Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Jeg gjorde mye selv med de første bilene mine, og sparte nok en del penger på det.

Men ting tar tid, er fryktelig knottete og kan fort ødelegge en dag og tre. 

Så jeg leaset heller bil, garanti og forutsigbarhet.

Skal ha min første og siste service på bilen nå på fredag, prisen på den blir 4200,- .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er svært begeistret for leasing. Skal på neste bil prøve å få gjennomslag for ett eller to års leasing da jeg ofte går lei bilen lenge før tre år er passert.

Jeg liker forutsigbarheten, vet hva den koster meg og jeg slipper pisset med å selge bil (prutere, testpiloter, useriøse tullinger som skal bytte 1:1 med en mye dårligere bil (som oftest snakker de dårlig norsk), annonseselgere som driter i at du ikke vil ha kontakt med dem, og til sist så sover jeg faktisk dårlig om natten når noe er uavklart og jeg blir bekymret for om jeg i det hele tatt får solgt faenskapet). (Skulle sett meg da jeg ikke hadde fått solgt forrige boligen min og hadde to huslån i to måneder....)

Biler som er eldre enn tre år får noen andre styre med.

Lenke til kommentar

Hva blir konsekvensen av å ha kortere leasingperiode? Må du da betale en ekstra sum som skal dekke evt. tap leasingfirmaet får pga. kortere leasingtid enn det Staten setter som krav (ble vel endret fra 3 til 4 år 1. januar i år)? Har ikke satt meg skikkelig inn i regelverk rundt leasing, så det er mulig dette er et dumt spørsmål.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det blir mest sannsynlig å lease neste bil for meg også, at vi har gode rabattavtaler på leasing via jobb hjelper også på.

Men jeg kjenner godt på at 3 år er lenge, spesielt når jeg skulle være fornuftig sist gang (akkurat kjøpt leilighet).

I etterkant ser jeg jo at jeg kunne hatt en dobbel så dyr bil uten problem.

Så målet er å lease en bil jeg vil savne etter at jeg leverer den inn etter 3 år neste gang. 

Har og bikket 25 år da, så det hjelper jo betraktelig på forsikringen. 

Lenke til kommentar

Hva blir konsekvensen av å ha kortere leasingperiode? Må du da betale en ekstra sum som skal dekke evt. tap leasingfirmaet får pga. kortere leasingtid enn det Staten setter som krav (ble vel endret fra 3 til 4 år 1. januar i år)? Har ikke satt meg skikkelig inn i regelverk rundt leasing, så det er mulig dette er et dumt spørsmål.

Du må forholde deg til et høyere verditap. En tommelfingerregel sier 20% første året og deretter 10% de to neste årene på tre års leasing. Alt er forhandlbart - spørs helt på bruktilsjefen og evt rammeverk rundt leasing. Kan være noen forhandlere som kun forholder seg til faste betingelser og år, men det er jo bare å spørre :)

Det blir mest sannsynlig å lease neste bil for meg også, at vi har gode rabattavtaler på leasing via jobb hjelper også på.

Men jeg kjenner godt på at 3 år er lenge, spesielt når jeg skulle være fornuftig sist gang (akkurat kjøpt leilighet).

Så målet er å lease en bil jeg vil savne etter at jeg leverer den inn etter 3 år neste gang. 

Samme her. Får biler av Møller til innkjøpspris pluss mva og frakt - og leasing beregnes på den summen. Kjøper jeg "riktig" bil kontant kan jeg gå i null etter et år, men da må jeg forholde meg til å selge bilen igjen...

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Verditapet er jo størst det første året, så det andre året, osv.

Det som bestemmer leasingprisen er følgende:

Innskudd ved overdragelse

Rente

Forventet verditap

Fortjeneste på leasing utover rente. (har sett tilfeller hvor en Mini som er billigere i innkjøp enn en tilsvarende Golf, har samme rente, mer i innskudd og likevel bli dyrere i måneden enn Golfen). 

