Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det var vel det som skjedde sånn cirka, kvelte motoren før det gikk for langt for merka og reagerte umiddelbart.

 

Problemet er jo kjent også på de som ikke er chippet, så å skylde på det i dette tilfellet er bare en gullgruve for dem, selvfølgelig vil dem helst finne en lur måte å slippe dem på, og dem tror dem har funnet det nå.

 

Chipping og litt hard kjøring i 2 minutter i strekk er ikke grunnen eller den utløsende faktoren, det har bare speedet opp prosessen og nå prøver de jo å skylde på det for å unngå å betale...

Problemet var vel på 2008 og 2009 modellen og skal ha vært løst på 2010.

Men så varer garanti uansett bare 5 år, eller 100 000km alt etter hva som inntreffer først, så du med 120k er utenfor garanti

Lenke til kommentar

Noen tips til hvordan jeg kan fjerne reimspray fra multireima? Hadde litt hyling på reima, så kjøpte reimspray og angrer som fy at jeg tok på det dritet da det gjorde vondt mye, mye verre.

 

Prøvde å spraye på litt bremsespray og ta en motorvask, som så ut til å hjelpe på litt, men ikke nok. Kunne forestilt meg at noe fint pulver kunne koagulere den klissete guggen og få det til å forsvinne som støv, men jeg har lite lyst til å eksperimentere med noe som det.

 

Ta av reima er ikke aktuelt da jeg må ut med radiator og viskoseviften.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det var vel det som skjedde sånn cirka, kvelte motoren før det gikk for langt for merka og reagerte umiddelbart.

 

Problemet er jo kjent også på de som ikke er chippet, så å skylde på det i dette tilfellet er bare en gullgruve for dem, selvfølgelig vil dem helst finne en lur måte å slippe dem på, og dem tror dem har funnet det nå.

 

Chipping og litt hard kjøring i 2 minutter i strekk er ikke grunnen eller den utløsende faktoren, det har bare speedet opp prosessen og nå prøver de jo å skylde på det for å unngå å betale...

Problemet var vel på 2008 og 2009 modellen og skal ha vært løst på 2010.

Men så varer garanti uansett bare 5 år, eller 100 000km alt etter hva som inntreffer først, så du med 120k er utenfor garanti

Du må skille mellom garanti og reklamasjonsrett. Reklamasjonsrett er 5 år uansett, garanti er bare evt småpell som kommer i tillegg til vanlig reklamasjon. Et sterkt misbrukt ord, bortsett fra i tilfeller som KIA, hvor man faktisk får vesentlig bedre kår.

Men som sagt, reklamasjonsrett er absolutt, og er 5 år på alt som er forventet å leve mer enn 5 år. Får du ny motor i en 4 år gammel bil, har du 5 ferske år reklamasjonsrett på den motoren.

Lenke til kommentar

Jeg vet fint forskjell på garanti og reklamasjon. Subaru har 5 års garanti, eller 100 000 km på dieselpurkene. Så jeg har ikke blandet noe som helst ;-)

 

Min far hadde en 2008 preza hvor han fikk ny blokk og turbo pga turboras og rådelagerhavari på syl nr3. Den var orginale og innenfor garantitiden.

 

Chipper man faller alt slikt bort, og det er sterkt frarådet av alle på sdcn å chippe disse motorene da de ikke tåler det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det var vel det som skjedde sånn cirka, kvelte motoren før det gikk for langt for merka og reagerte umiddelbart.

 

Problemet er jo kjent også på de som ikke er chippet, så å skylde på det i dette tilfellet er bare en gullgruve for dem, selvfølgelig vil dem helst finne en lur måte å slippe dem på, og dem tror dem har funnet det nå.

 

Chipping og litt hard kjøring i 2 minutter i strekk er ikke grunnen eller den utløsende faktoren, det har bare speedet opp prosessen og nå prøver de jo å skylde på det for å unngå å betale...

Problemet var vel på 2008 og 2009 modellen og skal ha vært løst på 2010.

