Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Om det ikke virker kan du prøve universal parts cleaner. Overflaten blir tørr og "matt" etter bruk. Vannvittig til å fjerne det meste, kan finne et bilde av boksen til deg imorgen om du ønsker det :)

 

Bruker det til å rense kjølevvæskefilteret på dreiebenken min. Det er rett og slett et vidundermiddel.

 

 

Det hadde vært glimrende. Vet du hvor du kjøpte det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samtidig skjønner jeg godt at produsenter ikke gidder å bytte raste motorer som følge av at folk har kjørt med chip. Med mindre du får godkjent softwareoppdatering fra produsent som gir deg økt effekt så er jeg 100% enig i at trimming skal oppheve motorgaranti og mulig kassegaranti. Noe annet ville jo være for dumt. Kjøp ny bil, trim den så mye du klarer, ras motoren, hent ut ny på garanti. Ingen produsent i verden som hadde gått med på det.

Her må selvsagt leverandøren kunne vise til årsakssammenheng.

Lenke til kommentar

Men det er vel slik at de firmaene som tuner på ECU har vel litt peil og setter den på sweet-spot på effekt og ikke drar den enda lenger selvom det hadde vært mulig så innenfor visse verdier slik at kasse osv skal tåle det vel. Alle de jeg har av venner som har trimmet med "chip" eller re-mapping som det heter (nye kurver og verdier på innsprøytningsbiten) har ikke hatt noe som helst problem i etterkant. 

Helt sikkert forskjellig fra bil til bil men de firmaene som driver med hadde ikke gjort særlig god business om det hadde blitt bare plunder som følge av tuningen.

Lenke til kommentar

Vurderte å chippe min. Fra 150 hp til 190 hp for 4500 (?)

Dette er krefter som visstnok ligger der fra før 'sweet spot' som Gif Bond så fint kalte det :p

Så det gjør ikke skade på motoren.

Trondheim Tuningservice btw hvis noen er interesserte de virker veldig seriøse, de har også to mobile team de bruker til å farte rundt å chippe til folk over hele landet.

Lenke til kommentar

Men det er vel slik at de firmaene som tuner på ECU har vel litt peil og setter den på sweet-spot på effekt og ikke drar den enda lenger selvom det hadde vært mulig så innenfor visse verdier slik at kasse osv skal tåle det vel. Alle de jeg har av venner som har trimmet med "chip" eller re-mapping som det heter (nye kurver og verdier på innsprøytningsbiten) har ikke hatt noe som helst problem i etterkant.

Helt sikkert forskjellig fra bil til bil men de firmaene som driver med hadde ikke gjort særlig god business om det hadde blitt bare plunder som følge av tuningen.

Subaru dieselen er en dårlig plattform med dårlig design for trim :-P

Lenke til kommentar

Politiet her er ivrig på å teste ut sin nye spytteprøvemaskin... parkerte ved bensinstasjon, kommer tilbake til bilen så kommer sivilsnuten som har stått der en stund til meg og ber om legg fra alle, og snakker så med meg ute av bilen og stiller de vanlige spørsmålene, og sier så han vil ta spytteprøve. Har aldri vært bort i Politi og ikke noe kjent navn, og kjørte en nyere Justy som absolutt ikke tiltrekker oppmerksomhet. Ble visst noe positivt på benzo-et eller annet (???) og fikk velge mellom å pisse i en kopp der eller bli med til legevakta for blodprøve, så valgte det første. Selvfølgelig var den rein, og måtte ta spytteprøve igjen som nå også var rein... han sa selv jeg ikke så ut som noek og magefølelsen hans stemte med at jeg ikke hadde tatt noe. Hvorfor teste akkurat meg når han hadde en positiv magefølelse uansett? Travel bensinstasjon med mange biler... lite å gjøre her om dagen ser jeg. Når ble det uansett vanlig å ta spytteprøve og ikke alkotest, og sjekke legg på alle i bilen..?

 

Brukte kanskje halvannentime med karen for ingenting, er jo ikke rart at folk mister respekt for Politiet og heller blir paranoide og redde hver gang de møter snut istedenfor å føle seg trygge..

