Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri hørt om biler som sliter med å bli varme som heller ikke har ødelagt termostat.

 

Kjørte en dieselbil for noen år siden som lakk litt kjølevæske. Noen dager etter påfyll fikk jeg ikke lenger varme i kupeen siden nivået var for lavt. Kan være verdt å sjekke kanskje.

Lenke til kommentar

På kalde vinterdager er det deilig med eldre og mindre (seff ikke mindre volum da) effektive bensinmotorer, hvor en større del av varmen går til kjølevannet. Trenger ikke noen ekstra varmer da. :p

Endret av CFM
Lenke til kommentar

For de som lurer, jeg kommer ikke til å gjøre mer med den triste dieselbilen..

Bensinbilen min er ferdig på service, rattvarmen, setevarmen og varmeapparatet fungerer selvsagt bra.

 

Er vel grenser for hvor mye varme en 0,8L motor produserer :p

 

Hvis man har en bil med mer is på innsiden en utsiden, hva er det man skal gjøre da? Sokk med kattesand? Har ikke tilgang til en varm garasje.

http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-2000019534/

 

Varm garasje er forresten drepen for en bil, det beste er å stå i carport om det er en bil som brukes regelmessig.

Lenke til kommentar

Nå er jeg spent på hvorfor det å ha bilen i garasje plutselig er drepen for bilen..

Garasje er ikke drepen, men oppvarmet garasje er det for en bil som brukes regelmessig i vinterhalvåret.

Jo tettere garasjen er, jo verre er det også.

 

Dette skyldes det enkle faktum at rust utvikler seg bedre i varmen, varm luft bærer også mer fuktighet.

 

Dersom du kjører bilen ute i saltgørra og så parkerer den inne i varmen vil rusten utvikle seg raskere enn dersom du parkerer den samme bilen i en kald luftig garasje eller en carport.

 

Sånn ca alle biler er utsatt for rust.

 

Sleng på dårlig ventilasjon, og det hele forverres ytterligere.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

Ikke verst! Er det bare å legge en sånn inne i bilen også er problemet løst?

 

Stiller meg kritisk til hvor mye de der klarer å samle opp av luftfuktighet. Det ender også med at det ligger vann nedi koppen, så ikke ha dette i bilen når du kjører. Du må også kjøpe refills etter refills.

 

 

Hypotese (ikke skyt meg): Hva med å åpne 2 av vinduene med en liten glipe (liten nok til at ingen får hånda inn), slik at det er gjennomtrekk?

Lenke til kommentar

 

 Alle tips mottas med bil-gif.

OP did not deliver

 

FoaBVgH.gif

 

 

 

Har nå spikra turen, skal bestille i løpet av helgen (venter på svar fra Hertz angående Adrenaline collection biler som vi skal leie i to omganger)

 

Blir avreise til Vegas (billig - koster under 5000,- t/r via Stockholm med Norwegian) og bruker det som avreise/ankomstpunkt.

Er i Vegas en dag og flyr til SF (koster 350,-) og er der tre dager. Flyr tilbake til Vegas, henter leiebil som vi skal ha i hele oppholdet i LA (BMW X3, VW Touareg eller likn.) og kjører til LA hvor vi er i fire dager. En av dagene i LA skal vi kose oss med en eller annen sak med V8 (Mustang eller Charger) og skal kjøre rundt i Beverly Hills, Mulholland drive og oppover Pacific Highway til Malibu. Kjører tilbake til Vegas og er der tre dager til. Den ene dagen i Vegas leier vi også en sprek bil og kjører ut til Hoover dam med omvisning og etterpå til Lake Mead hvor vi også skal leie jet ski og/eller en bayliner og farte rundt på innsjøen der. Totalpris for flytur, hotell med halvpensjon og leiebilene blir ca 25.000. Da er også kostnader for Universal studios og et par andre aktiviteter bakt inn i prisen. Lommepenger kommer i tillegg.

Lenke til kommentar

Stiller meg kritisk til hvor mye de der klarer å samle opp av luftfuktighet. Det ender også med at det ligger vann nedi koppen, så ikke ha dette i bilen når du kjører. Du må også kjøpe refills etter refills.

 

 

Hypotese (ikke skyt meg): Hva med å åpne 2 av vinduene med en liten glipe (liten nok til at ingen får hånda inn), slik at det er gjennomtrekk?

Gjennomtrekk hjelper vel ikke når det er -15 utenfor. Og billene kjøres ikke lenge nok av gangen, til at de tørker nok vha varme fra bilen. (Pizzabudbiler)

Lenke til kommentar

 

Nå er jeg spent på hvorfor det å ha bilen i garasje plutselig er drepen for bilen..