Men så varer garanti uansett bare 5 år, eller 100 000km alt etter hva som inntreffer først, så du med 120k er utenfor garanti

Du må skille mellom garanti og reklamasjonsrett. Reklamasjonsrett er 5 år uansett, garanti er bare evt småpell som kommer i tillegg til vanlig reklamasjon. Et sterkt misbrukt ord, bortsett fra i tilfeller som KIA, hvor man faktisk får vesentlig bedre kår.

Men som sagt, reklamasjonsrett er absolutt, og er 5 år på alt som er forventet å leve mer enn 5 år. Får du ny motor i en 4 år gammel bil, har du 5 ferske år reklamasjonsrett på den motoren.

Jupp. Dette med reklamasjonsrett har nå vært diskutert flere ganger i forumet og allikevel prater folk om garantien som det viktigste. Eneste hovedpunkter med reklamasjonsrett er forventet levetid på det som ryker. To eksempler:

1. Du kjøper en 2001 modell i dag av en privatperson eller et firma. Du har i teorien reklamasjonsrett de neste fem årene, men med en så gammel bil så spørs det om du får medhold dersom ett eller annet ryker.

2. Du kjøper en splitter ny bil av forhandler. Merket har tre år og/eller 100.000km garanti. Etter fire år og 120.000km ryker girkassa. Grattis. Du får ny girkasse gratis med stor sannsynlighet.

 

Edit. Tukler du med noe ryker all garanti og reklamasjonsrett.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

Hvis du leverer den inn til innbytte nå hadde VW vært usedvanlig frekke og modige om de ikke gir deg en god innbyttepris - avisene snuser jo rundt hjørnet.

Sitter på to dieselgate-biler selv, og som nevnt tidligere får de gi meg ny motor, god innbytte, gratis chipping - hva som helst som gjør at jeg ikke taper effekt og forbruk som resultat av dette. En tusenlapp i hånda er ikke akseptabelt. Da lar jeg simpelthen være å levere inn bilene for "oppgradering", og jeg har en yrende mistanke om at ikke-fiksede biler kommer til å stå seg bedre i bruktmarkedet enn de fiksede, da de har mer hk og moment, samt lavere forbruk. 

That is, for oss som ikke stiller miljøet foran egne preferanser.  :whistle:

 

God idé, oppdaterer du i tråden om hva det blir til?

Lenke til kommentar

 

Du får bedre plass hvis du tar av vifta, fullt mulig å bytte uten å ta av den også. Radiatoren trenger du iaf ikke å ta ut.

 

 

Kjenner jeg har veldig lite lyst til å ta av vifta, og pusle på plass reima. Vet du ikke om noe fåbortdethelvetesreimsprayklisset-spray som jeg kan kjøpe på Biltema?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Du kan muligens bruke noe løsemiddel som tar det, men lyden skyldes ofte at en strammer er gåen. Da kommer du i beste fall til ulyden du hadde før du brukte spray.

 

Beste mulighet er kanskje oljeabsorberende matter som du kan tørke av med, men da er det nesten mindre pes å bytte.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe galt med strammeren. Har hydraulisk strammer som fungerte fint før jeg begynte å bytte en pakning på motoren og sølte litt olje på reima og kontret dette med reimspray som gjorde ting 100 ganger verre. Reima er også i topp stand.

 

Løsemiddel ja. Det er vel i bunn og grunn bremserens jeg skal bruke da. Kunne kjenne av reimsprayen løste seg opp når jeg sprayet på bremserens. Problemet er at det tørker opp så fort at det ikke forsvinner noen steder.

 

Tenker muligens å finne et brukt håndkle, dasse reima med bremserens og tørke det godt av. Litt problematisk når jeg ikke kan stikke fingrene mine nedi der når reima beveger på seg da.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvor dumt er det å kjøpe en bil med rust rundt frontruta?

Nå er det bobler under lakken akkurat i kanten av ruta, men det er sikkert mye dritt under ruta. 

