Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

<Dårlig erfaring med EBC>

 

<Dårlig erfaring med EBC>

Prøvd noe alternativer til EBC da? Det lille jeg har vært borti dette selv kan jeg ikke påstå noe hverken positivt eller negativt. Tilbakemeldingene virker jo også å være veldig varierte.

 

Spør kanskje litt dumt nå, men er det noe galt med OEM? Jeg har nye Bosch-klosser på min bil, og har ingen kommentarer på hverken bremseeffekt eller støving.

 

Det jo selvsagt ingen klosser for banekjøring, men da tror jeg klossene er det minste som må oppgraderes.

Ikke av andre grunner enn å få bedre bremseeffekt både til vanlig og banekjøring.

Men nå har jeg jo en bil av et helt annet kaliber for mer aktiv kjøring enn hva du har. Hadde bordet vært snudd ville jeg nok bare kjøpt originale klosser jeg også.

Nå kjører jeg Black Diamond predator, det er et steg opp fra oem, de tåler bra med varme og støver ikke veldig mye

Lenke til kommentar

Er ikke dette faktorert inn i Golf R sine OEM-klosser da?

 

 

Jeg tenker dette er bra balansert, og at VW brukte mer enn 2.50 på å konstruere dette.

Aftermarket er ofte dårligere på det meste, også pris faktisk.

Uten at jeg har sett R'en sine klosser er det ikke uvanlig at det er rom for større areal på selve klossen for å skape et større anleggsområde, hvilket vil gi deg mer friksjon og derav bedre bremser. Kombiner dette med en kloss som er mer aggressiv i inngripen på skiven og man kan fort oppleve en vesentlig bedre effekt ut av bremsene. Med den naturlige konsekvens av kortere levetid på både klosser og skive.

 

Jeg vil tro at VW har hatt mye av dette i bakhodet når de designet bremsene på R'en men er nok fort at de valgte noe dårligere bremser for å øke levetiden på disse komponentene.

Skulle det uansett ikke imponere meg å bare bytte klosser er det ikke utenkelig at jeg og bytter caliperne til noe som gir mulighet for enda større klosser.

 

Nå kjører jeg Black Diamond predator, det er et steg opp fra oem, de tåler bra med varme og støver ikke veldig mye

Skal notere de ned bak øret. Uansett når det kommer til bremsestøv så opplever jeg ikke dette som er problem lenger etter jeg begynte med bilpleie. Men nå har jeg vel helle ikke vært ute for å måtte vaske av ting som kan minnes om det man ser på biler som blir brukt i racingsammenheng akkurat.
Lenke til kommentar

Husk også at mer aggressive klosser gjerne spiser skive litt fortere ikke oem+, men enda hissigere liksom.

 

Nei, kommer mye an på vask det med bremsestøv, og en god voks på felgen gjør underverker

Merket det åpnet seg en ny verden av felgvask når jeg fikk egen inntekt og fikk opp øynene for ironx, p21s og de midlene i den familien :p

Lenke til kommentar

Den ene leiebilen vår i L.A. er en "premium SUV":

BMW X3, Cadillac SRX, Mercedes-Benz GLK, VW Touareg

 

Jeg vet lite om utstyr etc, men et raskt søk på amerikanske salgssider gir meg et minimumsnivå på motor:

Rangert etter min interesse:

VW Touareg - 4Motion - 3,6 V6 TFSi 280hp

Mercedes-Benz GLK - (kan være GLC nå) - 2L Turbo 4-syl 241hp

BMW X3 Sdrive eller Xdrive28i - 2,0L TwinPOwer turbo 4-syl 16v 240hp

Cadillac SRX 2 eller 4WD -3,6L SIDI DOHC V6 VVT 308hp (faktisk)

 

Av alle bilene noterer jeg meg at Touaregen og Cadillacen har V6 og mest power, men designet på amerikansk VW er traust og Cadillacen er ukjent for meg. Synes den ser forferdelig ut. Merce, kanskje? BMW'en er vel minst?

 

Hva hadde dere valgt dersom disse var alternativene? Leieprisen er den samme, og forbruk gir jeg faen i.

Jeg hadde nok valgt Touareg eller X3. SRX ser ut til å være et dårlig valg. Ikke se deg blind på hk. X3-en er raskere fra 0-100 enn Cadillacen. Ingen av bilene er dog raske. Selv ville jeg heller ha leid en 328 eller en Chevrolet Camaro SS, men det er meg.

Lenke til kommentar

 

Den ene leiebilen vår i L.A. er en "premium SUV":

BMW X3, Cadillac SRX, Mercedes-Benz GLK, VW Touareg....

 

Tuaregen er jo størst da, her har du plass til folk baki og i bagasjerommet. Den eneste Tuaregen jeg har sittet på med hadde en V10, så det var egentlig ikke plass vi tenkte på da, men jeg synes den var stor nok. 

 

GLK 220CDI eier min mor, og den er eeeekstremt behagelig å kjøre, men man sitter veldig trangt baki. (Når jeg sitter bak meg selv,193cm). Men når jeg sitter bak dama er den stor nok for meg. Nå sitter jeg 98% tiden i førersetet, så not my problem. Men merk at du sliter med å pakke mye i bagasjerommet i GLKen.