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Benzo(diazepiner) er en gruppe medisiner som omfatter bl.a Valium. Såvidt jeg vet er det fullt lovlig å kjøre med benzo i blodet om man har fått det av legen sin. Grunnen til at de har det med på testen er vel for å finne ut hvorfor en fyr snøvler og virker full (som man gjør om man får i seg masse benzo) uten at de får utslag på alkoholprøve.

 

Bare sånn til informasjon lizzm  :)

 

 

Forresten: Denne bilen har "ryggepinner" som kommer opp når bilen settes i revers. Hva i alle dager er de til?

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=63451847

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Politiet her er ivrig på å teste ut sin nye spytteprøvemaskin... parkerte ved bensinstasjon, kommer tilbake til bilen så kommer sivilsnuten som har stått der en stund til meg og ber om legg fra alle, og snakker så med meg ute av bilen og stiller de vanlige spørsmålene, og sier så han vil ta spytteprøve. Har aldri vært bort i Politi og ikke noe kjent navn, og kjørte en nyere Justy som absolutt ikke tiltrekker oppmerksomhet. Ble visst noe positivt på benzo-et eller annet (???) og fikk velge mellom å pisse i en kopp der eller bli med til legevakta for blodprøve, så valgte det første. Selvfølgelig var den rein, og måtte ta spytteprøve igjen som nå også var rein... han sa selv jeg ikke så ut som noek og magefølelsen hans stemte med at jeg ikke hadde tatt noe. Hvorfor teste akkurat meg når han hadde en positiv magefølelse uansett? Travel bensinstasjon med mange biler... lite å gjøre her om dagen ser jeg. Når ble det uansett vanlig å ta spytteprøve og ikke alkotest, og sjekke legg på alle i bilen..?

 

Brukte kanskje halvannentime med karen for ingenting, er jo ikke rart at folk mister respekt for Politiet og heller blir paranoide og redde hver gang de møter snut istedenfor å føle seg trygge..

Hehe, huff.

 

 

Jeg kjører rundt med benzo i blodet, men det er innen lovlige grenser og av lege.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

 

Om det ikke virker kan du prøve universal parts cleaner. Overflaten blir tørr og "matt" etter bruk. Vannvittig til å fjerne det meste, kan finne et bilde av boksen til deg imorgen om du ønsker det :)

 

Bruker det til å rense kjølevvæskefilteret på dreiebenken min. Det er rett og slett et vidundermiddel.

 

Det hadde vært glimrende. Vet du hvor du kjøpte det?

Kent Universal Parts Cleaner.

 

http://www.kenteurope.com/en/products/universal-parts-cleaner-2/

 

Leverandører i Norge er jeg usikker på, han som bestiller det her er på ferie, slasken :)

post-163290-866528_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet her er ivrig på å teste ut sin nye spytteprøvemaskin... parkerte ved bensinstasjon, kommer tilbake til bilen så kommer sivilsnuten som har stått der en stund til meg og ber om legg fra alle, og snakker så med meg ute av bilen og stiller de vanlige spørsmålene, og sier så han vil ta spytteprøve. Har aldri vært bort i Politi og ikke noe kjent navn, og kjørte en nyere Justy som absolutt ikke tiltrekker oppmerksomhet. Ble visst noe positivt på benzo-et eller annet (???) og fikk velge mellom å pisse i en kopp der eller bli med til legevakta for blodprøve, så valgte det første. Selvfølgelig var den rein, og måtte ta spytteprøve igjen som nå også var rein... han sa selv jeg ikke så ut som noek og magefølelsen hans stemte med at jeg ikke hadde tatt noe. Hvorfor teste akkurat meg når han hadde en positiv magefølelse uansett? Travel bensinstasjon med mange biler... lite å gjøre her om dagen ser jeg. Når ble det uansett vanlig å ta spytteprøve og ikke alkotest, og sjekke legg på alle i bilen..?

 

Brukte kanskje halvannentime med karen for ingenting, er jo ikke rart at folk mister respekt for Politiet og heller blir paranoide og redde hver gang de møter snut istedenfor å føle seg trygge..

