Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Er det noen som får til en god gammel brekksladdsving med el-brekk? Ingenting ser ut til å lokke rompa ut nå på snødekket, selv med ESP av.

(Inb4 "lol@forhjulstrekk" og "sladding er ikke lov/barnslig). Å holde bryteren inne fører kun til en luggete stans.

Du msiter lappen hvis du sladder på offentlige veier, selv om du ikke mener det.

 

http://www.tv2.no/a/3094173

http://www.lofotposten.no/politi/midtre-halogaland-politidistrikt/vesteralen/sladdet-foran-politiet-mistet-lappen/s/5-29-32448

http://www.nordlys.no/ung-mann-mistet-lappen-etter-a-ha-sladdet-i-sentrum/s/5-34-96366

 

Når jeg skrev

 

 

(Inb4 "lol@forhjulstrekk" og "sladding er ikke lov/barnslig

 

Var det for å poengtere at kommentarer om lovlighet/barnslighet var overflødige, men den gikk deg visst over hodet - jeg nevnte heller aldri noe om offentlig vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det snakk om elektrisk håndbrekk? Isåfall kan det være en sikkerhetsfunksjon som ikke lar dette låse seg helt før bilen står stille.

 

Elektrisk aktivering/deaktivering ja, ala Audi - en liten vippebryter istedetfor håndtak. Det du sier kan godt stemme, dog bremser den kraftig når jeg holder bryteren inne, men det kan godt hende den ikke låser 100%.

 

De fleste elektriske håndbrekk slår seg enten automatisk på, eller du kan kun sette de på hvis du står helt stille ja. (Dette velger man selv).

 

 

Det er ikke mulig å slå av eller på mens man kjører.

 

Mitt går ikke automatisk på, og det er heller ingen sperre for å aktivere mens jeg kjører - det er fullt mulig å aktivere bryteren i fart. Gjør man dette slår det seg av igjen automatisk så fort man slipper bryteren, men man kan altså holde den inne.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig bra at Bergen tar nakketak på så alvorlige tilfeller av dårlig luftkvalitet, om det ikke var mislykket forsøk.

 

Bergen har ihvertfall vært en glimrende guinea pig både for å vise at reduksjon av trafikk ikke alene fører til bedre luftkvalitet, og at sterk økning av bompenger ikke fører til redusert trafikk.

Lenke til kommentar

Har en god stund lagt merke til oljetemperaturen på bilen (V6 bensin). Den ligger gjerne på litt over 80 grader, og en sjelden gang opp mot 90-100 grader. Burde ikke denne vært høyere? Er ikke slike temperaturer selve oppskriften på igjenkoksing av motoren? I mitt hode burde oljetempen ligget på litt over 100 grader (slik at vann i olja osv. kan koke og åndes ut). Den burde hvertfall vært høyere enn vanntempen? Vanntempen ligger på 82-92 grader avlest med VCDS.

 

Nå skal det også sies at jeg kun har sjekket måleren i instrumentet. Tror faktisk ikke jeg får lest av oljetemp med VCDS på denne bilen...

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig bra at Bergen tar nakketak på så alvorlige tilfeller av dårlig luftkvalitet, om det ikke var mislykket forsøk.

 

Bergen har ihvertfall vært en glimrende guinea pig både for å vise at reduksjon av trafikk ikke alene fører til bedre luftkvalitet, og at sterk økning av bompenger ikke fører til redusert trafikk.

Jepp. Vet ikke hvor mye av bompengene som går til miljøet, men jeg har ihvertfall ikke sett et eneste tiltak finansiert med bompenger som gagner miljø og luftkvalitet.

Og det er vel i Bergen som i Oslo: de fleste løser dette ved å sørge for at bil 1 har partall og bil 2 har oddetall. Det er løsningen her i gården..

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig bra at Bergen tar nakketak på så alvorlige tilfeller av dårlig luftkvalitet, om det ikke var mislykket forsøk.

 

Bergen har ihvertfall vært en glimrende guinea pig både for å vise at reduksjon av trafikk ikke alene fører til bedre luftkvalitet, og at sterk økning av bompenger ikke fører til redusert trafikk.

Det er selvsagt bra at de prøver, og at man kan lære hvilke tiltak som hjelper eller ikke. Problemet for kommunen er blant annet at de ikke har myndighet til å sende bort skip, men det de kan derimot reagere mot er bilistene.

 

Høyskolen i Bergen ligger ikke langt i fra Danmarksplass, hvor det er verst luftkvalitet, og jeg kjenner tydelig at luftkvaliteten er dårlig.

 

Luftkvalitet er noe man burde tenke over når man planlegger store veiprosjekt for fremtiden. Det virker å være en selvfølge at hovedtrafikken MÅ gå gjennom sentrumsnære områder, for man vil jo at folk skal innom butikker og lignende på gjennomreise. Når trafikken da etterhvert blir for stor og en plage, forsøker man å hindre med bompenger, rushtidavgift og nå datokjøring. Da er det allerede for sent.