 

X3en husker jeg som litt større enn GLK, har bare sittet på noen langturer opp til en hytte med den. Men den er veldig behagelig, likevel ikke helt med GLKen.

 

Cadilaccen har jeg aldri sittet på med eller prøvd. Som du ser er det motor i alle, så det tror jeg ikke du skal være redd for.. Sitter du alene hadde jeg gått for GLK, uten tvil. +++++ Om det er GLC (nye gen, etter navnerevolusjon), en helt ny Mercedes som er noe større enn GLK.

 

Takk for innspill. Vi er to mann, med 2 kofferter og håndbagasje, så alle bilene passer oppdraget, men jeg vil ikke ha den minste SUV'en av valgmulighetene. Synes også Cadillaccen ser litt liten ut?? Har også litt lyst til å benytte anledningen til å prøve noe nytt, men er redd for å angre på valget. Skal jo ha bilen i 5 dager..

 

 

Den ene leiebilen vår i L.A. er en "premiu...

Jeg hadde nok valgt Touareg eller X3. SRX ser ut til å være et dårlig valg. Ikke se deg blind på hk. X3-en er raskere fra 0-100 enn Cadillacen. Ingen av bilene er dog raske. Selv ville jeg heller ha leid en 328 eller en Chevrolet Camaro SS, men det er meg.

I'm way ahead of you: I Las Vegas skal vi også ha en Mustang GT 5.0 V8 et døgn og i Los Angeles venter en Dodge Challenger R/T (de hadde ikke SRT tigjengelig. Eller Penske).

 

Blir kos.

 

PS. SUV i fem døgn = rett under 300 Dollar for hele perioden. Mustang GT/ Dodge R/T i ett døgn: 200 Dollar.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Jeg brukte EBC Green Stuff, dette var vel tilbake i 2001/2002.

Først støvet de infernalsk og ødela felgene (Eier Motorsport-felger til Volvo 7xx)

Så ble klossene brått glassert i tillegg, så da reiv de i filler skivene som også var nye (og handlet samme sted)

 

Til slutt ordnet de opp så jeg fikk tilbake penger, men det var så mye styr at jeg helst unngår produkter fra EBC.

 

Originalklosser funka i praksis bedre.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde nok valgt Touareg eller X3. SRX ser ut til å være et dårlig valg. Ikke se deg blind på hk. X3-en er raskere fra 0-100 enn Cadillacen. Ingen av bilene er dog raske. Selv ville jeg heller ha leid en 328 eller en Chevrolet Camaro SS, men det er meg.

 

 

Det er GLC300 som har 241 hester på 4-sylinderen fant jeg nå ut.. BMWen skal være ca et sekund raskere rett frem (7,5 mot 6,5).. Jeg vil nå kalle alle bilene greit over middels raske om man sammenligner med den typiske norskregistrerte bil..

 

http://www.caranddriver.com/news/2016-mercedes-benz-glc-class-official-photos-and-info-news

http://autoweek.com/article/car-reviews/2016-mercedes-glc-300-review-baby-benz-hauler-hits-right-notes

http://www.caranddriver.com/reviews/2013-bmw-x3-xdrive28i-test-review

 

 

 

Takk for innspill. Vi er to mann, med 2 kofferter og håndbagasje, så alle bilene passer oppdraget, men jeg vil ikke ha den minste SUV'en av valgmulighetene. Synes også Cadillaccen ser litt liten ut?? Har også litt lyst til å benytte anledningen til å prøve noe nytt, men er redd for å angre på valget. Skal jo ha bilen i 5 dager..

 

 

Skal man prøve noe nytt er jo GLCen det beste, den er jo bokstavlig talt ny. X3en begynner å nærme seg enden av syklusen.

 

Jeg ville gått for den store(lille), tunge, trege Mercedesen.. 

 

05-Mercedes-Benz-vehicles-GLC-680x379.jp

 

Trouble

hovedsaklig BMW sjåfør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Får håpe du er heldigere med utvalget enn det jeg var !  :tease:

Que es eso? Hva bestilte du og hva fikk du?

 

Nevnte det tidligere i tråden, men her er det igjen:

 

Bestilte stor sedan (Chrysler 300, Dodge Charger oln.), det hadde de ikke igjen av.

 

Så jeg ble "oppgradert" til valget mellom sportscoupe / carbriolet (Mustang og Camaro) og "luksuriøs" sedan.

Førstnevnte er for små biler til 3 mann, så da ble det "luksuriøs" sedan, der hadde de kun en bil jeg kunne ta ut av staten Nevada og fikk derfor en Audi A4 2.0T .

Lenke til kommentar

Mustang cabriolet er den erketypiske turistbilen. Jeg leide en C6 Corvette i California for noen år siden. Ikke verdens beste sportsbil, men likevel moro. Corvette bli for øvrig sett på som en skikkelig harry gamlingsbil i USA. Det fikk vi erfare da en mann spurte oss på en bensinstasjon: What car is that? A Corvette. Really? Hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...