Har ikke MIG-apparat eller erfaring nok til å ta det, så må sette det bort. Av erfaring, hvor dyrt kan noe sånt bli?

Lenke til kommentar

Jeg vet fint forskjell på garanti og reklamasjon. Subaru har 5 års garanti, eller 100 000 km på dieselpurkene. Så jeg har ikke blandet noe som helst ;-)

 

Min far hadde en 2008 preza hvor han fikk ny blokk og turbo pga turboras og rådelagerhavari på syl nr3. Den var orginale og innenfor garantitiden.

 

Chipper man faller alt slikt bort, og det er sterkt frarådet av alle på sdcn å chippe disse motorene da de ikke tåler det.

jeg tror ikke du forstår - at all garanti er bortfalt har ingenting å si, du har fortsatt full reklamasjonsrett i fem år, uansett om Subaru gir deg 2, 5 eller 10 år, 100k eller 1000k km garanti.

Joda, all garanti forsvinner sikkert ved chipping, men det påvirker overhodet ikke reklamasjonsgrunnlag for alle deler hvis skade ikke beviselig kan spores til chipen - og det er selgers ansvar å bevise.

 

Altså, hvis chipen ikke beviselig kan forårsake "diesel runaway" har han fortsatt fullt krav på feilretting om det er mindre enn fem år siden kjøpsdato.

Selv om alle garantivilkår er brutt. Det er, heldigvis, ikke leverandør som avgjør hva som er gyldig reklamasjon.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet fint forskjell på garanti og reklamasjon. Subaru har 5 års garanti, eller 100 000 km på dieselpurkene. Så jeg har ikke blandet noe som helst ;-)

 

Min far hadde en 2008 preza hvor han fikk ny blokk og turbo pga turboras og rådelagerhavari på syl nr3. Den var orginale og innenfor garantitiden.

 

Chipper man faller alt slikt bort, og det er sterkt frarådet av alle på sdcn å chippe disse motorene da de ikke tåler det.

jeg tror ikke du forstår - at all garanti er bortfalt har ingenting å si, du har fortsatt full reklamasjonsrett i fem år, uansett om Subaru gir deg 2, 5 eller 10 år, 100k eller 1000k km garanti.

Joda, all garanti forsvinner sikkert ved chipping, men det påvirker overhodet ikke reklamasjonsgrunnlag for alle deler hvis skade ikke beviselig kan spores til chipen - og det er selgers ansvar å bevise.

 

Altså, hvis chipen ikke beviselig kan forårsake "diesel runaway" har han fortsatt fullt krav på feilretting om det er mindre enn fem år siden kjøpsdato.

Selv om alle garantivilkår er brutt. Det er, heldigvis, ikke leverandør som avgjør hva som er gyldig reklamasjon.

 

Det er sant, da er jeg med på notene dine.

Men når dieslene til subaru hadde problemer med for mye moment på kald motor (softwareproblem) mellom 08-10 som førte til mye ras, (ble rettet på 2010 modellene) så sier det seg selv at en chip som gir mer moment sikkert ikke tar høyde for det på kald motor...

Lenke til kommentar

Ikke dumt forslag. Skal prøve det i morgen.

Om det ikke virker kan du prøve universal parts cleaner. Overflaten blir tørr og "matt" etter bruk. Vannvittig til å fjerne det meste, kan finne et bilde av boksen til deg imorgen om du ønsker det :)

 

Bruker det til å rense kjølevvæskefilteret på dreiebenken min. Det er rett og slett et vidundermiddel.

Lenke til kommentar

Det er sikkert sant, men hvis han faktisk har hatt diesel runaway i den form som vist i videoen og skrevet om på wikipedia, altså at motoren plutselig 5-dobler turtallet til den eksploderer(om man ikke får kvelt den), har jeg liten tro på at chip eller hardkjør kan ha skylda. Da antar jeg slike episoder hadde vært mer hyppige, personlig har jeg aldri hørt om en så ekstrem og plutselig feil før.

https://youtu.be/rLzf3ItkbOE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...