Lenke til kommentar

Har en god stund lagt merke til oljetemperaturen på bilen (V6 bensin). Den ligger gjerne på litt over 80 grader, og en sjelden gang opp mot 90-100 grader. Burde ikke denne vært høyere? Er ikke slike temperaturer selve oppskriften på igjenkoksing av motoren? I mitt hode burde oljetempen ligget på litt over 100 grader (slik at vann i olja osv. kan koke og åndes ut). Den burde hvertfall vært høyere enn vanntempen? Vanntempen ligger på 82-92 grader avlest med VCDS.

 

Nå skal det også sies at jeg kun har sjekket måleren i instrumentet. Tror faktisk ikke jeg får lest av oljetemp med VCDS på denne bilen...

 

Vann damper av i massevis enda temperaturen ikke er 100 grader. 80-90 over litt tid er plenty for å få vann til å fordampe vekk. Det er heller ikke slik at det kommer store mengder vann i oljen hele tiden. Oljen er i kontakt med bevegelige komponenter og kan bli varmere enn kjølevannet, det spørs på hvor hardt du kjører.

 

Mange småturer der motoren ikke kommer opp i driftstemperatur eller er der i en veldig liten periode er et større problem.

Lenke til kommentar
 

Nei, det gikk vel omtrent som forventet..

Hadde de ilagt forbud mot dieselbiler ville nok resultatet vært noe bedre.

 

 

Det er veldig bra at de får vekk båtene ja, dette betyr nok mer enn datokjøringen.

Kombinasjonen av dette og dieselbilforbud kunne det vært interessant å se effekten av. 

 

Bergen har ihvertfall vært en glimrende guinea pig både for å vise at reduksjon av trafikk ikke alene fører til bedre luftkvalitet, og at sterk økning av bompenger ikke fører til redusert trafikk.

Bergen har vist at ikke datoforbud funker, det førte jo ikke til noen særlig reduksjon av trafikken.

Det de burde testet er altså forbud mot dieselbiler, så kunne man målt effekten av det.

 

 

Jepp. Vet ikke hvor mye av bompengene som går til miljøet, men jeg har ihvertfall ikke sett et eneste tiltak finansiert med bompenger som gagner miljø og luftkvalitet.

Du tuller?

Flere avganger i kollektivtransporten, utbygging av kollektivforbindelser, overgang til hybridbusser, utbygging av veinett (kan føre til mindre kø, mindre kø gir ofte langt mindre utslipp)

 

Dette er bare noen av de miljøfremmende tiltakene som er gjort i Oslo ved hjelp av bompenger..

 

Og det er vel i Bergen som i Oslo: de fleste løser dette ved å sørge for at bil 1 har partall og bil 2 har oddetall. Det er løsningen her i gården..

I Oslo er jo ikke dette noen relevant problemstilling, vi har aldri hatt datokjøring her.

Det synes merkelig å kjøpe seg biler med disse kriteriene når det aldri har vært datokjøring, og ikke ser ut til at det blir datokjøring i Oslo..

Dieselbilforbud ligger nok nærmere for Oslo.

 

Det er selvsagt bra at de prøver, og at man kan lære hvilke tiltak som hjelper eller ikke. Problemet for kommunen er blant annet at de ikke har myndighet til å sende bort skip, men det de kan derimot reagere mot er bilistene.

Det stemmer, dette er et virkelig problem for havnebyene og kan nok ikke endres uten videre grunnet felles internasjonalt regelverk.

 

 

Luftkvalitet er noe man burde tenke over når man planlegger store veiprosjekt for fremtiden. Det virker å være en selvfølge at hovedtrafikken MÅ gå gjennom sentrumsnære områder, for man vil jo at folk skal innom butikker og lignende på gjennomreise. Når trafikken da etterhvert blir for stor og en plage, forsøker man å hindre med bompenger, rushtidavgift og nå datokjøring. Da er det allerede for sent.

Dette er et veldig bra poeng, man må legge gjennomfartstrafikken utenfor byene.. Sånn som i Oslo også, her står mange hundre lastebiler i kø hver dag for å komme seg gjennom byen..

Det lille gudsforlatte stedet Sokna er et godt eksempel på hvor ille det kan bli, her er Rv7 gjennom Sokna oppgradert for å tjene oppgaven som en av landets viktigste veistrekninger.. Den er da oppgradert som miljøgate fordi kommunen vil ha trafikken gjennom Sokna så ikke det lille næringslivet som er der skal dø..

 

Heldigvis skjer det nok en dreining i politikken mot at lokale krefter skal ha mindre påvirkningsmulighet på nasjonale prosjekter.

Lenke til kommentar

Har en god stund lagt merke til oljetemperaturen på bilen (V6 bensin). Den ligger gjerne på litt over 80 grader, og en sjelden gang opp mot 90-100 grader. Burde ikke denne vært høyere? Er ikke slike temperaturer selve oppskriften på igjenkoksing av motoren? I mitt hode burde oljetempen ligget på litt over 100 grader (slik at vann i olja osv. kan koke og åndes ut). Den burde hvertfall vært høyere enn vanntempen? Vanntempen ligger på 82-92 grader avlest med VCDS.

