Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her visste man at det var skumle forhold, en bil hadde allerede dratt av veien og det betyr at de som stanset for å hjelpe visste hvordan forholdene var.

Så kommer altså en bil til, hva som har skjedd videre kan vi stort sett bare tenke oss frem til. Det eneste vi vet med sikkerhet er hva utfallet ble.

Å gå ut av bilen på E6 er svært risikofylt, og jeg vil ikke anbefale noen å gjøre akkurat det med mindre all trafikk står stille allerede.

Jeg kommer ikke til å spekulere videre, men håper en grundig etterforskning fører til at det blir reagert korrekt til syvende og sist.

I mange slike tilfeller vil det etter mitt syn være riktig med en reaksjon etter vegtrafikklovens §3, mens det i andre tilfeller kan være riktig å bruke straffeloven. Hva som er riktig i denne saken er det umulig å si noe om på nåværende tidspunkt.

Det er dog faktum at det skal svært lite til for å dømmes for uaktsomt drap etter bilulykker i Norge.

Lenke til kommentar

I og med at han er siktet for uaktsomt drap er det nok ganske mye som tyder på at han har en viss skyld.
På bildet ses en tilårskommen, sliten E36 bmw, sikkert dårlige dekk som det pleier å være hos folk med slike biler, samt bak rattet en uerfaren sjåfør med alt for stor tro på sine egne ferdigheter og bilens.

Klassisk ulykke dette, som skjer pga manglende rutine og selvinnsikt.
Dette følger vedkommende resten av livet, hver eneste dag resten av livet vil han mest sannsynlig tenke på dette.

Kjenner en som førte en lastebil og kom over i feil felt, tok livet av en som kom imot. Han ble helt psycho i hodet, mista jobben, huset og det meste. Ble et nervevrak som for det meste ble liggende på sofaen.

Så vurder risiko ute i trafikken alle, mange vet ikke hvor store krefter som er i sving og hvor ltie som skal til før det skjer noe alvorlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Morsomt hvordan du elegant legger all skyld på fører, kun ut ifra hva slags bil han kjørte og førerens alder.

La nå politiet komme med en uttalelse etter de har begynt med etterforskningen, isteden for å si at han hadde dårlige vinterdekk fordi han kjørte e36.

Edit: det er en e39 på bildet, om det endrer ditt syn på personen bak rattet :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Morsomt hvordan du elegant legger all skyld på fører, kun ut ifra hva slags bil han kjørte og førerens alder.

La nå politiet komme med en uttalelse etter de har begynt med etterforskningen, isteden for å si at han hadde dårlige vinterdekk fordi han kjørte e36.

Det er et ordtak som heter: "På seg selv kjenner man andre". Det tror jeg ofte er årsaken til at mange fordømmer unge bilførere her på forumet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også sett og vært på med en del ting som jeg nå fordømmer, men man må virkelig huske på å ikke generalisere.

Dere må også huske at det ikke bare er sjåføren sitt liv og avdøde selv samt hans familie som er berørt. Tenk å være den som fikk hjelp, tenk å være han som kjørte bilen gutten døde i. Det er alltid veldig mange som får livet sitt ødelagt av sånne ulykker, noen i større grad enn andre.

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

Skjønner godt at folk i E36 automatisk blir antatt for å være drittunger. De fleste jeg møter foretrekker åpenbart at bilen ser kul ut med tåke + park døgnet rundt i stedet for å bruke skikkelig lys og se ting på veien. Prioriteringer til mange er billige coilovere og ikke testvinnende dekk. Trenger dog ikke å dra forhastede konklusjoner.

Hilsen en som kjører E36. Jeg vet at bilen i ulykken er en E39.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste jeg møter foretrekker åpenbart at bilen ser kul ut med tåke + park døgnet rundt i stedet for å bruke skikkelig lys og se ting på veien.

Denne kombinasjonen er ikke ungdom, E36- eller BMW-eiere alene om.

Prioriteringer til mange er billige coilovere og ikke testvinnende dekk. Trenger dog ikke å dra forhastede konklusjoner.

Billigdekk er også en uting blant mange.

Jeg hadde gleden av å se en venn av meg stå i nesten 30 minutter her om dagen for å forklare en kunde hvorfor gode vinterdekk koster mye, og særlig når dimensjonen er 22".

