Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Først og fremst bør pendlerfradraget man kan føre på selvangivelsen fjernes umiddelbart, deretter bør et tilsvarende fradrag for å bo nære jobben innføres.

 

Fjerning av pendlerfradraget kan jeg støtte, men et omvendt fradrag er jeg ikke sikker på om er riktig vei å gå. Selv jeg som er ekstremt glad i jobben min trenger ikke insentiver for å la jobben styre livet i større grad enn det allerede gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Først og fremst bør pendlerfradraget man kan føre på selvangivelsen fjernes umiddelbart, deretter bør et tilsvarende fradrag for å bo nære jobben innføres.

 

Fjerning av pendlerfradraget kan jeg støtte, men et omvendt fradrag er jeg ikke sikker på om er riktig vei å gå. Selv jeg som er ekstremt glad i jobben min trenger ikke insentiver for å la jobben styre livet i større grad enn det allerede gjør.

 

Det er klart det vil være en positiv ordning siden man reduserer reisebehovet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men hvis folk velger bort kollektivt inn til byen fordi det tar for lang tid eller på grunn av ugunstige tidspunkt, spiller det da noen rolle hvor mye penger de spytter inn i det?

 

Hadde de virkelig brydd seg om miljøet, hadde det vært veldig attraktivt å bruke kollektiv trafikk til jobb. For mange mennesker, per i dag, er det ikke veldig fristende å bruke kollektiv trafikk.

Lenke til kommentar

Det er en utopi å tro at det vil være miljømessig lønnsomt å bygge ut så kollektivtrafikk er et attraktivt tilbud for alle.

 

Først og fremst må det være økonomisk gunstig, for mange er det i dag gunstigere å kjøre elbil..

 

Det må også legges til rette med store innfartsparkeringer slik at folk faktisk setter bilen der, og man må påføre de som allikevel vil kjøre høye nok kostnader til at de lar bilen stå parkert på innfartsparkeringen.

Lenke til kommentar

Vis man skal velge noe annet enn bilen må det være gode nok alternativer som gjør at man ikke behøver å bruke bilen. Sykler selv mye og hvordan ting blir lagt opp for syklisterer på bærtur. Vis man skal prøve å følge ett sykkelfelt så ender det plutselig i ingenting eller så er det lagt opp på en såpass håpløs måte at det er direkte trafikkfarlig. Man kan bare se på sykkelfeltet på Lysaker inn mot Oslo. Trafikkfelle deluxe. Det er mange av dem og det virker som at de som lager det ikke tenker i det hele tatt.

 

Som landeveissyklist bruker jeg en del Google Street View når jeg skal sykle nye ruter og bruker mye tid på å finne den mest sikre og letteste måten å komme frem som ikke er til hinder eller utsetter meg eller andre for unødig fare.

 

Må vel skaffe meg nye vinterdekk til våren. De som er på bilen er Nordmann4 fra 2012 :p . Fungerer og kjørt i høyfjellet på is med dem, men en vinter får holde.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å bytte inn leaset bil i ny leaset bil før den opprinnelige avtalen er fullført (3 år)?

Da snakker vi om å lease ny bil hos samme forhandler. 

Spørs hvor lenge, og hva man forventer seg av pris. Jeg vet hva vi hadde gjort det hos oss, men svir nok litt mer enn planlagt for de fleste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Noen som har erfaring med å bytte inn leaset bil i ny leaset bil før den opprinnelige avtalen er fullført (3 år)?

Da snakker vi om å lease ny bil hos samme forhandler. 

Spørs hvor lenge, og hva man forventer seg av pris. Jeg vet hva vi hadde gjort det hos oss, men svir nok litt mer enn planlagt for de fleste.

 

Jeg har rett over 1 år igjen nå, med bestilling og produsering av bil ser jeg fort for meg det er maks 10 måneder igjen.

Jeg mener det er en win-win situasjon for forhandleren uansett, da de garanterer meg som videre kunde.

Om jeg venter tiden ut, er det ikke sikkert jeg velger å lease ny bil hos dem som er mest sannsynlig blir vesentlig dyrere enn den jeg har nå.

 

Men, får stikke innom å høre med dem neste gang det er langåpent. 

