Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er enkelte deler som fraktes lenger på diverse hybridbiler. Det er det ingen tvil om.

Det er likevel ikke sånn at normale biler er produsert i sin helhet på én fabrikk.

Norsk aluminium er ikke uvanlig i diverse biler, og motorer produseres ofte på et helt annet sted enn resten av bilen. Dette kan man videreføre til elektronikk som kommer fra Kina (og hvor kommer delene til elektronikken fra?), skinn som kommer fra kuer i India (Ok, kanskje ikke India, men...) og plast fra Mexico.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke komboen sterk bensinmotor med turtall og... automat?

Forøvrig Wheelman, så gjelder det de fleste (iallefall eu) bilmerker, som Audi og VW også.

Driver stort sett bare med køkjøring og småkjøring. Da har jeg automaten til å ta seg av køen og bensinmotoren til å bli kjappere varm enn diesel på småkjøring.

"Models fitted with dual mass flywheels can have serial problems with them, for example four in 130k miles. By 2009 the cost of replacement was getting to be more then the value of the car."

Noen som vet hva dual mass flywheel er for noe? Og hvordan jeg vet om bilen har det? :p

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Ja, det er enkelte deler som fraktes lenger på diverse hybridbiler. Det er det ingen tvil om.

Det er likevel ikke sånn at normale biler er produsert i sin helhet på én fabrikk.

Norsk aluminium er ikke uvanlig i diverse biler, og motorer produseres ofte på et helt annet sted enn resten av bilen. Dette kan man videreføre til elektronikk som kommer fra Kina (og hvor kommer delene til elektronikken fra?), skinn som kommer fra kuer i India (Ok, kanskje ikke India, men...) og plast fra Mexico.

Flink.

Aluminium er for øvrig svært miljøfiendtlig med tanke på nettopp foredling, transport og produksjon fikk jeg høre av en sertifisert miljøkonsulent, men jeg tror nok batteriene til hybridene slår dem på det.

At ikke India er noe storprodusent av skinn skjønner jeg ikke. Flust av kuer der, jo - bare å slakte i vei.. :whistle:

For øvrig har jeg det holdepunktet at jeg ALDRI kjøper en ny bil før den har eksistert et års tid. Grunnen er rett og slett barnesykdommer og irriterende småfeil. Akkurat som med mye annet elektronisk..

Lenke til kommentar

Kjære Oslo-folk, hvor er det greiest å parkere i Oslo på søndagskvelden? Skal på Top Gear-showet 18.00. :)

I ett ledig parkeringshus vil jeg tro.

Det er en del tusen som skal dit den dagen, så å oppdrive en vanlig plass i nærheten av Spectrum tror jeg blir vanskelig...

Lenke til kommentar

Flere tusen? :ohmy:

Hvor mange plasser er det på hver forestilling?

Hvor er det jeg bør satse på da? Jeg er ikke kjent i Oslo, og jeg gidder ikke å kjøre rundt i en by jeg ikke kjenner for å finne et sted. Oslo Plaza Parkeringshus er bare å glemme for eksempel?

Endret av iHouse
Lenke til kommentar

Flere tusen? :ohmy:

Hvor mange plasser er det på hver forestilling?

Hvor er det jeg bør satse på da? Jeg er ikke kjent i Oslo, og jeg gidder ikke å kjøre rundt i en by jeg ikke kjenner for å finne et sted. Oslo Plaza Parkeringshus er bare å glemme for eksempel?

Ser det totalt er 40 000 plasser gjennom alle 9 showene, altså antagelig 40 000/9, altså rundt 4400 plasser pr show...

Personlig kjører jeg inn i første og beste parkeringshus, de er jo ikke akkurat så vanskelig å finne :)

Lenke til kommentar

Kjære Oslo-folk, hvor er det greiest å parkere i Oslo på søndagskvelden? Skal på Top Gear-showet 18.00. :)

Er ganske mange park.hus rundt omkring, men det koster virkelig skjorta! Var på konsert i spektrum for ikke lenge siden og da fikk jeg parkering rett utenfor spillestedet, var der 2 timer før det begynte.

Lenke til kommentar

Satser på å finne en kommunal parkeringsplass (gratis). Pleier nesten alltid å være noen utenfor festningen eller litt ovenfor Spektrum, rundt Rockefeller osv. P-hus er sinnsykt dyrt!

O yes.

Drøye 3 timer i P-huset v/ Operaen kosta meg rundt 450,-

De som er litt kjent (eller har med seg GPS) og absolutt vil parkere gratis får sjekke kvadraturen. Mer sentral gratisplass finner man ikke før man er over på Grünerløkka/Grønland. Gater verdt å sjekke er Tollbugata og alle gatene som går på tvers av Tollbugata fra Øvre Slottsgate på toppen til Skippergata i bånn. Derfra går man bort til Spektrum på 10 minutter. Se etter masse horer hvis du er usikker på hvor jeg mener..

Kan virkelig ikke anbefale å parkere helt borte ved Grünerløkka og gå bort, men de som vil parkere på andre siden burde sjekke ut Grønland: Fra Grønlands torg og opp til Heimdalsgata pleier det å være lett å parkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...