Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kuttet jo også litt i sitatet.

- Jeg tror på det tidspunktet det lages biler som er helautomatiske, så vil alle produserte biler som ikke er det ha negativ verdi. Det vil bli være som å eie en hest. Du eier den egentlig bare av sentimentale grunner.

Der tror jeg ikke at han bommer så fælt.

Lenke til kommentar

El-biler i denne generasjonen vil alltid ha rekkevidde som problem. Jo lengre rekkevidde, jo flere batterier og større batterivekt. Det er ikke særlig energieffektivt å drasse på 800kg med batterier når du skal en liten tur i butikken. Det kommer nyere, og lettere batterier, men størrelse/vekt vil alltid være en utfordring i forhold til rekkevidden.

Fossilt vil nok ikke avta mye, men hybrid-teknologien vil overta for tradisjonell bensin/diesel og folk vil i større grad kjøre elbiler til korte turer og ha en backupbil for langturer, og da en hybrid eller hydrogenbil (foreløpig dyrt å produsere). En økende trend er at færre og færre eier bilen sin selv, men leaser eller har en pool/dele-ordning.

Dette med helautomatiske mobile løsninger er nærmere enn vi tror: at hverdagsbilene allerede nå kan leveres med hel/semiautomatikk sier sitt. Til og med Skoda har helautomatisk køassistent nå..

Jeg anbefaler dere å sjekke denne siden som er ganske to the point hva fremtiden angår. Dette er med klar margin den beste presentasjonen jeg har sett ang muligheter og trender med connected cars, autonomitet og infratstruktur så jeg anbefaler dere å ta et par minutter i denne. Lekkert presentert også! Husk å scrolle ned på hver side for å gå videre:

http://automobility.ideo.com/

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har stor tro på fuel cell biler, så fort de får effektivisert og gjort billigere produksjonen.

I dag er det vel både dyrt å omforme hydrogen til væske under høyt trykk og med teknologien i bilene?

Hyundai ix35 Fuel Cell koster vel godt over en million på norske skilt. 

Batterier kan alltid bli mer effektive, men det at de må lades vil aldri være så enkelt som å bare fylle på tanken. 

Lenke til kommentar

Elbiler tror jeg er en god fremtid, forutsatt stardisering av batterier og hvor man kan kjøre opp på en rampe mens en robot bytter batteri undenifra på 3 minutt. Det finnes vel konsepter på dette allerede.

Edit: this

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Da må det skje veldig mye på batterifronten, på de elbilene som i dag som har lengst rekkevidde, så er jo "halve bilen" batterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...