Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jammen gavekort daaaa... :p

 

Nei ikke direkte sitat men sånn ca.. ;P Men uansett, nå erre alvor her.. 700 hester.. mot 431.. også så stakkars...

 

Nei det ekke sportsbil men må jo le litt av ytelsen Tesla lovde, den føyk opp i røyk :D oo thats right, de bruker sjel-løs-electromotor.

 

Velvel det kommer vel en dag da Tesla knuser alt som er av biler på ytelse.. :hrm:

 

Jammen JAMES BOND DA! 

 

ZPXIw.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm fikk med meg at 0-100 målingen også var "kreativt" utført av Tesla.

"0-100 fra stillestående? Næh, fuck det. Vi starter tidtakingen litt senere i akselerasjonen med en fots roll-out. Vi kan kalle det 0-100 v.2.0 og da ser bilen var mye bedre ut i sammenligning med konkurrentene som ikke måler det slik."

 

Legger merke til at de har fjerna antall hestekrefter fra alle sine modeller nå. Grunn til å tro at de mindre spreke bilene har færre hk også kanskje?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så faktisk en mørkeblå Mazda Cosmo på vei til skolen i dag. Med høyreratt og greier. Noen som vet hvor mange som finnes i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hmm fikk med meg at 0-100 målingen også var "kreativt" utført av Tesla.

"0-100 fra stillestående? Næh, fuck det. Vi starter tidtakingen litt senere i akselerasjonen med en fots roll-out. Vi kan kalle det 0-100 v.2.0 og da ser bilen var mye bedre ut i sammenligning med konkurrentene som ikke måler det slik."

 

Legger merke til at de har fjerna antall hestekrefter fra alle sine modeller nå. Grunn til å tro at de mindre spreke bilene har færre hk også kanskje?

Ble ikke Teslaen kjørt i dyno for å se HK når den kom hit? Mente å ha lest en sak om det. Her er saken jeg tenkte på http://www.dinside.no/929508/tesla-model-s-gir-mer-enn-de-lover

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

 

 

Nå det der er litt spesielt.. Ikke like skandaløst som VW-skandalen men det gjør jo ikke akkurat Tesla navnet noe bedre haha.. Men de som går i USA må vel ha hatt 700 for dem har jeg sett en del på youtube gjøre drag races og da holder nemlig en P85D følge med Aventador fram til 160 km/t ca.

 

Nei, de som går i USA har akkurat samme effekten(fordi de har samme batteri) - poenget i blemmen er at motorene til Tesla er gode for 700, men batteriene de bruker klarer ikke levere nok watt til å utnytte motorene fullt ut. Når batteriene har tappekranene vidåpne er det  "bare" nok til å drive motorene på halvt krutt.

Lenke til kommentar

 

Hmm fikk med meg at 0-100 målingen også var "kreativt" utført av Tesla.

"0-100 fra stillestående? Næh, fuck det. Vi starter tidtakingen litt senere i akselerasjonen med en fots roll-out. Vi kan kalle det 0-100 v.2.0 og da ser bilen var mye bedre ut i sammenligning med konkurrentene som ikke måler det slik."

 

Legger merke til at de har fjerna antall hestekrefter fra alle sine modeller nå. Grunn til å tro at de mindre spreke bilene har færre hk også kanskje?

Ble ikke Teslaen kjørt i dyno for å se HK når den kom hit? Mente å ha lest en sak om det. Her er saken jeg tenkte på http://www.dinside.no/929508/tesla-model-s-gir-mer-enn-de-lover

 

Så den komme. Utfordringen er vel algoritmen som ligger til grunn for utregninga. Å måle moment på en el-bil kontra motstykket blir litt som å sammenligne epler og pærer. Teslaen har jo over 4000NM på et visst målepunkt, men der hvor man bruker utveksling fordelt på dreimoment så har ikke elbiler girutveksling. Det er til å bli rar av. Men moment har bilene, ingen tvil om det!

