Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har ingenting å si når det kommer til lovligheten så sant jeg vet, men slitasje kan fortsatt ta dekkene utenfor denne 5% marginen.

 

Man endrer ganske mye på kjøreegenskaper ved å forandre dekkdimensjon. I tilfeller som jeg har opplevd selv så vil det også kuke til automatkassen, gi dårligere drivstofføkonomi og dårligere toppfart (om det er relevant for deg).

Lenke til kommentar

Det har ingenting å si når det kommer til lovligheten så sant jeg vet, men slitasje kan fortsatt ta dekkene utenfor denne 5% marginen.

 

Man endrer ganske mye på kjøreegenskaper ved å forandre dekkdimensjon. I tilfeller som jeg har opplevd selv så vil det også kuke til automatkassen, gi dårligere drivstofføkonomi og dårligere toppfart (om det er relevant for deg).

Tror ikke det kuker til en kasse som puttes i biler som kommer med alt fra 16" til 19" originalt.

Jeg har økt med 4,95% på sommerhjula, ikke merket noe som helst, heller ikke ved overgang til/fra org.dim.

 

Edit: det jeg _har_ merket er at all misvisning på speedo er borte, sånn sett må man være forsiktig om man er vant til at 90kmt på speedo betyr 81 reelt.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det handler mer om hvordan hjulfartssensorer og utvekslingen gjennom drivverket fungerer. For noen måneder siden så hadde vi denne diskusjonen der jeg omsider kom i kontakt med en girkasse-ombygger på Reddit som hadde medhold i dette med automatgir og utveksliger, der spesielt ujevn slitasje mellom fremme og bak kunne skape problemer for girkassen.

 

Men dette er en annen diskusjon enn det vi begynte med. At Poopadoop kan bruke et avvik på 4.9999% skal jeg ikke krangle på.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gitt opp håp om at det skulle skje noe med bilavgiftene for 2016, men så så jeg denne overskriften på nrk.no.

 

Bilparken blir sikrare 

 

 

Glede i NAF etter avgiftsomlegging

– No blir det endeleg endringar i bilavgiftene som vil gi oss ein miljøvennleg og sikker bilpark, seier ein godt nøgd kommunikasjonssjef i Norges Automobilforbund (NAF), Inger Elisabeth Sagedal.

 

Kort fortalt blir CO²-avgiften økt en god del mens effektavgiften blir halvert(!).

 

Litt mer detaljert:

For vektkomponenten blir satsene redusert med 5 % i tillegg til at man beregningen nå starter fra 150 kg i stedet for fra første kg. For en bil på 1500 kg utgjør dette ca kr 10.000 i din favør.

 

NOx-satsen økes med 20 %.

 

Effektavgiften blir altså halvert ved at satsene reduseres. Innslagspunktene forblir urørt slik jeg forstår det.

 

For CO²-avgiften blir innslagspunktene senket med 10 bortsett fra det de to høyeste som blir senket med 20. Satsene blir også økt med 10 %.

 

Jeg simulerte litt for nysgjerrighetens skyld. De billigste Golf-ene, altså 85 hk bensin, og 90 hk diesel blir begge ca kr 1.500 3.000 dyrere ifølge mine estimater. En Golf GTI derimot, blir ca kr 40.000 billigere. Bilparken blir kanskje sikrere, men det spørs om den ikke blir litt raskere også...

 

Redigert:

Jeg la ikke merke til at de var de to høyeste CO²-innslagspunktene som ble flyttet. Det er ganske dramatisk, for det betyr at man må betale kr 2.100 for hvert eneste gram over 140. Når jeg også leser budsjettavtalen som er gjort med Krf og Venstre, står det at de halverer effektavgiften i forhold til "dagens system". Dette er misvisende, for de halverer satsene i forhold til hva som er foreslått for 2016, ikke hva som gjelder i dag. Det er uansett ikke så nøye når det gjelder effektavgiften, for den skal helt bort i løpet av to år. Nå vet jeg ikke om det betyr at det skal gjøres over to budsjett og at de dermed tar resten i 2017, eller om resten forsvinner om to år. Altså at de halverer på nytt for 2017 og fjerner resten i 2018. 

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Shit. Så det betyr i praksis at jeg hadde spart penger på å importere M3'n i 2016 istedenfor nå i sommer?

Bare på vekt alene ville jeg spart 10 000. Pluss sikkert like mye eller mer på hk avgift. (Utenom å ha sjekket nærmere, dette er gjetting fra min side)

 

Ca 10 mindre i hk avgift også... 10% av verdien på bilen er vi oppe i nå snart. Jaja

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor vi har en avgift på effekt. Effekt har ingenting å si når vi allerede har avgifter på utslipp. Derimot så støtter jeg helt en omfordeling av avgifter fra generelle avgifter til mer utslippfokuserte.

 

Spørs om ikke venstresiden slår til med misunnelse-kortet sitt snart.

Lenke til kommentar

Det går fint med tysk. Krever man papirer fra en tysk organisasjon så får man akseptere at de kommer på tysk.

 

Monter fjærene slik at teksten er godt synlig (om mulig) siden de skal ta bilder av dette. Hvis du er forberedt og hyggelig selv så vil det gå kjempefint. Det er nå min erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre opplevd at TUV-papiret ikke stemte med selve produktet, det var et tall som manglet eller noe sånt, men ordnet seg ved å få tak i nytt TUV-papir fra fabrikant etter masse mailing (dritbillige TA coilovers). 

Endret av Fniz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...