Mao. månedsprisen vil nok gå betraktelig opp om du leaser 1-2 år, da forventet verditap er høyere disse årene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Samme her. Får biler av Møller til innkjøpspris pluss mva og frakt - og leasing beregnes på den summen. Kjøper jeg "riktig" bil kontant kan jeg gå i null etter et år, men da må jeg forholde meg til å selge bilen igjen...

Fullt så gode avtaler har vi ikke hos oss, ligger som regel på en 10-15% rabatt + rabatter som alle andre får (automat, ikke metallic-lakk osv.)

Lenke til kommentar

Møller-ansatte har ganske gode avtaler der ja..

Har noen i familien som har jobbet i Møller og kjøpt ny bil noen ganger, de har gått i pluss ved salg etter et års tid..

Gunstige lånebetingelser var det også.

Selv bruktbiler kan det noen ganger være mye å hente på for ansatte..

Lenke til kommentar

Ikke godt å si :p . Hadde en litt morsom en i dag på min bil, skifta bensinfilter og hadde ikke stramma til ene mutteren godt nok så hadde lekkasje. Lukte litt bensin her, men etterstramma og ble tett. En ting som irriterer er når varmeskjoldet til eksosen ruster rundt festene... 36kr for å fikse det med nye større rustfrie skiver og 3min under bilen. Billig fiks og slipper skrangling fra varmeskjoldet eller at det forsvinner under kjøring.

Lenke til kommentar

Er deilig med en bil som blir raskt varm. Og når jeg har anlegget på min på auto så går jeg ikke luft før det er varmt. Før da så er det varmesete og det er nesten for varmt :p . Tar vel ikke mer enn noen minutter før bilen begynner å bli varm og varme kommer ut på den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg har grei lunk fra varmeapparatet etter et par minutter i min bil..

Men det er jo knapt nok nødvendig når man har varme i ratt og seter.

Varme i rattet er en ting jeg savner nå når det har blitt vinter, har det i astraen og det er i grunn det eneste jeg vil ha over fra den :p Ellers var overraskelsen stor når brodern greide å gire ned automatkassa til 1 gir i 45km/t... 

Lenke til kommentar

Jeg har grei lunk fra varmeapparatet etter et par minutter i min bil..

Men det er jo knapt nok nødvendig når man har varme i ratt og seter.

Har ikke vært borti varianten av varme i ratt , så høres rimelig kjekt ut å ha.

Er det standard på BMW?

Jeg vet ikke om det er noen som har det som standard, og BMW er ikke så relevant for meg.

Jeg kjører en Mercedes E-klasse, og i min er det krysset av på en god del forskjellig utstyr på lista.. En av de er rattvarme (på denne typen må det kombineres med skinnratt)

Seriøst digg om man må skrape is, man starter jo da opp så motoren får bittelitt lunk mens man skraper.. Når man setter seg inn i bilen da er rattet allerede varmt :)

Det er en ting jeg ikke anså som særlig viktig da jeg handlet, men nå vil jeg gjerne se etter dette utstyret ved neste bytte av bil.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Rattvarme var ihvertfall ekstrautstyr på E39. Eneste utstyrspakken det var inkludert i var Cold Weather Package, og ellers måtte du spesifikt bestille det som ekstra.

I min bok så går rattvarme under "Ting som er greit og ha, men som jeg aldri hadde giddet å anstrenge meg for å få, og samt er ting som bare blir ødelagt"

Jeg kunne fint klart meg uten regnsensor, parkeringssensorer og elektrisk innfelling av speil på min bil. Derimot så skal jeg ikke klage når det beste brukteksemplaret inkluderer disse tingene. :shrug:

Vi har sikkert hatt denne diskusjonen før, men jeg er ikke spesielt imponert av svindyre "minor conveniences". Ekstrautstyr jeg kunne kjøpt er navi-pakke, skinn/alcantara, sportpakker, oppgradert lyd og fine detaljer på interiør (f.eks BMW Highline).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...