Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+130498

Det koker vel ned til hva man har gått fra og hva man venner seg til. Jeg kjørte i flere år forholdsvis nyere biler som drosjesjåfør, og det var ikke bestandig like gøy å gå tilbake til privatbilen som inntil i høst var en 97' astra, Men jeg har også blitt en latere sjåfør etter jeg kjøpte meg en ny bil i høst som inneholder det aller meste, med unntak av rattvarme og varmetråder i frontruta som jeg nå savner :p 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min bok så går rattvarme under "Ting som er greit og ha, men som jeg aldri hadde giddet å anstrenge meg for å få, og samt er ting som bare blir ødelagt"

Kanskje du burde kjøpt deg en bil med forgassermotor og trebenker? Slik at du slipper moderne utstyr som kan bli ødelagt? :)

Jeg kunne fint klart meg uten regnsensor, parkeringssensorer og elektrisk innfelling av speil på min bil. Derimot så skal jeg ikke klage når det beste brukteksemplaret inkluderer disse tingene. :shrug:

Vi har sikkert hatt denne diskusjonen før, men jeg er ikke spesielt imponert av svindyre "minor conveniences". Ekstrautstyr jeg kunne kjøpt er navi-pakke, skinn/alcantara, sportpakker, oppgradert lyd og fine detaljer på interiør (f.eks BMW Highline).

Navi-pakke, skinn, og en del andre ting er obligatorisk på biler over et visst prisnivå. 

En del annet utstyr er kult å ha, eksempelvis er de oppblåsbare luftputene i setene ganske digg for å få setet best mulig tilpasset kroppen.

Jeg skulle dog ønsket at jeg hadde dynamiske seter som blåser seg opp på utsiden i sving.

Varme i rattet er sånn gubbeting, hadde en på forrige arbeidsplassen min som hele tiden skrøt av varme i rattet, det ble for mye :-P

Jeg tenkte sånn jeg også, helt til jeg fikk meg bil med rattvarme selv..

Sånne varmeting er kjekt å ha, selv om bilen blir fort varm.

Men den tingen jeg tror jeg ville savnet mest, er adaptiv cruice control. Det er en helt fantastisk oppfinnelse!

Ja, jeg savner adaptiv cruise (distronic), skulle gjerne hatt det..

Men det var sånn at det beste eksemplaret jeg fant til salgs av min type bil for et par år siden ikke hadde det..

Varme hendene etter å skrape is? Da vil jeg heller ha Webasto.

Sånn så man må sørge for å koble til batterilader i tide og utide, samt få noe å reparere på nå og da. ?

Mitt valg ble garasje, så det er ikke så ofte jeg må skrape is.

Lenke til kommentar

Lite Gif's her for tiden, er james bond pensjonert fra forumet på heltid, eller ? :p

Du må nok finne gifs selv nå,

om du prøver å klikke på brukernavnet hans (f.eks her ) er det ikke mulig, så brukeren er deaktivert. Om det var frivillig eller ei har jeg ingen anelse om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Adaptiv cruise control kunne jeg likt. Har ikke prøvd det da.

Det er fantastisk. Spesielt på typiske distriktsveger. Bare å finne som holder fornuftig fart og legge seg bak. Kan kjøre milevis uten å røre en pedal.

Kjekt å ha på motorveien også. Genialt til køkjøring!

Har dette på Mazdaen, og det er vel det smarteste valget jeg noen gang har gjort. kjørte Langesund-Lillestrøm for noen uker siden og tror jeg trykte på gass og brems mindre enn 10 ganger totalt. Skrudde av mrcc'en først når jeg kom til rundkjøringen ved varemessa. Er jo derfor jeg også har blitt lat, mrcc sammen med automatkassa så sitter jeg bare å regulerer hastigheten opp og ned ved hjelp av knapper på rattet. 

Lenke til kommentar

I min bok så går rattvarme under "Ting som er greit og ha, men som jeg aldri hadde giddet å anstrenge meg for å få, og samt er ting som bare blir ødelagt"

Kanskje du burde kjøpt deg en bil med forgassermotor og trebenker? Slik at du slipper moderne utstyr som kan bli ødelagt? :)

Stråmann much?  :roll:

Men nå snakker vi om ren innovasjon her. En TV med brusdispenser er ikke det logiske steget etter CRT kasse-TV.

Lenke til kommentar

Lite Gif's her for tiden, er james bond pensjonert fra forumet på heltid, eller ? :p

Du må nok finne gifs selv nå,

om du prøver å klikke på brukernavnet hans (f.eks her ) er det ikke mulig, så brukeren er deaktivert. Om det var frivillig eller ei har jeg ingen anelse om.

Jeg vet han er deaktivert, men visste ikke om det var sånn man så ut når man er bannet for en periode.. :-P

Jeg vet hvorfor :-P

Lenke til kommentar

Gubbe ;-)

Jeg har funnet at rattgrep er kjekt å ha. Så rattet ikke glir i hendene dine (f.eks. når du svinger med én hånd).

Er jeg også gubbe? :p

Det kan jeg ikke svare på for jeg vet ikke hva et rattgrep er/hvordan det ser ut..

Jeg har ikke det og svinger med en hånd uten problemer :-P

Endret av Puffet Ris
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg kan kalle meg bilfyr etter dette, men er dette vinterdekk? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61307291&searchclickthrough=true&searchQuery=dekk%20saab

Ser ut som det. Men er hverken imponert av prisen eller bruk av ordet "gode". Jeg finner originale BMW-felger med bedre vinterdekk til en lavere pris. De du linker til ser ut til å ha vært brukt en sesong eller to.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg kan kalle meg bilfyr etter dette, men er dette vinterdekk? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61307291&searchclickthrough=true&searchQuery=dekk%20saab

Ser ut som det. Men er hverken imponert av prisen eller bruk av ordet "gode". Jeg finner originale BMW-felger med bedre vinterdekk til en lavere pris. De du linker til ser ut til å ha vært brukt en sesong eller to.

Ser den, greia er at jeg trenger 5x110 vinterdekk i Hordaland. Da blir det fort snevert.

Lenke til kommentar

Om du ikke finner noe bedre enn det der så ville jeg heller bare kjøpt nye dekk og lagt om på dine nåværende felger.

Edit: Er det forresten en grunn til at folk skryter av at "bilen er kjøpt ny i Norge" på bruktmarkedet?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...