 

Nå skal det også sies at jeg kun har sjekket måleren i instrumentet. Tror faktisk ikke jeg får lest av oljetemp med VCDS på denne bilen...

M3'n holder sjelden mer enn 85-90 grader her iallefall. Skal kjøre veldig hardt for at den skal nærme seg eller går over 100 grader. Så tror ikke temperaturen din er unormalt lav. Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Problemet er vel at de som bor i distriktene ikke kommer seg inn til Oslo kollektivt, uten å bytte buss alt for mange ganger, eller starte langt tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Noen som har erfaring med å bytte inn leaset bil i ny leaset bil før den opprinnelige avtalen er fullført (3 år)?

Da snakker vi om å lease ny bil hos samme forhandler. 

Lenke til kommentar

 

Jepp. Vet ikke hvor mye av bompengene som går til miljøet, men jeg har ihvertfall ikke sett et eneste tiltak finansiert med bompenger som gagner miljø og luftkvalitet.

Du tuller?

Flere avganger i kollektivtransporten, utbygging av kollektivforbindelser, overgang til hybridbusser, utbygging av veinett (kan føre til mindre kø, mindre kø gir ofte langt mindre utslipp)

 

Dette er bare noen av de miljøfremmende tiltakene som er gjort i Oslo ved hjelp av bompenger..

 

Og det er vel i Bergen som i Oslo: de fleste løser dette ved å sørge for at bil 1 har partall og bil 2 har oddetall. Det er løsningen her i gården..

I Oslo er jo ikke dette noen relevant problemstilling, vi har aldri hatt datokjøring her.

Det synes merkelig å kjøpe seg biler med disse kriteriene når det aldri har vært datokjøring, og ikke ser ut til at det blir datokjøring i Oslo..

Dieselbilforbud ligger nok nærmere for Oslo.

Mente ikke at datotiltak har vært innført i Oslo, men at dersom det skjer så gjør det ikke så mye fordi mange vil løse det med to biler.

Ang kollektivtilbudet: det fungerer sikkert kjempebra for de som bor i Oslo, men jeg har til nå bodd tre steder utenfor Oslo og det har i alle tilfellene tatt kortere tid å kjøre, i dag 45 kontra 120 minutter. Og da må jeg velge å begynne på jobb klokka 07. Begynner jeg 08 så tar det kollektive 135 minutter og bilkjøring 55. Kan ikke kalle det miljøvennlig byutvikling i min bok.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Mente ikke at datotiltak har vært innført i Oslo, men at dersom det skjer så gjør det ikke så mye fordi mange vil løse det med to biler.

Klart mange ville gjort det, men det er altså ikke den veien politikerne våre styrer, de styrer for å innføre forbud for dieselbiler de aktuelle dagene.

Da trenger man ikke to biler heller, dessuten vil en løsning med to biler være uaktuell for mange da det er begrenset med parkeringsmuligheter for mange som bor i byen.

 

Ang kollektivtilbudet: det fungerer sikkert kjempebra for de som bor i Oslo, men jeg har til nå bodd tre steder utenfor Oslo og det har i alle tilfellene tatt kortere tid å kjøre, i dag 45 kontra 120 minutter. Og da må jeg velge å begynne på jobb klokka 07. Begynner jeg 08 så tar det kollektive 135 minutter og bilkjøring 55. Kan ikke kalle det miljøvennlig byutvikling i min bok.

Hele poenget med kollektivtilbudet er å flytte mange mennesker fra et punkt til et annet på kort tid, dette gjør faktisk kollektivtransporten på et bra vis.

Å få folk fra dør til dør raskt er ikke noe mål i det hele tatt.

 

Jeg reiser også raskere med bil enn kollektivt til og fra jobb, mye takket være Ring 3 som har blitt så bra som den er takket være nettopp bompenger.

Det er bra for miljøet å ha gode ferdselsmuligheter med bil også.

 

Kollektivtrafikken delfinansieres av bompenger, noe som vil si at bompengene daglig brukes til miljøfremmende tiltak!

Man har oppgradert Grorudbanen for mange millioner de siste årene, man har også oppgradert Lambertseterbanen, Østensjøbanen og Kolsåsbanen for svært mye penger.

Dette er tiltak som gjør at man har støtte for lengre tog på Kolsåsbanen, denne og de andre linjene får bedre pålitelighet og færre signalfeil mm.

Frekvensen gjennom sentrum er økt, og i år åpner vel Lørenbanen også, med en ny stasjon i Lørenbyen og enda tettere frekvens av T-banetog på T-baneringen.

 

Er ikke dette miljøtiltak?

Snakker om vås du kommer med.

 

Det er faktisk folk som bor utenfor byen som står for store deler av forurensningen, det bør straffes heftig å ha lang arbeidsvei.

Først og fremst bør pendlerfradraget man kan føre på selvangivelsen fjernes umiddelbart, deretter bør et tilsvarende fradrag for å bo nære jobben innføres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...