Lenke til kommentar

Først og fremst bør pendlerfradraget man kan føre på selvangivelsen fjernes umiddelbart, deretter bør et tilsvarende fradrag for å bo nære jobben innføres.

Fjerner man pendlerfradraget bør det isåfall kun gjelde de med fast arbeidssted. Ellers vil man bidra til at bransjer som har store deler av/hele Norge som arbeidssted blir mindre lukrative for oss nordmenn å jobbe med og da må vi få inn enda flere arbeidsinnvandrere. Og det tviler jeg på at er til gode for miljøet.

Lenke til kommentar

 

Først og fremst bør pendlerfradraget man kan føre på selvangivelsen fjernes umiddelbart, deretter bør et tilsvarende fradrag for å bo nære jobben innføres.

Fjerner man pendlerfradraget bør det isåfall kun gjelde de med fast arbeidssted. Ellers vil man bidra til at bransjer som har store deler av/hele Norge som arbeidssted blir mindre lukrative for oss nordmenn å jobbe med og da må vi få inn enda flere arbeidsinnvandrere. Og det tviler jeg på at er til gode for miljøet.

 

Nå har vel godt over 90% fast arbeidssted vil jeg tro..

De fleste som farter landet rundt har vel for det meste tjenestereiser, og tjenestereiser er vel ikke fradragsberettiget som arbeidsreise? (Det meste av slik reisevirksomhet foregår ved at arbeidsgiver betaler reisen og er tjenestereise utført i jobb, da får man vel ikke denne typen fradrag?)

Lenke til kommentar

 

Mente ikke at datotiltak har vært innført i Oslo, men at dersom det skjer så gjør det ikke så mye fordi mange vil løse det med to biler.

Klart mange ville gjort det, men det er altså ikke den veien politikerne våre styrer, de styrer for å innføre forbud for dieselbiler de aktuelle dagene.

Da trenger man ikke to biler heller, dessuten vil en løsning med to biler være uaktuell for mange da det er begrenset med parkeringsmuligheter for mange som bor i byen.

 

Ang kollektivtilbudet: det fungerer sikkert kjempebra for de som bor i Oslo, men jeg har til nå bodd tre steder utenfor Oslo og det har i alle tilfellene tatt kortere tid å kjøre, i dag 45 kontra 120 minutter. Og da må jeg velge å begynne på jobb klokka 07. Begynner jeg 08 så tar det kollektive 135 minutter og bilkjøring 55. Kan ikke kalle det miljøvennlig byutvikling i min bok.

Hele poenget med kollektivtilbudet er å flytte mange mennesker fra et punkt til et annet på kort tid, dette gjør faktisk kollektivtransporten på et bra vis.

Å få folk fra dør til dør raskt er ikke noe mål i det hele tatt.

 

Jeg reiser også raskere med bil enn kollektivt til og fra jobb, mye takket være Ring 3 som har blitt så bra som den er takket være nettopp bompenger.

Det er bra for miljøet å ha gode ferdselsmuligheter med bil også.

 

Kollektivtrafikken delfinansieres av bompenger, noe som vil si at bompengene daglig brukes til miljøfremmende tiltak!

Man har oppgradert Grorudbanen for mange millioner de siste årene, man har også oppgradert Lambertseterbanen, Østensjøbanen og Kolsåsbanen for svært mye penger.

Dette er tiltak som gjør at man har støtte for lengre tog på Kolsåsbanen, denne og de andre linjene får bedre pålitelighet og færre signalfeil mm.

Frekvensen gjennom sentrum er økt, og i år åpner vel Lørenbanen også, med en ny stasjon i Lørenbyen og enda tettere frekvens av T-banetog på T-baneringen.

 

Er ikke dette miljøtiltak?

Snakker om vås du kommer med.

 

Det er faktisk folk som bor utenfor byen som står for store deler av forurensningen, det bør straffes heftig å ha lang arbeidsvei.

Først og fremst bør pendlerfradraget man kan føre på selvangivelsen fjernes umiddelbart, deretter bør et tilsvarende fradrag for å bo nære jobben innføres.

 

Du forkynner veldig på vegne av de som bor i Oslo, at t-banen er blitt så bra og "våre" politikere der. Ikke relevant for meg i det hele tatt, og heller ikke de nesten 50% prosentene som kjører inn til Oslo for å jobbe. Selvfølgelig velger jeg korteste vei. Akkurat som alle andre. Med firmabil og pendlerfradrag ikke iberegnet er det også billigere for meg å kjøre til jobb.

