Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette her er ganske relevant i vedlikehold av bil også. Alt for mange sender bilene på verksted for små drittjobber. Føler meg litt som en nedlatende Ron Swanson med alle disse voksne folkene som ikke er nevenyttige nok til å bytte hjul og olje en gang. Jeg skal forstå at ikke alle kan bytte olje midt i tjukkeste Oslo sentrum, men det er få som har den unnskyldningen.

Kan fint skifte olje på min egen bil, men tatt prisen i betraktning og stemplingen i service-boka og deretter verdien i dette hos neste eier føler jeg meg på ingen måte lat, eller snytt, av å levere Golfen på verksted for dette de 2-3 gangene i året det skal skiftes olje på den.

Lenke til kommentar

Jaja... jeg gjør alt fra små dritjobber til større dritjobber på min bil. Lå under den i noen timer i går og hadde av bunnpanna, skifta oljesila og hadde full oljeskift på den. Skulle egentlig tatt bensinfilteret, men etter noen timer på ryggen på betong gidder man ikke stort mer.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/trondelag/norges-dyreste-og-minst-nodvendige-mikrojobber-1.12671231

 

Dette her er ganske relevant i vedlikehold av bil også. Alt for mange sender bilene på verksted for små drittjobber. Føler meg litt som en nedlatende Ron Swanson med alle disse voksne folkene som ikke er nevenyttige nok til å bytte hjul og olje en gang. Jeg skal forstå at ikke alle kan bytte olje midt i tjukkeste Oslo sentrum, men det er få som har den unnskyldningen.

 

Vet ikke om det bare er jeg som synes at det ikke er noe annet enn latskap å være så avhengig av fagfolk at du må ringe noen for å hjelpe deg med å tørke ræva.

Dette er jo bare en direkte følge av at alle i dette landet skal være akademikere og teoretikere.

Praktiske ting er ikke populært eller i tiden lenger dessverre.

Lenke til kommentar

Jaja... jeg gjør alt fra små dritjobber til større dritjobber på min bil. Lå under den i noen timer i går og hadde av bunnpanna, skifta oljesila og hadde full oljeskift på den. Skulle egentlig tatt bensinfilteret, men etter noen timer på ryggen på betong gidder man ikke stort mer.

Her gjør jeg også alt selv. Jeg tror aldri jeg kunne eid min bil om alt skulle blitt gjort på verksted. Det skal sies at det meste er forebyggende reparasjoner, så om jeg hadde vært håpløs så hadde jeg ikke gjort så mye.

 

Penger spart i arbeid og deler ligger på 5 siffer. Noen deler jeg har byttet har vært dyre og veldig enkle å bytte, mens andre ganger har det vært en pakning til 25kr som tok meg 5 timer med arbeid.

 

Kan fint skifte olje på min egen bil, men tatt prisen i betraktning og stemplingen i service-boka og deretter verdien i dette hos neste eier føler jeg meg på ingen måte lat, eller snytt, av å levere Golfen på verksted for dette de 2-3 gangene i året det skal skiftes olje på den.

 

 

Jeg skal være rimelig med unntakene. Poenget mitt er heller de som burde gjøre ting som å bytte olje og hjul selv, men likevel er så udugelige/late at de betaler skrekkelige summer for å få det gjort av din lokale polakk. Om det gir mening å få noen til å gjøre det for deg så er det noe annet enn å ikke få det til og ikke være interessert i å lære noe.

 

Dette er jo bare en direkte følge av at alle i dette landet skal være akademikere og teoretikere.

Praktiske ting er ikke populært eller i tiden lenger dessverre.

 

Mye mulig. Jeg er en akademiker selv, men kan fint se korrelasjonen mellom sosiale klasser og nevenyttighet  Jeg tror det er en tapt egenskap som forsvinner når generasjonen vokser opp med foreldre som har alt for mye penger og aldri brukte helgene i garasjen. Jeg tror f.eks aldri at jeg hadde vært interessert i motor om jeg ikke hadde sett på min far skru den gangen jeg var en liten snørrunge.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er jo ikke fem minutters jobb for en som ikke vet hvordan ting fungerer. Og det er ikke alle som gidder å bruke fritiden sin på å sette seg inn i hvordan datamaskiner, mobiler, vaskemaskiner, biler og alle mulige andre ting fungerer. Noen ganger vil folk trykke på en knapp og bare få apparatet til å gjøre jobben.