"Aldri vært borti politi" - var det ikke du som nylig ble ransaket uprovosert og?

 

Enten er det mange politimenn som har lest for mye sheriff-romaner der du bor, eller så må det være noe med deg eller vennene dine. Aldri hørt om noen som får sjekket annet enn papirer og til nød alkotest(ved mistanke eller på natta).

 

Ser du kriminell ut?

asu-heut-23.jpg

Endret av toth
Lenke til kommentar

Forresten: Denne bilen har "ryggepinner" som kommer opp når bilen settes i revers. Hva i alle dager er de til?

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=63451847

De er et hjelpemiddel for å ha bedre kontroll på avstandsbedømmingen.

Var vel på alle 140-biler frem til ryggesensorer kom mener jeg..

Ryggesensorer kom vel som -95 eller -96 modell mener jeg å huske..

Lenke til kommentar

 

Kent Universal Parts Cleaner.

 

http://www.kenteurope.com/en/products/universal-parts-cleaner-2/

 

Leverandører i Norge er jeg usikker på, han som bestiller det her er på ferie, slasken :)

 

 

Takk. Skal prøve sitrusspray først, og se hvordan det går, så skal jeg prøve å lete etter den sprayen der. Sikkert glimrende å ha i verktøykassen uansett.

 

Politiet her er ivrig på å teste ut sin nye spytteprøvemaskin... parkerte ved bensinstasjon, kommer tilbake til bilen så kommer sivilsnuten som har stått der en stund til meg og ber om legg fra alle, og snakker så med meg ute av bilen og stiller de vanlige spørsmålene, og sier så han vil ta spytteprøve. Har aldri vært bort i Politi og ikke noe kjent navn, og kjørte en nyere Justy som absolutt ikke tiltrekker oppmerksomhet. Ble visst noe positivt på benzo-et eller annet (???) og fikk velge mellom å pisse i en kopp der eller bli med til legevakta for blodprøve, så valgte det første. Selvfølgelig var den rein, og måtte ta spytteprøve igjen som nå også var rein... han sa selv jeg ikke så ut som noek og magefølelsen hans stemte med at jeg ikke hadde tatt noe. Hvorfor teste akkurat meg når han hadde en positiv magefølelse uansett? Travel bensinstasjon med mange biler... lite å gjøre her om dagen ser jeg. Når ble det uansett vanlig å ta spytteprøve og ikke alkotest, og sjekke legg på alle i bilen..?

 

Brukte kanskje halvannentime med karen for ingenting, er jo ikke rart at folk mister respekt for Politiet og heller blir paranoide og redde hver gang de møter snut istedenfor å føle seg trygge..

 

  1. Politiet har lite å drive med i området ditt, og går etter ungdommen
  2. Du er uheldig
  3. Du ser ut som en esé og har "fuck the police" bumpersticker på bilen din
  4. Du har et eller annet drit knyttet til bil registreringen, som gjør at de automatiske systemene flagger deg.

Pick one.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Vurderte å chippe min. Fra 150 hp til 190 hp for 4500 (?)

Dette er krefter som visstnok ligger der fra før 'sweet spot' som Gif Bond så fint kalte det :p

Så det gjør ikke skade på motoren.

Trondheim Tuningservice btw hvis noen er interesserte de virker veldig seriøse, de har også to mobile team de bruker til å farte rundt å chippe til folk over hele landet.

 

Høres ut som en BMW 2 liter med 150 hester'n, vet ikke om er denne du har er bare ren gjetting men mange "chipper" de hvertfall.

Kan f.ex ta han kompisen min med mest antall år med chip på 528'n sin, den går fortsatt som den ska. Ingen soting ut eksosen eller noe.

For å sette det på spissen kan jeg si det på en annen måte også.

