Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

 

Den nye eller gamle?

 

 

ca 2011 - 2013

 

Min mor hadde en X1 18D 2012, som hun nettopp byttet inn i den nye 18D .

Men for å snakke om 2012 modellen, så er det jo på ingen måte en stor bil innvendig eller utvendig, en crossover mao.

Men det gjør igjen at den er relativt komfortabel å kjøre, og i motsetning til den nye så er den jo stort sett bakhjulsdreven.

Designet er vel heller ikke for alle, men hver sin smak, regner med at du ikke hadde vurdert dem om du syns den så helt horribel ut. 

Mitt største ankepunkt var absolutt motoren, men der finnes det alternativer. 

 

Alt i alt, ikke en bil jeg ville hatt, men morra mi var fornøyd nok til å bestille seg en ny. Så det kommer vel an på hva du ser etter en i en bil. 

Personlig ville jeg heller sett etter en stasjonsvogn med firehjulstrekk, mister litt bakkeklarering, men får til gjengjeld som regel bedre plass inni, både for personer og bagasje. 

 

 

Tror du det er plass til et bakovervendt barnesete i baksetet, uten problemer for den som måtte sitte i pasasjersetet forran på 2012 modellen? Har tittet på 2016 modellen bare for å sjekke størrelse, men etter hva jeg har skjønt, så er nå motoren tverrstilt for å endre til en mer FWD drivlinje med den effekten at man får bedre plass i kupèn. Blir da større innvendig enn 2012 modellen.

 

Vurderer en 2011-2013 X1 dersom det er plass til et bakovervendt barnesete bak, og fortsatt plass til passasjer i framsetet.

 

Har en 525 fra før, så der er ikke plass noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

 

 

 

Tror du det er plass til et bakovervendt barnesete i baksetet, uten problemer for den som måtte sitte i pasasjersetet forran på 2012 modellen? Har tittet på 2016 modellen bare for å sjekke størrelse, men etter hva jeg har skjønt, så er nå motoren tverrstilt for å endre til en mer FWD drivlinje med den effekten at man får bedre plass i kupèn. Blir da større innvendig enn 2012 modellen.

 

Vurderer en 2011-2013 X1 dersom det er plass til et bakovervendt barnesete bak, og fortsatt plass til passasjer i framsetet.

 

Har en 525 fra før, så der er ikke plass noe problem.

 

Har ikke hatt barnesete i X1'en, det er jeg og brødrene noen år for gamle til  :tease:

 

Fant denne artikkelen (riktignok fra modellen var ny, før facelift): 

http://www.hegnar.no/motor/tester/artikkel90479.ece

 

 

 

Ingen familebil 

BMW X1 blir aldri noen fullverdig familiebil. Til det er plassen altfor dårlig. Vi forsøkte oss med et stort bakovervendt barnesete, noe som ga den som sitter på første rad litt mindre benplass enn på et Ryanair-fly.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

En sånn Chevrolet Tahoe fra tidlig 2000-tall med 5.3L V8ern - noen som har erfaring med hvor mye den bruker på langkjøring?

Såpass mye at det ikke burde vært en faktor en gang om man vurderer en sånn bil.

Onkel har en eldre Tahoe, og han ville faktisk ikke si høyt hvor mye den brukte.

 

I følge de Amerikanske myndighetene, så er offisielt forbruk på motorvei kjøring 16 MPG, eller 6.8 KM/L / 14.71 L/100KM .

Det er sikkert noe optimistisk også. 

Link: https://www.fueleconomy.gov/feg/bymodel/2003_Chevrolet_Tahoe.shtml

Lenke til kommentar

Det er jo litt. Passaten min er også ganske tørst når jeg kjører i byen, er nok lett opp mot 1.2-1.5. Men blir mye bedre på langkjøring. 

 

Ser flere skriver at de får Chevyen ned mot 1.2 på langkjøring. Det er jo selvfølgelig litt, men så er det jo også en ganske tøff bil med mye plass. 

Lenke til kommentar

Min bil er glad i bensin, men brydde meg fint lite om drivstofføkonomi når jeg skulle velge bil.

 

Klarer dog å dra den ned i 7.0/100km ifølge kjørecomputer når jeg pendler mellom Oslo og Stavanger, tvinger den i femte-gir med steptronic og kjører som en gammel mann.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

En sånn Chevrolet Tahoe fra tidlig 2000-tall med 5.3L V8ern - noen som har erfaring med hvor mye den bruker på langkjøring?

Hvis det er spørsmålet du stiller når du vurderer bilen er det bare å gå videre...

Lenke til kommentar

 

En sånn Chevrolet Tahoe fra tidlig 2000-tall med 5.3L V8ern - noen som har erfaring med hvor mye den bruker på langkjøring?

Hvis det er spørsmålet du stiller når du vurderer bilen er det bare å gå videre...

Vel, det er forskjell på om man ligger på drøye liten kontra godt over to. Ser det er flere som skriver at de bruker litt mindre suppe fra '03 modellen. Hvorfor ikke spare der man kan?

Lenke til kommentar

Det å ha en amerikaner med stor motor, som du kan høre plasker bensin inn i sylindrene, samtidig som du bryr deg om drivstofføkonomi er en særdeles merkelig blanding av preferanser som jeg ikke hører om veldig ofte.

 

Det er slike ting som driver folk til vanvidd.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å få en slik Tahoe ned i under 1,5.. Men 1,2 som enkelte prater om må være på en godværsdag med nedoverbakke og vind i ryggen.

Er vel vanlig å komme seg ned på 1-1.2 i en tahoe med ls1 5.3/5.7 ved blandet kjøring med en liten roots kompressor og forsiktig kjøring.

 

Eneste negative er jo om man enten blir stoppet uten og ha fått tuv-godkjent ombyggingen eller ved alvorlig krasj (vet ikke om det lar seg gjøre og få det godkjent, må isåfall bare plukke den av før eventuell visning)

 

Edit:

 

Det er mange som klarer å få E39 ned i 0 liter på mila når radiatoren blir ødelagt og bilen sitter på et lasteplan.

har vært mye nede på 0 liter på mila på vei ned fjelloverganger i e46'en.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

 

Det er fullt mulig å få en slik Tahoe ned i under 1,5.. Men 1,2 som enkelte prater om må være på en godværsdag med nedoverbakke og vind i ryggen.

Er vel vanlig å komme seg ned på 1-1.2 i en tahoe med ls1 5.3/5.7 ved blandet kjøring med en liten roots kompressor og forsiktig kjøring.

 

Så nå skal du få noen til å tro på at man får en Tahoe nedi litern på blandet kjøring?

Den var god.

 

1,2 på langkjøring er ikke realistisk, litern akkurat på blandet kjøring sier det seg selv at er en bommert da.

 

Litern på blandet kjøring er faktisk noe mange normale personbiler sliter med i praksis..

Lenke til kommentar

LPG og veibruksavgift kom vel første gang opp for alvor i 2014 med planer om innføring i 2015?

Så kom det opp igjen i 2015 med planer om innføring i år..

 

Foreløpig kan det visst virke som man unngår det, men jeg blir overrasket om det ikke endrer seg på sikt.

 

Veibruksavgiften var foreslått satt til ca samme nivå som for bensin, altså høyere enn for diesel.

 

Det koster jo fort 25k for et LPG-anlegg også, så det tar uansett lang tid å få tilbake investeringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...