Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

450.000kr får denne bilen :dribble:

Hvor i verden er du når du får den til den utsalgsprisen?

 

Tesla Model S er det vel.

 

Jeg leste på Vi menn bil :p

"Ut i fra prisen Model S har i USA, og det faktum at det er moms- og avgiftsfritak på elbiler i Norge, antar Birkenfeldt at prisen i Norge vil ligge fra rundt 450 000 kroner for den rimeligste batteripakken, opp til 600 000 kroner for den dyreste."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Selvfølgelig ikke.

Nesten alle fritakene med hybrid er vel så gått som borte etterhvert?

Argumentet blir vel at noe om at elbiler sliter på asfalten (eller noe sånn).

Lenke til kommentar

Det har vel ikke vært noen særlige tiltak for hybridbiler?

 

Jeg tror heller ikke disse incentivene blir stående i all fremtid, men det er nok enda mange år til de blir gjort noe med.

 

Man kan uansett ikke sammenligne elbiler og hybrider, da sistnevnte i stor grad er markedsføringsgimmick.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det har vel ikke vært noen særlige tiltak for hybridbiler?

 

Jeg tror heller ikke disse incentivene blir stående i all fremtid, men det er nok enda mange år til de blir gjort noe med.

 

Man kan uansett ikke sammenligne elbiler og hybrider, da sistnevnte i stor grad er markedsføringsgimmick.

Det ble litt mer avgifter på hybrider etter at staten innførte CO2-avgift, og rabatten ble redusert fra 25% til 10%. (Kilde: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=34127)

 

Selvfølgelig kan ikke hybrid og full elektriske biler sammenlignes.

Men det at staten velger å redusere fordelene ved å velge mer miljøvennlig, den gang elektristikebiler ikke var et alternativ for enn gjennomsnittsfamilie, sier vel sitt.

Lenke til kommentar

450.000kr får denne bilen :dribble:

Hvor i verden er du når du får den til den utsalgsprisen?

 

Tesla Model S er det vel.

 

Jeg leste på Vi menn bil :p

"Ut i fra prisen Model S har i USA, og det faktum at det er moms- og avgiftsfritak på elbiler i Norge, antar Birkenfeldt at prisen i Norge vil ligge fra rundt 450 000 kroner for den rimeligste batteripakken, opp til 600 000 kroner for den dyreste."

 

Du må ikke tro på det Vi Menn skriver. Tullepublikasjon som ikke har noe peil på bil og burde holde seg til toppløse damer og jaktbilag.

 

 

 

 

 

 

 

 

:p

Lenke til kommentar

Kan bare se for meg at vi bare får et nytt problem hvis alle hadde skiftet til el-biler.

El-kraftverkene vil få problemer med å ha for lite kapasitet til å fylle strøm på alle disse bilene og må importere fra land der de bruker atomkraftverk og da er vi tilbake til det vi kaller høy co2-utslipp :tease:

Lenke til kommentar

Og man må aldri kjøpe et VW-produkt, da det garantert detter fra hverandre etter den første uka.. ;)

 

Hrmf :p

 

Hvordan er det å kjøre uten lys om dagen? Lovlig? Merka det er en sånn auto greie på bimmern til pappa, som justerer lys etter forhold. Den kjører f.eks uten lys nå..

Lenke til kommentar

Min har en lyssensor som skrur på hovedlykter om det blir mørkt hvis bryteren står i Auto. Hvis ikke har den på parklys og de standard amerikanske sidelysene som er orange (har aldri skjønt poenget med disse, bortsett fra at det kan se bra ut på visse biler) :)

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Kan bare se for meg at vi bare får et nytt problem hvis alle hadde skiftet til el-biler.

El-kraftverkene vil få problemer med å ha for lite kapasitet til å fylle strøm på alle disse bilene og må importere fra land der de bruker atomkraftverk og da er vi tilbake til det vi kaller høy co2-utslipp :tease:

 

 

Bortsett fra at et kjernekraftverk forurenser svært lite når alt går som det skal, men risikoen er desto større for at noe skal skje, med store skader som følge.

 

Kullkraftverk som er mye benyttet i England og lengre sør i europa forurenser helt sinnsykt, mens et kjernekraftverk er forholdsvis miljøvennlig, såfremt man har et sted å gjøre av avfallet og at det ikke blir noen ulykker.

Lenke til kommentar

Det tipper jeg også, egentlig.

 

Storproduksjon lønner seg nesten alltid. Hvis du lager mat til 20 personer i stedet for to, så koster det ikke ti ganger så mye.

 

Dessuten tror jeg vel virkningsgraden i et kraftverk er høyere enn i en forbrenningsmotor.

Lenke til kommentar

Sprøsmålet med elbiler er jo om sentralisert produksjon av elektrisitet er renere og mer effektivt enn små forbrenningsmotorer i alle bilene? Jeg tipper ja.

 

Jeg er for el-biler, men jeg tror selve produksjonen av dem ofte er mer miljøfiendtlig enn sluttbruken.

 

Ingen som snakker om karbonavtrykk? Tror f.eks at produskjonslinja til en hybrid som Prius eller Honda's Prius-kopi er lenger og involverer masse mer flyfrakt enn en bil som produseres på samme fabrikk som motor og drivverk.

 

Jeg sikter spesielt til produksjonslinja til Prius fordi den skal ha Nikkel fra Canada, sendes til et raffineri i Europa, sendes videre til Kina for en slags skum-prosess og derfra til Japan for å lage batteriet. Dette batteriet sendes til USA for å monteres i Prius.

 

- kilde: CNW Marketings rapport "Dust to dust":

http://www.cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/DUST%20PDF%20VERSION.pdf

 

PS. Du skal sitte en stund på do hvis du skal lese hele rapporten som er på 450 sider...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...