Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fins folk som driter i hvordan bilen ser ut bare den fungerer, tro det eller ikke.

Tenker da på de som har fine lettmetallfelger om sommeren, og hiver på rustne stålfelger om vinteren. Det er ikke umulig å ha en vasket, polert og fin bil om vinteren også.

Er mange som har svære flotte felger kun fordi de fulgte med bilen og like gjerne kunne kjørt med stålfelger på sommeren også. :p

Når vi snakker om vasking av bil, noen som har tips til å få vekk oljeflekker fra lakken? Diesel, avfetting og prickbort funker ikke.

Lenke til kommentar

De fleste gidder ikke vaske bilen på vinteren. Svært sjeldent i så fall.

Jeg vasket bilen min nesten annenhver dag sist vinter, fordi jeg ikke fikk sove om natta med tanker om at salt råtner bort understellet mitt.

Er mange som har svære flotte felger kun fordi de fulgte med bilen og like gjerne kunne kjørt med stålfelger på sommeren også. :p

Når vi snakker om vasking av bil, noen som har tips til å få vekk oljeflekker fra lakken? Diesel, avfetting og prickbort funker ikke.

Ola Dunk antar jeg som å være ignorant og gi blanke i bilen sin. Jeg tenker f.eks på folk i E39-miljøet som er over gjennomsnittet interessert i bil, kjøper blingbling 20" chinesium-felger til sommeren, BBS Made in China, you catch my drift. Men om vinteren så hiver de på de trøtteste, rustne stålfelgene og gidder ikke å kjøpe Biltema-kapsler en gang.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Har selv en oppladbar vasker som jeg bruker. Den blir nok brukt flittig i vinter og har den stående på kjøkkenet nå :p . Tror den blir med meg på tur i helga sia jeg skal på en del ihjelsalta veger da.

Brukt ett par timer nå på å få løs en fastrusta glidebolt på en bil. Klarte heldigvis å få den løs ved hjelp av en gassveis uten å ødele gummi eller noe.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om å kjøpe ny dieselbil nå? Bor i Oslo, og ser for meg at det fort kan komme forbud/dyrere bomring i løpet av få år, sånn at det kanskje lønner seg å kjøpe bensin.

Å kjøpe dieselbil har aldri vært spesielt lurt, og særlig ikke nå.

Bensinbil er helt klart tingen, fortrinnsvis kombinert med hybriddrift.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor lang tid det tar før 4x4 markedet følger etter plugin-hybrid trenden...

Land Cruiser syns jeg blir for dyrt, i hvert fall hvis man skal ha ny bil. Skal prøve en Mitsubishi L200 til uka. Får en 2016 modell til rett i overkant av 300k. 

Noen som fikk med seg dette forresten? http://www.nrk.no/rogaland/melder-seg-inn-i-norges-bondelag-for-a-fa-rabatter-1.12662631

Lenke til kommentar

Kanskje litt sent å spørre nå som jeg kjøpte brukte vinterdekk, men de er str 205/50R17, regner med de passer på felgene jeg har nå? Der sitter 205/45R17

Det spørs. Feil rulleomkrets kan fort tulle til ting, samt bli ulovlig om det er et avvik på over 5%.

Hva tror dere kommer til å skje med de større firehjulstrekkerene da? Pajero, Hilux, Land Cruiser osv. Man kommer vel ikke utenom diesel der, hvis man skal ha seg ny bil? 

Tror neppe at diesel kommer til å forsvinne noen steder. Problemet er at det er tilnærmet 50% av den norske bilparken og finnes i alt fra lastebiler til trauste mikrobiler.

De som trenger diesel (f.eks tauing, landbruk, osv), kommer til å fortsette å ha diesel.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...