Dette var til en kar i 40 årene med som nylig hadde kjøpt porschefelger han ville ha som vinterhjul.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Er uansett mye rar kjøring nå når det er vinterføre. Kjøpte en bil i august i fjor og på med den fikk jeg med Nordmann4 som er OK dekk, men ikke de beste seff. Kjører jo litt forskjellige plasser og det er stor forskjell på Hedmark og Osloområdet har jeg merka. Slår nesten aldri feil at så fort jeg kommer til Oslo går farta ned til 40-50km/t på motorvegen og folk bare roter. For min del blir det nå til våren og innvestere i nyere dekk som er hakket bedre enn de jeg har. Selv så legger jeg heller noen lapper ekstra i gode dekk siden det er en sikkerhet spesielt på vinterføre.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med lakkering/plastidip av felger her?

Har lyst til å lakkere sommerfelgene mine to-tonet, to av de er litt kantkjørte og krommen er korrodert på alle leppene og det er muttertrekker-riper på alle.

Det er snakk om noen skikkelig vulgære 19"-jallafelger så er ikke fare for å "ødelegge" de uansett hva jeg gjør.

Spørsmålet er hva som blir den billigste, beste & enkleste måten og få leppe og innerring i forskjellige farger, alternativene så langt er plastidip eller biltema boks-felg-lakk. (skal selvfølgelig reparere kantkjøringsripene før jeg begynner legge på farge)

Lenke til kommentar

Prioriteringer til mange er billige coilovere og ikke testvinnende dekk. Trenger dog ikke å dra forhastede konklusjoner.

Billigdekk er også en uting blant mange.

Jeg hadde gleden av å se en venn av meg stå i nesten 30 minutter her om dagen for å forklare en kunde hvorfor gode vinterdekk koster mye, og særlig når dimensjonen er 22".

Dette var til en kar i 40 årene med som nylig hadde kjøpt porschefelger han ville ha som vinterhjul.

Helt sant, men billigdekk er likevel bedre enn gamle dekk.

Jeg kjører en 240 med åpen diff og de absolutt billigste 14" vinterdekka fra dekkonline, og en kompis av meg kjører en 940 med sperrediff og noen gamle hakkapelita dekk som skulle være skikkelig bra. Gjett hvem som sklei overalt og ikke kom seg fram når vi kjørte opp i snøen?  :laugh:

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Det er et ordtak som heter: "På seg selv kjenner man andre". Det tror jeg ofte er årsaken til at mange fordømmer unge bilførere her på forumet.

Vil betegne det der som hersketeknikk.  

Det er lett å være fordømmende overfor en ung BMW sjåfør siden de er overrepresentert blant idioter i trafikken (for det er de!), MEN det betyr imidlertid ikke at karen i denne saken har gjort seg skyldig av den årsak.  Det tror jeg alle forstår.  Jeg reagerer også litt på at media ukritisk viderformidler at vennerne til den 16 årige betegner farten som ekstremt høy.  Kanskje den var det, men de er ikke akkurat uavhengige vidner.  

At gå rundt på en motorvei midt på natten uten refleks er ikke det smarteste man kan gjøre og jeg føler faktisk litt med sjåføren som nå sandsynligvis blir dømt for uaktsomt drap selv om han antakelig ikke hadde mye sjans til å unngå ulykken. 

Lenke til kommentar

Det er lett å være fordømmende overfor en ung BMW sjåfør siden de er overrepresentert blant idioter i trafikken (for det er de!), MEN det betyr imidlertid ikke at karen i denne saken har gjort seg skyldig av den årsak.  Det tror jeg alle forstår.  Jeg reagerer også litt på at media ukritisk viderformidler at vennerne til den 16 årige betegner farten som ekstremt høy.  Kanskje den var det, men de er ikke akkurat uavhengige vidner.  

At gå rundt på en motorvei midt på natten uten refleks er ikke det smarteste man kan gjøre og jeg føler faktisk litt med sjåføren som nå sandsynligvis blir dømt for uaktsomt drap selv om han antakelig ikke hadde mye sjans til å unngå ulykken. 

Om noen får ufrivillig skrens på bilen på motorveien synes jeg det kan regnes som overveiende sansynlig at de har holdt for høy fart (etter forholdene). Om man treffer en fotgjenger i en slik situasjon er man jo vannvittig uheldig, og jeg tror ikke det ville gjort noen forskjell om 16-åringen hadde brukt refleksvest.

Lenke til kommentar

Om noen får ufrivillig skrens på bilen på motorveien synes jeg det kan regnes som overveiende sansynlig at de har holdt for høy fart (etter forholdene). Om man treffer en fotgjenger i en slik situasjon er man jo vannvittig uheldig, og jeg tror ikke det ville gjort noen forskjell om 16-åringen hadde brukt refleksvest.

Vi spekulerer selvsagt, men jeg tipper at hadde han hatt refleksvest på, så hadde han blitt sett flere hundre meter før og bilen kunne ha unngått ham og/eller bremset i tide istedet for å panikkbremse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...