Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg holder på med import av en bil nå (den kommer til Norge om ca 1 uke).

 

Er det noe spennende du får inn i landet da? :D

 

Det kommer vel an på øyet som ser, en Golf fra tidlig 80-tall.

 

Det er gjort noen modifikasjoner på den som gjør at det kan bli utfordrende med godkjenning, men vi får se om jeg får det til eller ei.

Dersom det ikke går har jeg avtale om retur tilbake til Tyskland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg holder på med import av en bil nå (den kommer til Norge om ca 1 uke).

Er det noe spennende du får inn i landet da? :D

Det kommer vel an på øyet som ser, en Golf fra tidlig 80-tall.

 

Det er gjort noen modifikasjoner på den som gjør at det kan bli utfordrende med godkjenning, men vi får se om jeg får det til eller ei.

Dersom det ikke går har jeg avtale om retur tilbake til Tyskland.

Momsen må du jo betale godkjenning eller ei, så den blir rent tap da - eller er veteran(om den er det) unntatt mva?
Lenke til kommentar

Nytt år gitt og nye muligheter. Og nå var dagen man skulle gidde å feilsøke elektrisk feil. Og den var så bagatell heldigvis at det kunn var irr på en kontakt så elektronikkrens så var alt i orden. Deilig å ha lys i bagasjerommet igjen :)

Lenke til kommentar

Nytt år gitt og nye muligheter. Og nå var dagen man skulle gidde å feilsøke elektrisk feil. Og den var så bagatell heldigvis at det kunn var irr på en kontakt så elektronikkrens så var alt i orden. Deilig å ha lys i bagasjerommet igjen :)

 

Digg! Jeg har heller ikke lys i bagasjerommet og det er sååå irriterende... :angry: Men jeg mistenker at det er en mikrobryter i låsekassa som gjør det. 

Lenke til kommentar

Jaja... jeg tok av kledningen på bagasjeluka etter å ha bekrefta at lamper ikke fikk strøm. Fant kontakt til bryter som reg. at luka er åpen og kobla den fra. Fint grønt irr så rensa den, kobla på og voila lys. Liten kosejobb, men tar tid selv om man har verkstedmanual på bilen.

 

Tror jeg må roe ned kjøringa mi nå i 2016 :D . Kjøpte min bil i august og har siden det kjørt over 10k km :p

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Salt er noe dritt, nuff said. 

 

Dere med 5-10 år gamle biler, tar dere servicer selv? Jeg har en 13 år gammel bil som har gått 188.000km, men jeg er usikker på om jeg skal følge opp serviceintervallene (fulgt alle servicer til nå) eller bare gjøre det selv. Bytte olje og filter på Haldexen bekymrer meg litt, men etter å ha sett noen videoer på YouTube så virker det som en overkommelig jobb. 

Lenke til kommentar

Har en 2002 modell Saab og der gjør jeg alt selv. Fattern har en 2006 modell Hyundai som jeg i fjor har byttet reg. reim, vannpumpe, strammer, løpehjul, dynamo, hjullagre, bremseskiver m/belegg m.m...

Selv så planlegger jeg ikke å selge min bil og heller bare ha den :) . Alt kan læres og man gjøre alt selv vis man har nok verktøy. Er ganske mye verktøy man vil ha bruk for over tid. Og viktig å tenke sikkerhet og å bruke støttebukker og ikke la en bil stå på en jekk alene vis man er under-

Lenke til kommentar

Har selv en 9-5 ;) . Gått snart 229k km. Den har også hatt mye på verksted sist av forrige eier på 212k km. Har WIS systemet til Saab her så kan slå opp det aller meste jeg lurer på når det gjelder service.

 

I mitt eie så har jeg flusha manuellkassa, hatt av bunnpanna og sjekka oljesil og slikt. Bytta ventildekselpakningen også. Til sommeren tenker jeg å ta å skifte reg. kjedet med tilhørende deler. Men før jeg finner på noe så skal jeg ha den på EU.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Har tenkt på dette selv i det siste, ettersom min 9-5 ruller 200k snart, alt fram til 180 er tatt på verksted, tenker da mest på pris(verdi)tap på videre salg.

Disse begynner vel å koste så lite per nå at det beste er vel å skru litt selv hvis man kan det.

Mange bør dog være oppmerksom på at en service ikke er bare å skifte olje og filter som mange tror.

En service er faktisk en veldig omfattende sjekkliste som går over det meste på bilen og gir eieren en pekepinn på tilstanden.

De fleste hobbymekkere er nok ikke i stand til å ta fulle sjekklister, det er mye som kontrolleres på en sånn test.

Også blant annet EU kontroll nå, er vel rundt 150 punkter. Mye verre å få gjennom gamle biler nå som er dårlig holdt.

Lenke til kommentar

Har tenkt på dette selv i det siste, ettersom min 9-5 ruller 200k snart, alt fram til 180 er tatt på verksted, tenker da mest på pris(verdi)tap på videre salg.

 

Det er lite å hente på serviceheftet når bilen er såpass gammel. Du får sikkert solgt den til en høyere sum, men til hvilken bekostning?

Lenke til kommentar

 

Har tenkt på dette selv i det siste, ettersom min 9-5 ruller 200k snart, alt fram til 180 er tatt på verksted, tenker da mest på pris(verdi)tap på videre salg.

Disse begynner vel å koste så lite per nå at det beste er vel å skru litt selv hvis man kan det.

Mange bør dog være oppmerksom på at en service ikke er bare å skifte olje og filter som mange tror.

En service er faktisk en veldig omfattende sjekkliste som går over det meste på bilen og gir eieren en pekepinn på tilstanden.

De fleste hobbymekkere er nok ikke i stand til å ta fulle sjekklister, det er mye som kontrolleres på en sånn test.

Også blant annet EU kontroll nå, er vel rundt 150 punkter. Mye verre å få gjennom gamle biler nå som er dårlig holdt.

 

 

Har grunna WIS systemet på laptopen sjekkliste over ting som burde kontrolleres her.

Men er nok mye dårlige biler på vegen. Har som nevnt skrudd på bilen til min far og der var glidebolt stivna og veldig dårlige bremser i front. Og den har ikke EU før til sommeren en gang. Eu har som du sier blitt enda mer prik og det er mye mer som blir sjekket og det er bra.

 

På Saab 9-5 så er det en fordel med jevne oljeskift, men slik er det på mange biler :)

Lenke til kommentar

Var det ikke 9-5 som det var lurt å skifte oljetermostat på ganske jevnlig også?

Leste en del om Saab for en del år siden da jeg vurderte å kjøpe, men ble aldri noe av.

Husker det var et punkt, gåen oljetermostat som gir altfor lav oljetemp og dermed høyere slitasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...