 

Jeg skrur nå det aller meste på egen bil selv, samt fikser ting hjemme, men jeg har faktisk spotter i taket som jeg ikke greier å bytte. De vil verken vris eller dras ut. En elektriker som viser meg framgangsmåten på 5 min og tar 1000 kr er antaglivis bedre investering enn ekstremt med fomling og hull i taket.

Lenke til kommentar

Som du sier gavekort er det lurt å gjøre forebyggende arbeid. Brukte vel 4t på oljeskiftet i går da det var en del som måtte fjernes og jeg jobba sakte. Orker ikke å stresse når jeg ikke har dårlig tid på kvelden. Var nok lurt av meg å ta av bunnpanna da det var greit å få tatt en sjekk av motorens innside :) . Men neste gang låner jeg verksted med smøregrav eller løftebukk :p .

Lenke til kommentar

Det er ganske mye man ikke kan gjøre selv på moderne biler da.

Jeg har ikke lest artikkelen, og kommer nok ikke til å gjøre det heller..

Selv gjør jeg alt selv på hobbybiler, mens bruksbilen settes på verksted for det meste.

 

Jeg utfører noe på bruksbilen også, men da stort sett ting jeg ikke må under bilen for å ordne med.. Så som bytte av styrvinkelsensor, bytte av styringsenheter osv.. Dette kan jeg gjør fordi jeg har tilgang på diagnoseutstyr for Mercedes.

Lenke til kommentar

Hmm , greide faktisk å gå på en blemme i dag , lekkasje i servo oljen (etter at en viss kjede hadde reparert samme feil 2x ) og har brukt før Red Line sin helsyntetiske servo olje som skal fint kunne kombineres med andre oljer og ATF , tok en tur innom Biltema og endte opp med en CHS etter faktisk å ha spurt om denne var riktig i forhold til bilen.

Det var rimelig tomt hvor man fyller på oljen så skal få bilen innom den berømte kjeden i løpet av mandagen , men lurer på om jeg trolig har gjort en blemme her når CHS oljen ble kombinert med eventuelt restene av Red Line sin olje (om det i det hele tatt var noe igjen da).

 

Neste gang skal jeg sørge for å gjøre litt bedre sjekk og unngå å ha med 2 treåringer som var i 400% pga tidligere bursdagsselskap.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke fem minutters jobb for en som ikke vet hvordan ting fungerer. Og det er ikke alle som gidder å bruke fritiden sin på å sette seg inn i hvordan datamaskiner, mobiler, vaskemaskiner, biler og alle mulige andre ting fungerer. Noen ganger vil folk trykke på en knapp og bare få apparatet til å gjøre jobben.

 

Jeg skrur nå det aller meste på egen bil selv, samt fikser ting hjemme, men jeg har faktisk spotter i taket som jeg ikke greier å bytte. De vil verken vris eller dras ut. En elektriker som viser meg framgangsmåten på 5 min og tar 1000 kr er antaglivis bedre investering enn ekstremt med fomling og hull i taket.

 

Biler, vaskemaskiner eller datamaskiner. Som artikkelen viser til så snakker jeg om generell udugelighet og en vrang holdning til å lære og bruke intuisjon. Om man synes det er så problematisk å lære seg grunnleggende kunnskaper om datamaskiner, biler, vaskemaskiner og lyspærer at man heller vil brenne hull i lommeboka så er det nokså tydelig at man enten har for mye penger, eller at man må gro et par med metaforiske baller. Jeg kan ikke akkurat kalles for et geni, og hver gang jeg får problemer med noe jeg ikke har kjennskap til (f.eks, tørketrommel), så tar jeg meg 10 minutter på Google, finner frem verktøyskrinet, og flipper skrothaugen på hodet.

 

Det er greit nok at man av og til er avhengige av fagfolk til å gjøre jobben. Men jeg tror ikke jeg har understreket nok at vi snakker om bytting av lyspærer, skru på kraner og putte i stikkontakter. Bytting av kjølevæske, tennplugger, olje, filter og hjul er heller ikke noe man burde trenge et fagbrev for å gjøre. Å gi dem en unnskyldning med at det er tidskrevende og vanskelig er å oppfordre til udugelighet, da det ikke er noe annet enn latskap og mangel på handlekraft som gjør at du ikke kan ta tak i ting selv og ikke ringe til en godt betalt fagarbeider.

 

Hmm , greide faktisk å gå på en blemme i dag , lekkasje i servo oljen (etter at en viss kjede hadde reparert samme feil 2x ) og har brukt før Red Line sin helsyntetiske servo olje som skal fint kunne kombineres med andre oljer og ATF , tok en tur innom Biltema og endte opp med en CHS etter faktisk å ha spurt om denne var riktig i forhold til bilen.

