Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men for å bytte plugger må du omtrent ta ut motoren?

Er ikke morsomt å leke med fingrene langt inni der før det er godt og trangt, vet du ;p men lurt å la motor kjøle seg ned en stund når du må ha hånda mellom motor og bilen nede ved pluggene fikk jeg oppleve

 

Forøvrig vil jeg påstå at den største jobben med å bytte plugger på eldre boxermotorer er å få på plass batterifestet, på min er det to kroker som så vidt får festa seg i et bittelite hull på hver side under batteriet, så hvis du skal ta ut batteriet alene står du der og kødder og leker med å få inn et feste mens du mister det på andre siden igjen vice versa i en times tid....

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

 

Men for å bytte plugger må du omtrent ta ut motoren?

Er ikke morsomt å leke med fingrene langt inni der før det er godt og trangt, vet du ;p men lurt å la motor kjøle seg ned en stund når du må ha hånda mellom motor og bilen nede ved pluggene fikk jeg oppleve

 

Forøvrig vil jeg påstå at den største jobben med å bytte plugger på eldre boxermotorer er å få på plass batterifestet, på min er det to kroker som så vidt får festa seg i et bittelite hull på hver side under batteriet, så hvis du skal ta ut batteriet alene står du der og kødder og leker med å få inn et feste mens du mister det på andre siden igjen vice versa i en times tid....

Haha skal lære deg trikset med batterifestet. Er ganske enkelt

Lenke til kommentar

Dynamo er litt verre på denne her. En Hyundai Santa FE II 2006 modell. Bare for å komme til strammer for å slakke viftereima må jeg ta av framdekk, vekk med en plastskjerm som er festa med 4x 10mm skruer. For å bytte dynamoen tipper jeg også at jeg må ta ut intercooler, plastkappe over motor m.m. Tipper det tar fort 40min før jeg er i gang med selve jobben med å skifte dynamo på den. Og jeg har demontert den en del ganger for andre ting. Tipper rundt 2t på jobben vis det ikke dukker opp noe uventet. Mye lettere på en peugeot jeg kjørte for noen år tilbake da jeg skifta dynamo på under 10min med viftereimbytte :p

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Coilovers kan være mye forskjellig. Avhengig av bil så er ikke nødvendigvis fjæra over demperen som navnet skulle tilsi. Trenger heller ikke å være bedre enn løse komboer av fjærer og dempere. Pga designet kan enkelte gjøre at du ikke lenger får på felgene om disse hadde liten klaring til demperen fra før av. Eibach er et kjent merke, så det er sikkert mulig å finne noe brukbart der. Ellers er det som med alt det andre, kjøper du et sett til 2000 kr så kan du ikke forvente at du får en racerbil.

Lenke til kommentar

 

Prøvde en sånn når svogeren min hadde hjemme for prøvekjøring.. Dro greit, men maken til torque steer..

La ikke merke til det, men jeg tyna den heller ikke maks da jeg prøvde den. Ser frem til å betale 80% mindre i drivstoff og er spent på hva den faktisk bruker i ren hybriddrift da EU-sykluser bare er piss.

Ser den, kjekt å spare litt pæng.

 

Første jeg gjorde var å sette den i GTE mode og plante pedalen, hehe.. Men det er jo meg, glad i å gasse. Var godt drag da :-D

Lenke til kommentar

Er så morro... så fort det er antydning til at det er glatt blir det fullstendig kaos her. Greit det var underkjølt regn, men fy satan. Lå i 40km/t på E18 i går kveld/natt da folk ikke greier å kjøre på vinterføre. Og jeg har Nordmann 4 piggdekk som fulgte med bilen som er stemplet med 2012. Og de salter som noen tullinger også. Kjørte usalta vinterveg ett stykke uten ett eneste problem :hmm: . Er  virkelig glattkjøring noe folk ikke klarer å huske fra år til år noensinne :nei: .

Lenke til kommentar

Coilovers kan være mye forskjellig. Avhengig av bil så er ikke nødvendigvis fjæra over demperen som navnet skulle tilsi. Trenger heller ikke å være bedre enn løse komboer av fjærer og dempere. Pga designet kan enkelte gjøre at du ikke lenger får på felgene om disse hadde liten klaring til demperen fra før av. Eibach er et kjent merke, så det er sikkert mulig å finne noe brukbart der. Ellers er det som med alt det andre, kjøper du et sett til 2000 kr så kan du ikke forvente at du får en racerbil.

Har 20mm senk originalt på bilen min. Må bestille deler fra italia om jeg skal ha originalt. Tenker coilovers kan være smart, da slipper jeg blant annet å vente på deler så lenge. Samtidig som at de er jusrerbare (?)

Lenke til kommentar

Får man Golf/Passat GTE i 4Motion?

Niks.

 

Prøvde en sånn når svogeren min hadde hjemme for prøvekjøring.. Dro greit, men maken til torque steer..

Synes ikke den napper så mye i rattet, men for meg virker det som om det er et generelt problem med FWD-biler på MQB-plattformen at de spinner veldig lett. Firehjulsdrevne modeller er langt bedre.

Lenke til kommentar

 

 

Prøvde en sånn når svogeren min hadde hjemme for prøvekjøring.. Dro greit, men maken til torque steer..

La ikke merke til det, men jeg tyna den heller ikke maks da jeg prøvde den. Ser frem til å betale 80% mindre i drivstoff og er spent på hva den faktisk bruker i ren hybriddrift da EU-sykluser bare er piss.

Ser den, kjekt å spare litt pæng.

 

Første jeg gjorde var å sette den i GTE mode og plante pedalen, hehe.. Men det er jo meg, glad i å gasse. Var godt drag da :-D

 

Ja det draget, især på forbikjøringene. Gleder meg dog mest til køassistent, adaptiv cruise og det digitale displayet bak rattet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...