Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Typisk det der. Lært meg det å se om det finnes erstatningsdeler til lavere priser. Ett eksempel er jo en instrumentpanelpære som noen skal ha bortimot 500kr for, men måler man og finner ut hva slags pære det er så kan man få en haug for en slik og ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Lurer på om noen her inne har erfaring med 3 liter bensin og diesel som står i 25i og og 25d på forrige generasjon BMW (E90 og E60).

Hjertet sier bensin, men hjernen sier diesel.

 

Har kommet opp med følgende, men lurer på om noen har noe mer å bidra med:
 

25D:

+ Drivstofføkonomi

+ Litt billigere forsikring

+ Newton

= Kan lett chipes for opptil 100HK ekstra, dog usannsynlig at jeg ville gjort det.

= Et mulig diesel forbud vil påvirke meg i svært liten grad, da jeg sjeldent ferdes i områdene hvor det er aktuelt i rushtiden.

- Turboen er kjent for å feile.

- Lyd

- Småkjører mye, kun 12.6KM til jobb, 1 KM til butikken.

 

25i:

+ Lyd

+ Driftsikker NA motor

+ Turtallsvillig

= Krever høyt turtall for max skyv

- Drivstofføkonomi

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hjernen bør også si bensin.

Driftskostnadene blir nok ikke så veldig ulike, men bensinmotoren gir det i det daglige mens dieselmotoren gjerne gir en stor smell innimellom tenker jeg.

Forutsigbarhet er definitivt et pluss for bensin. 

Lenke til kommentar

Fattern hadde en '09 525iat, mener at det satt en 2.5L l6 i den. I følge tabellen her, så er det ikke så stor forskjell på dem når det kommer til ytelsen. 

 

Jeg syns det gikk ganske bra med 218hk og med steptronic kassa til BMW kan du jo fint kjøre den på høyere turtall på morsomme veier. Kompis har en 520dat og det var relativt kjipe greier. Gå for bensin du! :D 

Lenke til kommentar

Lurer på om noen her inne har erfaring med 3 liter bensin og diesel som står i 25i og og 25d på forrige generasjon BMW (E90 og E60).

Hjertet sier bensin, men hjernen sier diesel.

 

Har kommet opp med følgende, men lurer på om noen har noe mer å bidra med:

 

25D:

+ Drivstofføkonomi

+ Litt billigere forsikring

+ Newton

= Kan lett chipes for opptil 100HK ekstra, dog usannsynlig at jeg ville gjort det.

= Et mulig diesel forbud vil påvirke meg i svært liten grad, da jeg sjeldent ferdes i områdene hvor det er aktuelt i rushtiden.

- Turboen er kjent for å feile.

- Lyd

- Småkjører mye, kun 12.6KM til jobb, 1 KM til butikken.

 

25i:

+ Lyd

+ Driftsikker NA motor

+ Turtallsvillig

= Krever høyt turtall for max skyv

- Drivstofføkonomi

E60 525d er en koselig bil. Fin lyd til diesel å være, og går godt. Bare finn deg en med utstyret du vil ha. Har sett en god del E60er på finn med 2.5-3liters motor, men der første eieren har droppet alt ekstrautstyret. 

 

Denne har omtrent samme lyd karakteristikk som en vanlig 525d bare høyere lyd og mere turbosus

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Eneste fordelen med diesel er økonomi, og det blir veldig usikkert fremover. Hvis du skal småkjøre mye så er det en no-brainer å velge bensin for min del.

 

Det at folk er redd for turtall og prioriterer dreiemoment over hestekrefter synes jeg er rart. M54, av erfaring, har mesteparten av dreiemomentet sitt i rundt 3000 til 3500-området, noe selv automatkassen vil at du skal gire på. Så mangelen på følelsen av bunndrag er bare en illusjon om at du har mindre motorkraft fordi bensin gir deg en lineær økning av kraft istedet for å dunke deg i gang som en berg-og-dal-bane.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Egentlig var jeg fast bestemt på bensin, men ettersom det dukket opp et par attraktive biler med diesel, så måtte jeg nesten ta det med i vurderingen. 

Men takk til alle for råd og innspill, det blir med 95% sikkerhet bensin. 

Satser på å finne meg en E92 med mest mulig utstyr, men først må jeg bli kvitt BlueGT'en  :)

Lenke til kommentar

Den har jo i prinsippet bare en converter, akkurat som en hvilken som helst bil med automatkasse.. Forskjellen er bare at den ikke har flere ulike utvekslinger å velge mellom og at den bruker elmotorer for å kompensere for dette.

 

Det er ihvertfall slik jeg har forstått det..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Den nye eller gamle?

 

 

ca 2011 - 2013

 

Min mor hadde en X1 18D 2012, som hun nettopp byttet inn i den nye 18D .

Men for å snakke om 2012 modellen, så er det jo på ingen måte en stor bil innvendig eller utvendig, en crossover mao.

Men det gjør igjen at den er relativt komfortabel å kjøre, og i motsetning til den nye så er den jo stort sett bakhjulsdreven.

Designet er vel heller ikke for alle, men hver sin smak, regner med at du ikke hadde vurdert dem om du syns den så helt horribel ut. 

Mitt største ankepunkt var absolutt motoren, men der finnes det alternativer. 

 

Alt i alt, ikke en bil jeg ville hatt, men morra mi var fornøyd nok til å bestille seg en ny. Så det kommer vel an på hva du ser etter en i en bil. 

Personlig ville jeg heller sett etter en stasjonsvogn med firehjulstrekk, mister litt bakkeklarering, men får til gjengjeld som regel bedre plass inni, både for personer og bagasje. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...