Det var rimelig tomt hvor man fyller på oljen så skal få bilen innom den berømte kjeden i løpet av mandagen , men lurer på om jeg trolig har gjort en blemme her når CHS oljen ble kombinert med eventuelt restene av Red Line sin olje (om det i det hele tatt var noe igjen da).

 

Neste gang skal jeg sørge for å gjøre litt bedre sjekk og unngå å ha med 2 treåringer som var i 400% pga tidligere bursdagsselskap.

 

Blande ATF og CHF er ikke heldig. Kjøp noen liter CHF og en oljesuger på Biltema, så flusher du servooljen ved å suge opp noen desiliter og bytte ut med ny CHF, vri litt på rattet, og fortsette slik helt til du tror det er 95% ny olje på bilen.

Lenke til kommentar

 

Hmm , greide faktisk å gå på en blemme i dag , lekkasje i servo oljen (etter at en viss kjede hadde reparert samme feil 2x ) og har brukt før Red Line sin helsyntetiske servo olje som skal fint kunne kombineres med andre oljer og ATF , tok en tur innom Biltema og endte opp med en CHS etter faktisk å ha spurt om denne var riktig i forhold til bilen.

Det var rimelig tomt hvor man fyller på oljen så skal få bilen innom den berømte kjeden i løpet av mandagen , men lurer på om jeg trolig har gjort en blemme her når CHS oljen ble kombinert med eventuelt restene av Red Line sin olje (om det i det hele tatt var noe igjen da).

 

Neste gang skal jeg sørge for å gjøre litt bedre sjekk og unngå å ha med 2 treåringer som var i 400% pga tidligere bursdagsselskap.

 

Blande ATF og CHF er ikke heldig. Kjøp noen liter CHF og en oljesuger på Biltema, så flusher du servooljen ved å suge opp noen desiliter og bytte ut med ny CHF, vri litt på rattet, og fortsette slik helt til du tror det er 95% ny olje på bilen.

 

Får sørge for å få gjort dette på mandag.

Hvilken type olje er egentlig Red line sin Servo olje? Står jo kun at den er helsyntetisk på flasken og kompatibel med både syntetiske og ATF oljer.

Lenke til kommentar

Bytting av kjølevæske, tennplugger, olje, filter og hjul er heller ikke noe man burde trenge et fagbrev for å gjøre.

For å si det sånn, bilen min har bare 16 plugger, hvor de 4 bakerste er relativt vanskelige å komme til.

Tenker vi overlater det til verkstedet jeg, prisen ved å gjøre det på verksted i Tyskland er uansett omtrent det samme som prisen på delene her :)

Lenke til kommentar

 

For å si det sånn, bilen min har bare 16 plugger, hvor de 4 bakerste er relativt vanskelige å komme til.

Tenker vi overlater det til verkstedet jeg, prisen ved å gjøre det på verksted i Tyskland er uansett omtrent det samme som prisen på delene her :)

 

 

Igjen så vil jeg ta ting med en klype salt. Jeg kunne f.eks nevnt bytte av lyspærer på bilen, men også der er det forskjell på om du eier en Mazda fra 1985 eller en nyere VAG.

 

Jeg hadde skammet meg selv om jeg måtte fått hjelp av fagfolk for å bytte plugger på min E39. Men det er min forventning av meg selv, ikke forventning av andre.

 

 

Mange servopumper og tannstenger har nok gått til skogen ved feil fylling av ATF.

ATF og servoolje er som regel IKKE det samme.

 

Nja... Man må jo følge manualen til bilen. Men de aller fleste biler bruker enten Dexron 3 ATF eller CHF11s. Førstnevnte brukes i gravemaskiner, girkasser og servostyring.

 

Jeg er enig i at feil fylling er en skjebne som mange servopumper må lide av.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det meste kan gjøres vis man har tollmodigheten og lysten til å lære seg det. På en del nyere biler må man demontere en del for å få skifta en enkelt lyspære siden det er så fordømt trangt ved lyktene. Bytta glødeplugger på en nyere Hyundai og der måtte jeg fjerne intercooler, egr m.m. for å komme til 4 glødeplugger bak ved torpedoveggen. Glødeplugger i seg selv burde vært en enkel jobb, men ble da litt mer komplisert når man måtte fjerne en drøss med deler bare for å komme til dem og man ser dem heller ikke når man er kommet så langt, men må føle seg frem mens man ligger krølla oppi motorrommet.

Personlig så leser jeg meg opp og finner ut hvordan jeg kan gjøre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...