Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg vet fint forskjell på garanti og reklamasjon. Subaru har 5 års garanti, eller 100 000 km på dieselpurkene. Så jeg har ikke blandet noe som helst ;-)

 

Min far hadde en 2008 preza hvor han fikk ny blokk og turbo pga turboras og rådelagerhavari på syl nr3. Den var orginale og innenfor garantitiden.

 

Chipper man faller alt slikt bort, og det er sterkt frarådet av alle på sdcn å chippe disse motorene da de ikke tåler det.

jeg tror ikke du forstår - at all garanti er bortfalt har ingenting å si, du har fortsatt full reklamasjonsrett i fem år, uansett om Subaru gir deg 2, 5 eller 10 år, 100k eller 1000k km garanti.

Joda, all garanti forsvinner sikkert ved chipping, men det påvirker overhodet ikke reklamasjonsgrunnlag for alle deler hvis skade ikke beviselig kan spores til chipen - og det er selgers ansvar å bevise.

 

Altså, hvis chipen ikke beviselig kan forårsake "diesel runaway" har han fortsatt fullt krav på feilretting om det er mindre enn fem år siden kjøpsdato.

Selv om alle garantivilkår er brutt. Det er, heldigvis, ikke leverandør som avgjør hva som er gyldig reklamasjon.

 

Det er sant, da er jeg med på notene dine.

Men når dieslene til subaru hadde problemer med for mye moment på kald motor (softwareproblem) mellom 08-10 som førte til mye ras, (ble rettet på 2010 modellene) så sier det seg selv at en chip som gir mer moment sikkert ikke tar høyde for det på kald motor...

 

 

Jeg mener å ha hørt at dette ble fikset via software på service? Jeg ble i hvert fall fortalt av en Subaru-mekaniker at motorene fikk justert momentkurven som del av serviceprogrammet på et punkt. Min ('09 diesel Legacy) har visst fått denne oppdateringen.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

 

Det mest effektive er vel turbodiesel. Det kan økes på sugemotorer men fysiske begrensinger gjør at det selvsagt ikke blir like mye.

Min kunne jeg få fra 286 til 311 hk for 5000,-.

Nå hadde vel ikke du turbo men det er på turbodieselen endringen er mest hyggelig. Sikkert fordi dem allerede har turbo og da legger man inn nye og ikke så "begrensede" verdier og da blir forbrenningen en helt annen verden. Ett rått eksempel syns jeg var en Audi, husker ikke modellen, men 190 hk originalt, den fikk 272 hk og det var fortsatt helt innenfor sikre parametere.

Eller enda bedre, en BMW E60 535d med 286 hk org. fikk 347 hk etter filene var sendt over.

 

http://ultimo.no/tuning/bmw-tuning.htm

 

Så kanskje det er Statens Vegvesen som bedriver skremsel fordi dem blir sure at dem ikke tjener på det ved at folk ikke vil betale (no extra cash for the Statskæsse, arrg) og lett kan "lure seg unna" (skal godt gjøres å bevise det også, og det blir ikke bevist heller fordi for å få målt nøyaktig må man ut med motoren og måle ut ifra svinghjul som = evig stress for dem + man kan tenke seg hvor mange biler de da måtte hatt kontrollert). ;)

 

Men nå har jeg skrivd nok, er jo rene eksamensstiloppgave på tuning det greiene her

 

Så man trenger bare reprogrammere ECU også fjerne OBD/whatever interface og kjøre i vei?

 

(Det var en her i tråden som sa at kanskje oss med dieselgate biler ble mer verdt hvis vi ikke strupa de)

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Men vil helst slippe unna så heftige kostnader.

 

Bra og billig er som regel en deal der du kun kan velge en av delene. Om du er en kunstner med sveiseapparatet og har mulighet til å gjøre masse selv så kan du sikkert kjøpe et par brukte effektanlegg til billig penge og kappe/sveise alt sammen selv. Så skal du ta vare på originalanlegget ifm eventuelle godkjenningsproblemer ved EU eller innkalt kontroll. Da kan du komme unna ganske billig pengemessig med en del innsats. Skal du ha ferdig godkjent anlegg med bra lyd og andre folk til å gjøre hele jobben så sier det seg selv at det ikke blir billig.

 

Kan man ha bredere dekk på bilen enn det som står i vognkort og få det godkjent? Hvis ja, er det noen fast grense hvor bredt du kan bruke?

 

Det er ikke noe fast grense.

 

*Rulleomkretsen skal være innenfor 5% avvik fra den originale.

*Innpress skal ikke avvike mer enn 7,5mm per felg fra originalt.

*Felg/dekk skal ikke utenfor hjulbuen

*Dekkstrekk blir antaglivis vurdert utifra STRO-håndboken for lovlige kombinasjoner

 

Så om du finner noe som møter kravet ser jeg ikke helt for meg hva som skal være utslagsgivende for etterkontroll. Muligens forskjellig dimensjoner foran og bak, noe som kan by på problem hvis bilen ikke har vært levert med slike kombinasjoner originalt.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe fast grense.

 

 

 

*Rulleomkretsen skal være innenfor 5% avvik fra den originale.

*Innpress skal ikke avvike mer enn 7,5mm per felg fra originalt.

*Felg/dekk skal ikke utenfor hjulbuen

*Dekkstrekk blir antaglivis vurdert utifra STRO-håndboken for lovlige kombinasjoner

 

Så om du finner noe som møter kravet ser jeg ikke helt for meg hva som skal være utslagsgivende for etterkontroll. Muligens forskjellig dimensjoner foran og bak, noe som kan by på problem hvis bilen ikke har vært levert med slike kombinasjoner originalt.

 

 

Ah, ok. Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...