Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

 

 

En motor som har stått så lenge tror jeg ikke jeg ville kjøpt uten å ta av toppen først.

 

Når oljen forsvinner så blir rust en bitch.

Toppen var faktisk overhalt ikke lenge før bilen ble satt vekk har jeg fått vite .

 

 

Det var helst de 12 årene jeg var urolig for, så hvordan den var før har ikke noe å si.

 

Om den er utmerket eller om den er moden for skrothaugen vet jeg ikke. Men det skal ikke mye rust på innsiden før motoren blir ødelagt, og 12 år med fuktighet og ingen oljesirkulasjon kan forårsake rust.

 

Noen som har prøvd sånn rens av motoren som man heller på tanken? Står at den skal fjerne dritt og møkk i drivstoffsystemet og motoren, samt gi høyere kompresjon. Er usikker på det med kompresjon, men kan vel ikke skade. Pappa sa han brukte Redex for 30 år siden. Han var usikker på om den faktisk ga noe høyere effekt, men Lørenskog ble visst dekt med eksos den kvelden. 

https://www.youtube.com/results?search_query=chrisfix+fuel+additives

 

Virker som den helt store effekten ikke er til stede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Bilen har stått lagret tørt disse årene da , kanskje det går ann å få et glimt av hvordan det ser ut inni der igjennom plugg hullene.

 

 

For å være litt mer til hjelp så gjelder det å spraye WD40 nedi sylindrene og vende om motoren for hånd. Etterpå så gjelder det å bytte slanger, dekk, batteri, olje, osv.

 

At den har vært lagret innendørs er et godt tegn. Det er ikke det at jeg tror motoren er låst opp og rustet ihjel. Problemet er bare at det er vanskelig å vite, og det kan skje.

 

Virker som den helt store effekten ikke er til stede.

 

Oppskrytt er en god beskrivelse. Men det er ikke alt som er tull.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bilen har stått lagret tørt disse årene da , kanskje det går ann å få et glimt av hvordan det ser ut inni der igjennom plugg hullene.

For å være litt mer til hjelp så gjelder det å spraye WD40 nedi sylindrene og vende om motoren for hånd. Etterpå så gjelder det å bytte slanger, dekk, batteri, olje, osv.

 

At den har vært lagret innendørs er et godt tegn. Det er ikke det at jeg tror motoren er låst opp og rustet ihjel. Problemet er bare at det er vanskelig å vite, og det kan skje .

Ja var noe sånt jeg så for meg , evt også koble av bensin slagen fra pumpa og sette den i ei flaske sånn at man ser hvordan bensinen ser ut.

Lenke til kommentar

Ja var noe sånt jeg så for meg , evt også koble av bensin slagen fra pumpa og sette den i ei flaske sånn at man ser hvordan bensinen ser ut.

 

Bensintanken bør absolutt sjekkes, spesielt om det er/var bensin i tanken, da ting fort kan se slik ut:

 

N9DxvJe.jpg

 

 

Siden dette har blitt Gavekort's Picture carmeme thread V.4 *Ingen post uten bilde!*

11047909_10156273567385554_3628270079886326982_o.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Ja var noe sånt jeg så for meg , evt også koble av bensin slagen fra pumpa og sette den i ei flaske sånn at man ser hvordan bensinen ser ut.

Bensintanken bør absolutt sjekkes, spesielt om det er/var bensin i tanken, da ting fort kan se slik ut:

 

N9DxvJe.jpg

 

 

Siden dette har blitt Gavekort's Picture carmeme thread V.4 *Ingen post uten bilde!*

attachicon.gif11047909_10156273567385554_3628270079886326982_o.jpg

 

Haha passende bilde! :-).

 

Bilen der er snakk on er en slik:

post-111084-0-24805300-1448494212_thumb.jpg

 

78 Datsun 810 stv usa mod. 2.4 rekke 6 med elektronisk innsprøytning (*gulp* tenker på alle vakuumslangene som kan lage krøll)

 

Blir artig å se.

Lenke til kommentar

For de som kjører Volkswagen/Audi/SKODA så har det kommet utdypende info fra Møller. Tenkte det var greit å dele det her også:

 

 

 

Volkswagenkonsernet har nå presentert tekniske løsninger for utbedring av EA 189-motorer av typen 2.0 TDI og 1.6 TDI overfor tyske transportmyndigheter, KBA. Det innebærer at løsningen foreligger for brorparten av de berørte motorene. Gjennom utviklingen av de tekniske løsningene har fokuset hele tiden vært å ivareta kundene. Etter utbedring vil bilene etterleve aktuelle utslippskrav, uten at bilenes forbruk og ytelser skal påvirkes.

• Et steg i retning av løsning på NOx-saken i Europa
• Et lite delebytte for 1.6 TDI-motorene 
• 2.0 TDI-motorene trenger bare en oppdatering av programvaren  
• Målsetningen er løsninger uten negativ effekt på bilenes forbruk og ytelse

- Godkjennelsen fra tyske veimyndigheter er et viktig steg videre i denne krevende saken, sier Terje Male, administrerende direktør i Harald A. Møller AS. – Nå handler det om å legge til rette for en mest mulig effektiv prosess for våre berørte kunder i Norge. Nettjenesten vår 189motor.no blir sentral i den videre oppfølgingen av disse kundene, avslutter Male.  

Etter en grundig gjennomgang er de tekniske løsningene godkjent av KBA. Takket være fremskritt innen motorutvikling og forbedret simulering av strømninger innenfor komplekse luftinntak-systemer, i kombinasjon med programvareoptimalisering rettet mot dette, har det vært mulig å utvikle et relativt enkle og kundevennlige tiltak.