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

 

 

Nå det der er litt spesielt.. Ikke like skandaløst som VW-skandalen men det gjør jo ikke akkurat Tesla navnet noe bedre haha.. Men de som går i USA må vel ha hatt 700 for dem har jeg sett en del på youtube gjøre drag races og da holder nemlig en P85D følge med Aventador fram til 160 km/t ca.

 

Nei, de som går i USA har akkurat samme effekten(fordi de har samme batteri) - poenget i blemmen er at motorene til Tesla er gode for 700, men batteriene de bruker klarer ikke levere nok watt til å utnytte motorene fullt ut. Når batteriene har tappekranene vidåpne er det  "bare" nok til å drive motorene på halvt krutt.

 

Skjønner, men hva er dette?

mulig nedtrimmet elektronisk recently idc

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå det der er litt spesielt.. Ikke like skandaløst som VW-skandalen men det gjør jo ikke akkurat Tesla navnet noe bedre haha.. Men de som går i USA må vel ha hatt 700 for dem har jeg sett en del på youtube gjøre drag races og da holder nemlig en P85D følge med Aventador fram til 160 km/t ca.

 

Nei, de som går i USA har akkurat samme effekten(fordi de har samme batteri) - poenget i blemmen er at motorene til Tesla er gode for 700, men batteriene de bruker klarer ikke levere nok watt til å utnytte motorene fullt ut. Når batteriene har tappekranene vidåpne er det  "bare" nok til å drive motorene på halvt krutt.

 

Skjønner, men hva er dette?

mulig nedtrimmet elektronisk recently idc

 

Det vi ser er en insane aks, som tilskrives mangel på giring, turtall og utveksling generelt, ikke antall HK. En liten mitsubishi i-miev har også en syk aks i forhold til sine respektive hk, men det er ikke hk som gjør det. Man kan ikke sammenligne el- og bensinhester når det kommer til bunnmoment og aks.

 

Men nei, det skyldes ikke nedtrimming, batteriene til Tesla er så gode de klarer å lage dem, og pøser ut det de klarer - men på max utslipp klarer de fortsatt ikke produsere mer enn ~400 reelle hk, selv om motorene har mer potensiale.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det kalles en torque-curve. I Layman terms så kan man si at Aventadoren ikke har 691 hestekrefter før den når et visst antall omdreininger. Det hjelper ikke at de ikke brukte launch control der hele poenget er å få opp omdreininger til å kunne gi mest mulig dreiemoment.

Lenke til kommentar

Så kort oppsummert:

-Tesla P85D med 700 hk (691) er bløff? det reelle tallet er mindre (469)

-Elektromotorene er gode nok for 691, batteriene klarer ikke levere nok strøm

-Elektromotor dreimoment er uansett instant og det ser vi men pga. sitt girsystem mister aksen potensialet i høyere fart

-Bløff avdekket pga. mange nok forbrukere klaget over lovet effekt siden aks. føltes ikke korrekt ut ifra specs,

Tesla innrømmet feilen og nå stuper aksjene deres?

 

Har jeg glemt noe mer/noe må endres så bare tilføy. Dette må vel være litt surt for de som både har merket og de som ønsket seg dette bilmerket for det gjaldt vel alle modellene?

Det er fortsatt en kjapp og imponerende bil på aks. men ut ifra de tall som var lovet skulle egentlig da opplevelsen være enda bedre siden 469 ikke er 691 hk. Ikke misforstå men jeg følte alltid at den P85'Den var slapp med sine 700 hk men nå ser jeg jo hvorfor, de lurte jo forbrukerne. Men hvorfor..

Lenke til kommentar

Fikk også 7/12 riktige, men så fikk jeg jo svaret på nr.9 fra deg.  :wee: Ganske vanskelig å kjenne igjen biler kun ved hjelp av lyden. Amerikanske biler har jo litt bøsere lyd enn de fleste andre og Honda'er har jo veldig turtallsvillige motorer. Gøy, men vanskelig. Det blir spennende og se hvor mange rette dere andre klarer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...