Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og de en av ti gangene var alt fryd og gammen på veien?

Hvor ofte opplever du mer kø enn hva man bør kunne forvente?

Forbud eller økonomisk kostnad for å forurense er nødt til å være konsekvensene, det sier seg selv.

Kollektivtransport kommer aldri til å kunne konkurrere med fordelen av å bestemme avgangstid og rute selv.

Utbygging av T-banenettet er da også til gode for mange utenfor Oslo.

Østover er det Ahus-bane som er i fokus, det vil da gjøre T-banen til et godt alternativ for mange i Lørenskog.

Vestover går det allerede T-bane ut av Oslo, til både Østerås og Kolsås (begge linjer har flere stasjoner utenfor kommunegrensen).

Nå er det slik at det bor flere i Oslo enn i resten av regionen, da er det ikke så rart at et primærfokus ligger på utbygging av transportmidlene disse benytter.

Samtidig har det også skjedd mye med bussruter, flere ruter har fått økt kapasitet og noen linjer går til og med døgnet rundt.

Veiutbygginger som Operatunnelen er også et resultat av bompengebruk..

Utbyggingen av ladestasjoner til elbiler er vel også delfinansiert av bompengebruk.

Siden du er så negativ til alle miljøtiltakene som gjøres, hva mener du er miljøtiltak når ingen av tiltakene man gjør er det?

Jeg har nærmest ingen kø, bare tett trafikk, til og fra jobb utrolig nok og bilen kjører seg selv i køtrafikk. Opplever mest kø når det er dårlig vær.

Kollektivtransport av 50% Oslo innbyggere = en avgang hvert 10. Minutt eller oftere. Kollektivtransport for de resterende utenfor Oslo = en avgang hver halvtime, om enn det. Et forholdsvis enkelt regnestykke.

Sier bare at å nekte de utenfor Oslo å komme seg inn enten med forbud eller dårlige tilbud blir å skyte seg selv i foten. Få hyppigere og forutsigbare avganger på regiontoget så tar jeg gjerne toget, jeg, men det vil aldri skje på bekostning av å bruke mer enn en time mer i døgnet på reise til og fra jobb.

Lenke til kommentar

Nå har vel godt over 90% fast arbeidssted vil jeg tro..

De fleste som farter landet rundt har vel for det meste tjenestereiser, og tjenestereiser er vel ikke fradragsberettiget som arbeidsreise? (Det meste av slik reisevirksomhet foregår ved at arbeidsgiver betaler reisen og er tjenestereise utført i jobb, da får man vel ikke denne typen fradrag?)

Jeg antar du egentlig sikter til bilgodtgjørelse eller reisefradrag?

Lenke til kommentar

Kjøpte ny bil for noen måneder siden og har siden den gang passert en automatisk bomstasjon et par ganger uten brikke. Leser på nettet at jeg kommer til å bli tilsendt faktura for disse passeringene, men nå har jeg ventet i over én måned og har ikke fått noen regning. Noen som har formening om hva som har skjedd her? Vil gjerne få betalt så fort som mulig, så jeg slipper å ha ubetalte bompasseringer hengende over meg.

Det kommer alltids. For noen år siden kjørte jeg på E18 blant annet. Fikk i ettertid 4-5 regninger, den ene var på 10 kr husker jeg. Dette var med noen gjennom Oslo også.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg måtte ha noe mer orden på verkstedet før jeg kunne tatt fra hverandre en motor. Jeg er ekspert på å miste ting. Kul video, hadde egt. hver enda bedre om du hadde hatt GoProen nærmere motoren, så vi fikk mer detaljer :)

Lenke til kommentar

Og likevel fortsetter de å sette opp kilometer etter kilometer med midtrekkverk... Må da være på tide at de forstår det bare skaper kaos

http://www.gd.no/e6/ulykke/trafikk/midtrekkverk-skapte-kaos-pa-e6/s/5-18-221950

Makan til noe irriterende drit å ligge bak folk fom kjører langt under 80 i 80 sona uten forbikjøringsmuligheter på flere kilometer også

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar

Og likevel fortsetter de å sette opp kilometer etter kilometer med midtrekkverk... 

Pleier det ikke å være en åpning ganske regelmessig for nødetatene? På høyere klasse motorveier pleier det ofte også å være det for omkjøring når veien/tuneller stenges.

Lenke til kommentar

Kul video, ja.

Ut av ren nysgjerrighet, hvor lang tid tok det å demontere motoren?

Hmm, var 1745 bilder i den snutten der, ett bilde hvert 5. sekund, hvis jeg regnet riktig nå, så er de 58 sekundene i videoen 2,42 timer.

Så skrudde vi litt til etterpå, var vel helt i biter etter 3,5 time.

Ble stoppet av at vi manglet et verktøy (derfor vi sveiser bittelitt i videoen) samt at vi måtte bore ut to bolter :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Noen som har erfaring med Autodip? Ut i fra youtubeklippene jeg har sett, ser det en million ganger bedre ut enn plastidip. Har litt lyst på sort tak, men er usikker på holdbarheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...