Da jeg skulle få kompressorkittet på, spurte jeg ESS om de kunne være "greie" å dra litt over 440 hester ettersom det lett lar seg gjør med enkle grep og da sa dem at det kan de godt gjøre men da vil det gå alt fra 1 minutt til xxx ant. timer (hvordan en kjører spiller selvsagt en rolle) men så sier det bare poff og motor eller girkasse, drivverk er ødelagt og de er uansett et firma som ikke vil stå for sånt, de er ett firma som representer trygg, effektiv tuning men å herre dem kostet! 411 hk var den trygge verdien de har gjort tester på:

http://www.esstuning.com/pages/About-us.html og som de garanterte ville vare så lenge man byttet kompressorolje 1 gang i året. Tuningfirmaer "forsker" da egentlig på hvor er det optimale punktet er som man kan øke uten at det skader. Ja Sweet-Spot rett og slett.

 

Man skal selvsagt ha glede av det så bedre å ha noe som varer selvfølgelig enn noe som vil gå i stykker etter en viss tid men jeg var nysgjerig så måtte bare spørre ESS for moro skyld når jeg først var i dialog med dem og var såklart helt enig i at den pakka de har lagd er den mest optimale (hvis du vil se pakka for moro skyld så ligger den under Webshop->E34 5-Series->540i M60.)

Så de som mener chip er "farlig" for motoren (har lest noen skremselartikler for å få folk til å ikke gjøre sånt), de vet jeg ikke helt hva tenker egentlig. ESS leverer også ECU tuning men de er BMW-spesialist så for andre merker vet jeg ikke hvem som gjør jobben. Jeg antar Tuningsfirmaene som tilbyr ECU flash tuning kjøper flash filer på lisens av en leverandør som har tatt på seg hovedoppgaven av å teste, undersøke og levere ny mappekurver og verdier til hver enkelt merke og modell. Var hvertfall det han fra ultimo.no sa han hadde gjort :) og han hadde kjøpt rettigheter til visse flashfiler fra et firma som gjorde "Forskning" på biler i Tyskland.

 

4500,- er ingen upris. Var det han ene kameraten min betalte også den gang tilbake i tida. Go for it :)

Sry for mye skriv her.

 

 

Men det er vel slik at de firmaene som tuner på ECU har vel litt peil og setter den på sweet-spot på effekt og ikke drar den enda lenger selvom det hadde vært mulig så innenfor visse verdier slik at kasse osv skal tåle det vel. Alle de jeg har av venner som har trimmet med "chip" eller re-mapping som det heter (nye kurver og verdier på innsprøytningsbiten) har ikke hatt noe som helst problem i etterkant.

Helt sikkert forskjellig fra bil til bil men de firmaene som driver med hadde ikke gjort særlig god business om det hadde blitt bare plunder som følge av tuningen.

Subaru dieselen er en dårlig plattform med dårlig design for trim :-P

 

 

Det mest effektive er vel turbodiesel. Det kan økes på sugemotorer men fysiske begrensinger gjør at det selvsagt ikke blir like mye.

Min kunne jeg få fra 286 til 311 hk for 5000,-.

Nå hadde vel ikke du turbo men det er på turbodieselen endringen er mest hyggelig. Sikkert fordi dem allerede har turbo og da legger man inn nye og ikke så "begrensede" verdier og da blir forbrenningen en helt annen verden. Ett rått eksempel syns jeg var en Audi, husker ikke modellen, men 190 hk originalt, den fikk 272 hk og det var fortsatt helt innenfor sikre parametere.

Eller enda bedre, en BMW E60 535d med 286 hk org. fikk 347 hk etter filene var sendt over.

 

http://ultimo.no/tuning/bmw-tuning.htm

 

Så kanskje det er Statens Vegvesen som bedriver skremsel fordi dem blir sure at dem ikke tjener på det ved at folk ikke vil betale (no extra cash for the Statskæsse, arrg) og lett kan "lure seg unna" (skal godt gjøres å bevise det også, og det blir ikke bevist heller fordi for å få målt nøyaktig må man ut med motoren og måle ut ifra svinghjul som = evig stress for dem + man kan tenke seg hvor mange biler de da måtte hatt kontrollert). ;)

 

Men nå har jeg skrivd nok, er jo rene eksamensstiloppgave på tuning det greiene her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...