Jeg målte effekten av å reise kollektivt i en periode vi bare hadde en bil i husstanden: En av ti ganger kom jeg for seint på jobb, en av tjue ganger var toget innstilt og alle gangene stod jeg som sild i tønne. Nei takk.

Kanskje ikke tilbudet er dårlig for alle andre i Oslo by, men de burde ikke hatt lov til å bruke bil til og fra jobb i det hele tatt nettopp fordi tilbudet er så bra. Ta heller å forby vedfyring og piggdekk (støter ofte på Tesla med pigg forresten) dersom forbud skal være den magiske løsningen som bedrer miljøet. Jeg har mer tro på at storOslo er større enn Oslo kommune og at mer ressurser burde brukes på å bedre forholdene for halvparten av de som kommer utenfra fremfor å skremme dem vekk eller stå standhaftig på at t-banetilbudet er såpass bra og dieselbiler kan forbys så har vi løst alt sammen-retorikk.

 

Mine erfaringer passer bra med det Aftenposten trakk frem i fjor høst. Verdt å merke seg at det oslofolk ønsker mest er å bygge ut t-banenettet.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

Noen som har erfaring med å bytte inn leaset bil i ny leaset bil før den opprinnelige avtalen er fullført (3 år)?

Da snakker vi om å lease ny bil hos samme forhandler. 

Spørs hvor lenge, og hva man forventer seg av pris. Jeg vet hva vi hadde gjort det hos oss, men svir nok litt mer enn planlagt for de fleste.

 

Jepp. Det blir dyrere enn det smaker. Husk at du må ut med resterende avdrag som leasingen er beregnet på samt evt andre kostnader.

 

*sorry for dobbelpost*

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

 

Noen som har erfaring med å bytte inn leaset bil i ny leaset bil før den opprinnelige avtalen er fullført (3 år)?

Da snakker vi om å lease ny bil hos samme forhandler. 

Spørs hvor lenge, og hva man forventer seg av pris. Jeg vet hva vi hadde gjort det hos oss, men svir nok litt mer enn planlagt for de fleste.

 

Jepp. Det blir dyrere enn det smaker. Husk at du må ut med resterende avdrag som leasingen er beregnet på samt evt andre kostnader.

 

*sorry for dobbelpost*

 

Det er jo egentlig ganske latterlig, jeg må andre ord returnere dem enn 2 år gammel bil med verdien til en 3 år gammel?  :tease:

Men kan jo på sett og vis forstå det og, tapt renteinntekter for dem + 3 års avtale, er 3 års avtale :)

Lenke til kommentar

Ja på en måte er jeg enig. Er i samme båt selv - bestilte Passat GTE i desember med varsel om et års levering noe som var greit mtp leasinga på gamlebilen som går ut om et år. Men så vips så ble produksjonsdato satt til uke 20, jeg fikk flyttet den frem for å få uke 22 og 2017-modell. Det betyr at den står klar til meg i uke 26 og så må jeg vente et halvt år med å ta ut bilen? Gamlebilen vil koste meg dyrt å levere inn før tida så "den kunne like gjerne stå på gårdplassen" fikk jeg beskjed om.

 

200x200px-ZC-a343c9c5_cookiemonster.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Samme skjedde med en kollega i høst.

Han hadde en A3 som skulle byttes ut med ny A3 E-tron, leasingen på A3'en går ut nå i februar.

Plutselig fikk han beskjed om ny bil kom.

 

Han endte opp med å overføre leasing på noen andre via finn.no .

Lenke til kommentar

Du forkynner veldig på vegne av de som bor i Oslo, at t-banen er blitt så bra og "våre" politikere der. Ikke relevant for meg i det hele tatt, og heller ikke de nesten 50% prosentene som kjører inn til Oslo for å jobbe. Selvfølgelig velger jeg korteste vei. Akkurat som alle andre. Med firmabil og pendlerfradrag ikke iberegnet er det også billigere for meg å kjøre til jobb.

Her viser du jo tydelig at man bør øke kostnaden for å pendle inn til byen, kollektivtransport må være billigere enn egotransport.