Det er nå klart hvordan utbedringen av de fleste av de berørte bilene skal gjennomføres i 2016:

Teknisk løsning 2.0 TDI
2-litersmotorene får en programvareoppdatering. Denne oppgraderingen vil ta rundt en halvtime for hver bil.

Teknisk løsning 1.6 TDI
En strømningstransformator vil bli montert foran luftmassemåleren på 1.6 literversjonen av EA 189-motoren. Denne enheten vil redusere virvlingen av luft foran luftmassemåleren, og vil således skape en bedre målenøyaktighet av luftmassen. Luftmassemåleren angir aktuell luftgjennomstrømning, som er et viktig parameter for motorstyringen for en optimal forbrenning. I tillegg vil en programvareoppdatering utføres på denne motoren. Tidsestimatet for denne utbedringen er mindre enn én time.

Teknisk løsning 1.2 TDI 
Den tekniske løsningen for 1.2-litermotorene presenteres for KBA mot slutten av måneden og vil trolig dreie seg om kun en oppdatering av programvaren. 

Løsningene beskrevet innebærer at man nå har tekniske løsninger klare for brorparten av alle biler berørt av denne saken. Hensikten med løsningene man har utviklet, er å sikre at berørte bilers utslipp er i tråd med regelverket samtidig som man ikke påvirker forbruk og ytelse negativt.

 

3.0 TDI V6-motoren som er nevnt i media i forbindelse med denne saken er ikke blant de berørte motorene i Europa. Det har tyske veimyndigheter bekreftet. Det innebærer ingen oppgraderinger eller endringer for denne motoren i Europa. 

Basert på de tekniske løsningene KBA har godkjent, utarbeider man nå servicekonsepter i de europeiske landene. Målet er å starte utbedringen av de første bilene i første kvartal 2016. Det ligger an til at utbedringsaksjonen vil vare gjennom hele 2016. 

Volkswagen vil sørge for at utbedringen av hver enkelt bil tar så kort tid som mulig, av hensyn til kundene. I tillegg vil Volkswagen i dialog med kundene søke å finne individuelle løsninger som begrenser ulempene for hver enkelt.

Volkswagenkonsernet vil igjen understreke følgende: De berørte bilene er teknisk trygge å kjøre og kan brukes som vanlig.

 

 

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Når får man beskjed om å måtte ta bilen inn til nedstruping? Effektredusering.

 

Golf.

Du MÅ nok ingenting som helst, ingen kan tvinge deg.

Jeg skal hvertfall ha 100% bekreftet nedenstående punkt før jeg leverer inn mine biler:

• Målsetningen er løsninger uten negativ effekt på bilenes forbruk og ytelse

Lenke til kommentar

Stod det ikke noe om dette i pressemeldingen jeg la ut, eller er det bare vanskelig å lese før man kommenterer?

 

 

Forøvrig leser jeg i dag at Auto Motor und sport har hatt en uavhengig test i samarbeid med noen utslippsdoktorer og kommet frem til at best in class på utslipp er en Golf 2.0 TDI mot 7 relevante biler. Audi Q3 ble også testet og hadde ikke særlig avvikende resultater heller.. Det er jo en interessant observasjon og absolutt ikke overraskende.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

Når får man beskjed om å måtte ta bilen inn til nedstruping? Effektredusering.

 

Golf.

Du MÅ nok ingenting som helst, ingen kan tvinge deg.

Jeg skal hvertfall ha 100% bekreftet nedenstående punkt før jeg leverer inn mine biler:

• Målsetningen er løsninger uten negativ effekt på bilenes forbruk og ytelse

 

Hmm, synd at jeg ikke kan kjøre k8 uten å risikere livet mitt.

 (Svartis).

Stod det ikke noe om dette i pressemeldingen jeg la ut, eller er det bare vanskelig å lese før man kommenterer?

 

 

Forøvrig leser jeg i dag at Auto Motor und sport har hatt en uavhengig test i samarbeid med noen utslippsdoktorer og kommet frem til at best in class på utslipp er en Golf 2.0 TDI mot 7 relevante biler. Audi Q3 ble også testet og hadde ikke særlig avvikende resultater heller.. Det er jo en interessant observasjon og absolutt ikke overraskende.

Jeg orker ikke lese alt i denne tråden.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

Tenk å omtale en Volkswagen som en VW..

 

Velkommen til alle som ikke er tett knyttet til die deutsche Sprache. De sier VEEDOUBLEU i Burgistan også.

 

Ja, og de som ikke jobber med det sier nok FaoWee i Deutchland også, men konsernstandard er at Volkswagen uttales Volkswagen. Derfor røper selgeren at han ikke jobber med merket :) Hva som foregår i Burgistan aner jeg ikke da jeg ikke er så god i geografi.

 

Akkurat som MINI skal skrives i store bokstaver, quattro i små og Appleprodukter med stor bokstaver etter "i".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Min mor får også snart den nye X1 via jobb, blir interessant og teste forskjellen på ny og gammel (hun har hatt den gamle i 3 år nå).

Ser i det minste langt bedre ut. 

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/trondelag/norges-dyreste-og-minst-nodvendige-mikrojobber-1.12671231

 

Dette her er ganske relevant i vedlikehold av bil også. Alt for mange sender bilene på verksted for små drittjobber. Føler meg litt som en nedlatende Ron Swanson med alle disse voksne folkene som ikke er nevenyttige nok til å bytte hjul og olje en gang. Jeg skal forstå at ikke alle kan bytte olje midt i tjukkeste Oslo sentrum, men det er få som har den unnskyldningen.

 

Vet ikke om det bare er jeg som synes at det ikke er noe annet enn latskap å være så avhengig av fagfolk at du må ringe noen for å hjelpe deg med å tørke ræva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...