme, altså samme forbruk som en bil med mye mindre krefter.

Har LCD skjerm fremfor analoge visere, headup display og masse snadder og har kost meg masse. Må si jeg gleder meg til å få bilen nå!!!

Lenke til kommentar

Har bare kjørt nye Passat med den kjipeste motoren, men den leverer fortsatt! Synes bilen nesten føltes litt Premium! Dempingen og støynivå var i hvertfall veldig likt F11. Ble overasket. Derfor tviler jeg ikke på at du gleder deg til en GTE!

Lenke til kommentar

Har bare kjørt nye Passat med den kjipeste motoren, men den leverer fortsatt! Synes bilen nesten føltes litt Premium! Dempingen og støynivå var i hvertfall veldig likt F11. Ble overasket. Derfor tviler jeg ikke på at du gleder deg til en GTE!

Enig der. Var med å prøvekjørte en 2015 modell. Eneste jeg ikke var helt fornøyd med var mengden plast som er brukt.

Er vandt til Mercedes e klasse der stortsett alt er dekt i skinn. Ellers var den veldig bra, og ikke minst romslig. Er nok en bil som kan konkurrere med mercedes e klasse og bmw 5 serie som familiebil. 

Lenke til kommentar

Enig. Skillet mellom premium og "folkepremium" om vi skal kalle det det er blitt ganske svak:

Trekker frem testen mellom Skoda Superb, BMW 5 og Merce E som påpeker nettopp dette: Gut - Besser - Superb

Til forskjell fra folkepremium så synes jeg Premium trekker frem det ypperste innen teknikk og utsøkte detaljer som f.eks designet på skinntrekket på innsiden av dørene - noe jeg alltid har hatt sansen for hos Mercedes. Klarer ikke å stoppe å tafse.. Men for hvermannsen så er det få "ulemper" ved å velge bilene under premium.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Skoda har kommet seg veldig i det siste, og klarer å kompensere godt mellom pris og kvalitet.

Forskjellen mellom Skoda og f.eks E-klasse ligger i detaljene. Slik som hvordan panelene kjennes ut eller hvordan dørene er å lukke. Tapper du pekefingeren din på dørkortet til en Mercedes E-klasse så sier det *thunk thunk*, mens i en Skoda sier det *klakk klakk*.

Lenke til kommentar

Har du prøvd det i en Superb eller er det en Skodafordom :)? Jeg har ikke gått i detalj i interiøret i nyere MB, men Skodaen har jeg litt kjennskap til, og den føles ikke på noen måte billig ut inni.

We’re used to modern Skodas having classy cabins, but there are usually subtle signs of economising. Not the Superb, though. The squeezable padding extends to the glovebox lid and its surroundings, and there’s a flock-lined, drop-down storage box by the driver’s knee.

Autocar UK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...