 

Jeg målte effekten av å reise kollektivt i en periode vi bare hadde en bil i husstanden: En av ti ganger kom jeg for seint på jobb, en av tjue ganger var toget innstilt og alle gangene stod jeg som sild i tønne. Nei takk.

Og de en av ti gangene var alt fryd og gammen på veien?

Hvor ofte opplever du mer kø enn hva man bør kunne forvente?

 

Kanskje ikke tilbudet er dårlig for alle andre i Oslo by, men de burde ikke hatt lov til å bruke bil til og fra jobb i det hele tatt nettopp fordi tilbudet er så bra. Ta heller å forby vedfyring og piggdekk (støter ofte på Tesla med pigg forresten) dersom forbud skal være den magiske løsningen som bedrer miljøet. Jeg har mer tro på at storOslo er større enn Oslo kommune og at mer ressurser burde brukes på å bedre forholdene for halvparten av de som kommer utenfra fremfor å skremme dem vekk eller stå standhaftig på at t-banetilbudet er såpass bra og dieselbiler kan forbys så har vi løst alt sammen-retorikk.

Forbud eller økonomisk kostnad for å forurense er nødt til å være konsekvensene, det sier seg selv.

Kollektivtransport kommer aldri til å kunne konkurrere med fordelen av å bestemme avgangstid og rute selv.

 

 

Mine erfaringer passer bra med det Aftenposten trakk frem i fjor høst. Verdt å merke seg at det oslofolk ønsker mest er å bygge ut t-banenettet.

Utbygging av T-banenettet er da også til gode for mange utenfor Oslo.

Østover er det Ahus-bane som er i fokus, det vil da gjøre T-banen til et godt alternativ for mange i Lørenskog.

Vestover går det allerede T-bane ut av Oslo, til både Østerås og Kolsås (begge linjer har flere stasjoner utenfor kommunegrensen).

 

Nå er det slik at det bor flere i Oslo enn i resten av regionen, da er det ikke så rart at et primærfokus ligger på utbygging av transportmidlene disse benytter.

 

Samtidig har det også skjedd mye med bussruter, flere ruter har fått økt kapasitet og noen linjer går til og med døgnet rundt.

 

Veiutbygginger som Operatunnelen er også et resultat av bompengebruk..

 

Utbyggingen av ladestasjoner til elbiler er vel også delfinansiert av bompengebruk.

 

Siden du er så negativ til alle miljøtiltakene som gjøres, hva mener du er miljøtiltak når ingen av tiltakene man gjør er det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Gratis kollektivtrafikk.

Hvis miljøet hadde vært absolutt første prioritet, hadde kollektivtilbudene vært langt bedre og kostnadene for brukerne vært redusert. Ingen hadde brukt bil til og fra jobb om kollektivt var gratis, og dermed hadde vi ikke trengt å bruke penger på å utbedre veinettet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Gratis kollektivtrafikk.

Hvis miljøet hadde vært absolutt første prioritet, hadde kollektivtilbudene vært langt bedre og kostnadene for brukerne vært redusert. Ingen hadde brukt bil til og fra jobb om kollektivt var gratis, og dermed hadde vi ikke trengt å bruke penger på å utbedre veinettet.

Så du mener at Oslos innbyggere skal betale for at alle pendlerne skal reise gratis?

Det holder da virkelig at Oslo betaler store deler av gildet.

Lenke til kommentar

Noen av dere som har eller vet noe om firehjulstrekksystemet Dangel? Tingen er at jeg har det i firmabilen og oppfører seg litt merkelig til tider, men er det ikke bare en viskosekobling som VW's Syncro var før i tiden? Iallefall så pleier jeg å rygge opp siste bakken til huset så jeg slipper å rygge ned når jeg skal på jobb tidlig om morgenen, men det virker ikke som om bakhjulene hjelper til når jeg rygger, kan det stemme? :blink:

 

Bump!

Lenke til kommentar

Kjøpte ny bil for noen måneder siden og har siden den gang passert en automatisk bomstasjon et par ganger uten brikke. Leser på nettet at jeg kommer til å bli tilsendt faktura for disse passeringene, men nå har jeg ventet i over én måned og har ikke fått noen regning. Noen som har formening om hva som har skjedd her? Vil gjerne få betalt så fort som mulig, så jeg slipper å ha ubetalte bompasseringer hengende over meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...