Garasje er ikke drepen, men oppvarmet garasje er det for en bil som brukes regelmessig i vinterhalvåret.

Jo tettere garasjen er, jo verre er det også.

 

Dette skyldes det enkle faktum at rust utvikler seg bedre i varmen, varm luft bærer også mer fuktighet.

 

Dersom du kjører bilen ute i saltgørra og så parkerer den inne i varmen vil rusten utvikle seg raskere enn dersom du parkerer den samme bilen i en kald luftig garasje eller en carport.

 

Sånn ca alle biler er utsatt for rust.

 

Sleng på dårlig ventilasjon, og det hele forverres ytterligere.

 

Jeg er med på logikken,

men du sier alstå at om du bodde i leilighetskompleks med oppvarmet garasje hadde du heller satt bilen på gata hver natt hele vinteren? Jeg tror heller jeg hadde valgt å vaske oftere, og evt leve med at bilen rustet 2 år før den ellers ville gjort det, i bytte mot komfort.

Lenke til kommentar

Blir avreise til Vegas (billig - koster under 5000,- t/r via Stockholm med Norwegian) og bruker det som avreise/ankomstpunkt.

 

Jeg ville vært skeptisk til å bruke Norwegian på langturer og prisen er ikke bedre enn hos andre selskaper. BA f.eks. tilbyr samme pris. Men utover det høres det ut som du har planlagt en riktig fin tur.  Det å cruise rundt Beverly Hills tror jeg kanskje vil være skuffende siden dere mest vil få se toppen av huse med et høyt gjerde rundt - særlig i Bel Air. 

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt, men finner ikke samme pris med BA (nesten dobbelt så dyrt på de dagene vi skal dra). Siden det bare er 13 timer så skal jeg overleve Norwegian.

 

Ang Beverly Hills ser jeg poenget ditt - blir nok mer "passing through" på vei til Malibu enn hus-spotting (eller enda verre: celebspotting), og så kjører vi Mulholland tilbake. Kan nok spotte enn og annen kul bil også, håper jeg.  :yes:

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Har nå spikra turen, skal bestille i løpet av helgen (venter på svar fra Hertz angående Adrenaline collection biler som vi skal leie i to omganger)

En ting jeg kom på, jeg ville sørget for å dra senest første halvdel av april, eller ventet til etter sommeren..

Sommeren er drøy i Vegas om man skal gjøre annet enn å sitte innendørs.

 

 

Jeg er med på logikken,

men du sier alstå at om du bodde i leilighetskompleks med oppvarmet garasje hadde du heller satt bilen på gata hver natt hele vinteren? Jeg tror heller jeg hadde valgt å vaske oftere, og evt leve med at bilen rustet 2 år før den ellers ville gjort det, i bytte mot komfort.

Jeg er så sær at jeg velger bolig etter hvilke forhold bilen får på stedet :)

I dag har jeg kald enkeltgarasje som jeg har modifisert så det er god trekk gjennom den. 

 

Jeg ville vært skeptisk til å bruke Norwegian på langturer og prisen er ikke bedre enn hos andre selskaper. BA f.eks. tilbyr samme pris. Men utover det høres det ut som du har planlagt en riktig fin tur.  Det å cruise rundt Beverly Hills tror jeg kanskje vil være skuffende siden dere mest vil få se toppen av huse med et høyt gjerde rundt - særlig i Bel Air.

Da jeg var i Vegas for tre år siden fløy jeg BA..

Først var det en flight til Heathrow der vi byttet fly.

Fra Heathrow fløy vi til Dallas mener jeg, i en 747-400.

Så fra Dallas til Las Vegas i et lite og behagelig fly.

 

Jeg hadde ALDRI tatt den turen igjen, mer ubehagelig enn på den BA 747en har jeg ALDRI sittet.

Det var rett og slett ulidelig trangt, enden på visa ble at jeg stod ved toalettene mesteparten av turen..

Det var da billigste billetter, vi havnet langt bak.

Lenke til kommentar

En ting jeg kom på, jeg ville sørget for å dra senest første halvdel av april, eller ventet til etter sommeren..

Sommeren er drøy i Vegas om man skal gjøre annet enn å sitte innendørs.

No worries. Drar i slutten av september. Tenker 30 pluss da er drøyt nok for min del. Vannet på stranda i LA skal visstnok være kaldt - stemmer det?

 

En annen ting:

Mazda skal vise "RX-9" i Tokyo senere i januar. Denne er jeg spent på å se

2015-608654mazda-sports-car-concept.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...