Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan funker egentlig gjsnittsmåling? Er det slik at hvis jeg kjører 50 forbi boks 1 og 100 forbi boks 2 så er gjsnittsfarten 75, eller er det slik at hvis jeg kjører 50 forbi begge men gasser på til 200 mellom boksene (og altså bruker en kvart av tida) at den regner ut tids jeg brukte?

Lenke til kommentar

Hvordan funker egentlig gjsnittsmåling? Er det slik at hvis jeg kjører 50 forbi boks 1 og 100 forbi boks 2 så er gjsnittsfarten 75, eller er det slik at hvis jeg kjører 50 forbi begge men gasser på til 200 mellom boksene (og altså bruker en kvart av tida) at den regner ut tids jeg brukte?

Boksene bruker vel denne formelen til å finne ut om du kjørte for fort:

 

5553dbd00c80cd363378318cf9e06a6d.png

 

Vet man hvor lang tid du brukte og hvor langt det er mellom boksene, så er det vel enkelt å vite om du har kjørt for fort eller ikke.

Lenke til kommentar

Trodde alltid det var grunnleggende fart+fart/2 som egentlig aldri ga helt mening i hodet mitt... kjørte Oslo>Stavanger forrige uke og ligger som regel en god del over grensa på langtur, dog (akkurat) ikke for mye for å miste førerkortet, og husker jeg bremset ned ved første fotoboks på strekningsmåling, men i og med at jeg ikke ante hvor neste var holdt jeg fartsgrensen nogenlunde. Minst 10km bort hadde jeg enda ikke lagt til fotoboks 2 (skulle vel vært rundt 2km) og ikke sett noe gul lampe så satser det gikk bra.

Lenke til kommentar

Fart+fart/2 er snittfart over to punkter.

 

Her måles farten over en avstand, som kan teoretisk deles opp i så mange punkter du vil. Avstanden er fast og er satt til 2+ km for å minimere usikkerheten. Tiden du bruker mellom punktene er den eneste variabelen. Dermed er det ikke behov for fotoboksene å måle noe fart. De noterer enkelt klokkeslettet når du passerer den første og den andre fotoboksen. Eller fungerer som stoppeklokke om du vil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Fikk med coiloversleeves med bilen. Er dette bare dritt? Har egentlig mest lyst til å selge sleevsene og kjøpe TUV-godkjente senkefjører. Hvordan er det å kjøre med senkefjører og originale fjørbein.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

På den gamle astraen (97) jeg hadde så hente det titt og ofte at lampen lyste, kjørte aldri tomt, men den lyste av og til. Gjorde det samme med den nye astraen (13) og når lampa begynte å lyse der så skrek gps også veien til nærmeste stasjon for tanking. Men jevnt over pleier jeg å fylle når det nærmer seg halv tank. Problemet er bare at på enkelte av de bilene jeg har tilgjengelig kommer man til halvtank vesentlig fortere enn på andre :p

Lenke til kommentar

Trodde alltid det var grunnleggende fart+fart/2 som egentlig aldri ga helt mening i hodet mitt... kjørte Oslo>Stavanger forrige uke og ligger som regel en god del over grensa på langtur, dog (akkurat) ikke for mye for å miste førerkortet, og husker jeg bremset ned ved første fotoboks på strekningsmåling, men i og med at jeg ikke ante hvor neste var holdt jeg fartsgrensen nogenlunde. Minst 10km bort hadde jeg enda ikke lagt til fotoboks 2 (skulle vel vært rundt 2km) og ikke sett noe gul lampe så satser det gikk bra.

Du har 10% å gå på. Var det i en 80 sone så kan du ligge i 87.9 uten problemer. 77 i 70 osv.. Hvis du lå rundt fartsgrensen så har du ikke noe å være redd for:) Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Fikk med coiloversleeves med bilen. Er dette bare dritt? Har egentlig mest lyst til å selge sleevsene og kjøpe TUV-godkjente senkefjører. Hvordan er det å kjøre med senkefjører og originale fjørbein.

 

Det er bare dritt ja. Det å kjøre med senkefjærer og originale fjærbein er helt kurant, men kommer jo veldig an på kjørestil og bil.

Lenke til kommentar

Er jo ikke lenger originale fjærbein når du monterer senkefjærer. Da er det senkefjærer på originale dempere. Fjærbein ser jeg for meg som hele opplegget, inkl demper og fjær og alt som hører til.

 

Det går som regel greit om du ikke senker for mye. Gjør du det så havner demperen i skikkelig feil arbeidsområde og vil bli sliten rimelig fort, samt yte dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...