Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg begynte som en "jeg skal gjøre alt selv"-fyr, både for å spare penger og for å lære, men etter flere forskjellige mekkeprosjekter har jeg begynt å bruke verksted mer. Har innsett at med enkelte operasjoner er tidsbruk og sjanse for feil mye mindre for en som jobber med dette til daglig enn for meg, en akademiker/teoretiker som bare mekker i helger/ferier. Har også gått lei av et forferdelig trangt motorrom.

 

For eksempel hadde jeg i sommer ute en turbo som i min bil ligger klemt ned mellom motoren og torpedoveggen, på en ekstremt knotete plass. Brukte timesvis på å demontere og montere, og i monteringen ble det klippet av en pakning (returrør olje skyves bare inn i motorblokk). Oppdaget dette da alt var montert igjen - da fikk jeg rett og slett nok, og sendte bilen på verksted. Når en mekaniker løser dette på mye kortere tid fordi han har løftebukker og kommer til fra en bedre vinkel, da får det heller være at en liten pakning endte opp med å koste flere tusenlapper. Jeg har heldigvis funnet et bilverksted med oppegående folk som jeg kan diskutere problemløsing med og få anbefalinger fra.

 

Når det gjelder enkle ting som pluggbytte osv. er det mulig at enkelte blir litt skremt av at de åpner panseret og bare ser en haug med plastdeksler. Kanskje de tenker at de ødelegger noe hvis de graver seg litt ned i motoren. Mange har også en holdning med den flotte kombinasjonen "det kan jeg ikke" og "det vil jeg ikke lære om" - det er rett og slett synd. Og sikkert også uøkonomisk, siden man da ender opp med å betale for få utført enkle ting slik som i artikkelen det ble lenket til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske likt matlaging. Mange som kjøper ferdigretter eller halvferdige ting nettopp fordi de ikke interesserer seg for emnet. Du kan spare mye penger på å ikke spise ute og lage ting fra bunnen av. Ting fra pose er dog uhyre populære enda det tar 1 minutt å google en oppskrift.

 

Unnskyldningen med at "kan jeg finne ut av det så kan alle det" duger ikke. Du må like å gjøre det du gjør, handler ikke bare om penger. Bare se på alle "datakyndige" som lever på grandis, fjorland, cola og redbull. Det er mye penger i dass kan du si.

Lenke til kommentar

Jeg har meninger om folk som ikke kan lage mat også.  :green:

 

For å jekke meg selv ned litt så har jeg både spist ferdigretter og byttet olje hos NAF. Men det er fordi det kan gi mening, som i mitt tilfelle er travelt studie og ikke tilgang til sted å jobbe, respectly.

 

Jeg snakker om familier som vokser opp på Fjordland og Grandiss, og de som ringer elektriker når lyspæren går.

Lenke til kommentar

Har du en åtter med dobbelt antall plugger per sylinder?

Eller eier du en veyron?

V8 med to plugger pr. sylinder.

 

 

Det meste kan gjøres vis man har tollmodigheten og lysten til å lære seg det. På en del nyere biler må man demontere en del for å få skifta en enkelt lyspære siden det er så fordømt trangt ved lyktene.

For en del år siden tok jeg kontakt med EuroNCAP og oppfordret de til å sette pærebytte som et kriterie i testene av biler, da særlig for å få alle stjerner. Helst i kombinasjon med pærevarsler selvsagt.

 

Det ble dog aldri noe av det, de mener tydeligvis at det ikke er et poeng for sikkerheten å ha lys på bilen :)

 

Det burde rett og slett ikke vært lov å lage biler der man må demontere hele fronten for å bytte lyspærer..

 

På bruksbilen min er det heldigvis gjort på 2-3 minutter å bytte Xenon-pærene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, for en del blir det sikkert som med meg også, ja, hadde jeg giddet kunne jeg byttet oljefilter osv. Men jeg gidder ikke da jeg prioriterer slik at jeg har råd til at andre med bedre kompetanse og utstyr enn meg kan få gjøre jobben samtidig som jeg kan bruke tiden min til noe annet som jeg anser som fornuftig :)

Lenke til kommentar

Unnskyldningen med at "kan jeg finne ut av det så kan alle det" duger ikke. Du må like å gjøre det du gjør, handler ikke bare om penger. Bare se på alle "datakyndige" som lever på grandis, fjorland, cola og redbull. Det er mye penger i dass kan du si.

Det er ikke nødvendigvis snakk om penger i dass..

Om jeg jobber en time ekstra og plukker opp takeaway på vei hjem fra jobb går jeg i pluss på det kontra å bruke tiden på å lage maten selv.

Lenke til kommentar

Tja, for en del blir det sikkert som med meg også, ja, hadde jeg giddet kunne jeg byttet oljefilter osv. Men jeg gidder ikke da jeg prioriterer slik at jeg har råd til at andre med bedre kompetanse og utstyr enn meg kan få gjøre jobben samtidig som jeg kan bruke tiden min til noe annet som jeg anser som fornuftig :)

 

Hva er ikke fornuftig ved å teknisk sett ha 800kr± i timelønn for å jobbe med noe du liker? Dessuten snakker vi ikke om utstyr og kompetanse, men om jobber som ikke trenger særlig med utstyr og kompetanse.

 

Jeg sover faktisk bedre om natten ved å undre på om jeg hadde riktig dreiemoment på den ene bolten, fremfor å undre på om mekanikeren som fikset bilen min ga blanke blaffen i hva han gjorde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Faader.. Tok en tur etter jeg byttet ventiltetningene i helgen. Kjørte over en dump og eksoslyden ble merkbart høyere. Kjørte forsiktig hjemover, men hundre meter etter hørte jeg at eksosen ble slept langs bakken. Så nå jeg fram med sveiseapparatet  :yucky:

Lenke til kommentar

 

 

De som tar 200 er nok ikke på nett nei :)

Eller i MVA-registret...

Betalte 600kr hos lokale pakkissjappa her for dekkbytte der de satt løse dekk jeg hadde med på sommerfelgene jeg kjørte med og balanserte de.

 

Annen morsom historie; presterte å kjøre meg fast idag. Plussgrader og ikke snø. Første tur til gammel bekjent midt på natta med ny bil, senka smått, maks 2cm lavere enn orginalt, ikke noe rånete eller i den dur. Trøtt og mørkt og ikke huske på at jeg kjører en annen bil så tenkte jeg ikke på at bakken oppover mot huset er 30cm høyere i midten enn sidene, altså type skeiv vei hvis du skjønner, noe alla en O. Kjørte i fart og hører det skraper inni h, eksosrøret er 3" og henger ganske lavt siden uorginalt. Var smertefylt og sårende å rygge ned å kjøre litt mer på sida oppover...

Lenke til kommentar

Oljeskift, servicer, dekkskifte, reparasjoner, rust etc er helt fremmedord for meg. Det er vel "straffen" for å få servert bil årlig av arbeidsgiver. Privatbilen holdes i max 3 år før hvert bytte så det er ikke mye styr der heller. Har en sånn liten service til 2500,-

(Men lyspærer bytter jeg selv, og maten lages med ingredienser. Har aldri vært særlig fan av posemat da produsentene blander inn mye billig "fyll" (som f.eks masse erter i guacamole) for å tjene mer penger..)

 

Noen mennesker får litt mer oppmerksomhet enn andre når de henter sin nye bil:

https://www.youtube.com/watch?v=8F_zeEVJa8c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...