Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er i fryktelig dilemma; noen som vet råd? Altså;

 

1) Innbytte på middels gammel dieselgate-VAG hvorav akseptere verditap på 20 % på under et år, bytte til bensinbil samt i samme slengen "gå opp" i størrelse, samt kjøper meg ut av bruksbegrensning-frykten (bor i bynært strøk), eller

 

2) Avvente evt. "oppgradering" fra VAG.

 

Heller skikkelig mot (1), men så var det dette med verditap, da. Jeg må uansett - en gang i relativt nær fremtid - "gå opp" i størrelse. Verditapet er for så vidt kurrant vurdert i forhold til markedsverdi per i dag og avanse.

Når du snakker om 20% verditap, sikter du til lavere bruktverdi som følge av dieselgate? I så fall skal ikke du ta den kosten, den skal VW ta.

 

 

Hva vil dette koste meg?

Vi vil ta det hele og fulle ansvar og dekke alle kostnader knyttet til nødvendige tiltak for å løse saken.

 

Hvis du leverer den inn til innbytte nå hadde VW vært usedvanlig frekke og modige om de ikke gir deg en god innbyttepris - avisene snuser jo rundt hjørnet.

Sitter på to dieselgate-biler selv, og som nevnt tidligere får de gi meg ny motor, god innbytte, gratis chipping - hva som helst som gjør at jeg ikke taper effekt og forbruk som resultat av dette. En tusenlapp i hånda er ikke akseptabelt. Da lar jeg simpelthen være å levere inn bilene for "oppgradering", og jeg har en yrende mistanke om at ikke-fiksede biler kommer til å stå seg bedre i bruktmarkedet enn de fiksede, da de har mer hk og moment, samt lavere forbruk. 

That is, for oss som ikke stiller miljøet foran egne preferanser.  :whistle:

Lenke til kommentar

Ifølge det lokale Subaru verkstedet har visst ingen Subaruer garanti i Tyskland, og det finnes visst ingen biler i verden laget for å kjøres hardt gjennom svinger og akselerere, det er det bare idioter som gjør. (Sier litt om STI og kundegruppen hvordan de uttaler seg.)

 

Har nesten total motorhavari med et kjent problem på Subaru diesel. De nekter å ta imot fordi de visstnok har funnet en video der jeg kjører fort gjennom svinger, og et innlegg der jeg spør om toppfart på bilen, og at min klarte 215 på speedometeret. Det var visstnok grunn til å nekte garanti for ingen biler er laget for slikt og toppfart. (Hvem har vel ikke testet toppfart en gang i tiden??? Var den de sutra mest på)

 

Bilen står ikke reg på meg som har lagt ut tekstene og bilder/video har alltid vært kryssa ut skiltnr, så de kan jo uansett ikke si det er samme bil.

 

De leste også gjennom feilsøkingen min og sa bla a jeg var en idiot som ga dieselbil 6000rpm, og at hvis bilen virkelig gjorde det av seg selv hadde jeg aaaldri klart å kvele den... fikk nemlig runaway diesel og kvelte bilen så fort jeg merka det. Bomgira (giret) ikke i det hele tatt, og bilen gikk plutselig beserk. Min feil.

 

Nå er jo dieselbil ikke laget for å kjøres så hardt, men å akselerere hardt noen få ganger i blant og kjøre litt fort noen ganger i blant tåler da alle biler, spesielt hvis bilen har gått 120 000km! Har uansett ikke råd til diesel hvis jeg bare kjører fort, og Subaru er kjent for store problemer med dieselmotorene

Lenke til kommentar

Ja, de har leita gjennom innlegg på SDCN gruppen. Det gjør meg ingenting, det verste jeg har skrevet er at den er chippet. Har slettet alt nå uansett, men at de sier jeg har misbrukt bilen fordi jeg har testet toppfarten og kjørt 2 runder på Autoslalom med den er helt på trynet. Da kan de like godt omprogammere hele bilen til halvparten så mye gasspådrag og turtallsperre på 3000RPM siden alt snnet ugyldiggjør visst garantisaker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge det lokale Subaru verkstedet har visst ingen Subaruer garanti i Tyskland, og det finnes visst ingen biler i verden laget for å kjøres hardt gjennom svinger og akselerere, det er det bare idioter som gjør. (Sier litt om STI og kundegruppen hvordan de uttaler seg.)

 

Har nesten total motorhavari med et kjent problem på Subaru diesel. De nekter å ta imot fordi de visstnok har funnet en video der jeg kjører fort gjennom svinger, og et innlegg der jeg spør om toppfart på bilen, og at min klarte 215 på speedometeret. Det var visstnok grunn til å nekte garanti for ingen biler er laget for slikt og toppfart. (Hvem har vel ikke testet toppfart en gang i tiden??? Var den de sutra mest på)

 

Bilen står ikke reg på meg som har lagt ut tekstene og bilder/video har alltid vært kryssa ut skiltnr, så de kan jo uansett ikke si det er samme bil.

 

De leste også gjennom feilsøkingen min og sa bla a jeg var en idiot som ga dieselbil 6000rpm, og at hvis bilen virkelig gjorde det av seg selv hadde jeg aaaldri klart å kvele den... fikk nemlig runaway diesel og kvelte bilen så fort jeg merka det. Bomgira (giret) ikke i det hele tatt, og bilen gikk plutselig beserk. Min feil.

 

Nå er jo dieselbil ikke laget for å kjøres så hardt, men å akselerere hardt noen få ganger i blant og kjøre litt fort noen ganger i blant tåler da alle biler, spesielt hvis bilen har gått 120 000km! Har uansett ikke råd til diesel hvis jeg bare kjører fort, og Subaru er kjent for store problemer med dieselmotorene

Alvorlig talt, dette grenser til å saksøke dem for å grafse i privatlivet ditt(nei, du har nok ikke rettslig grunnlag, men skulle nesten gjort det likevel. avisstoff?) - har de gravd frem brukernavnet ditt og snoka på facebook? Hva slags verksted er det som tar seg tid til det?!

 

Uansett, er bilen yngre enn 5 år, kan du be dem trøkke garantien der sola ikke skinner, for du har uansett reklamasjonsgrunnlag så det holder.

Hvis ikke bilen tåler gjentatte unnamanøvre(kanskje du måtte svinge unna elg, katt og rådyr en dag), fullt gasspådrag(kanskje du hadde en trailer uten bremser i baken) og toppfart(autobahn) innimellom, uten å måtte reparere motoren, da står ikke bilen til hva man kan forvente, og det er reklamasjons/hevingsgrunnlag.

Andre dieselbiler med automat går jo til rødmerke ved kickdown i S-modus, så jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne kjøre til rødmerket - det er der for en grunn, "hit - men ikke lenger".

 

Jeg kan ikke se ut fra denne artikkelen at du kan ha forårsaket det selv(https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine_runaway), og om de faktisk kalte deg idiot hadde jeg vært alvorlig nærme lokalavisens hotline.

 

Hvis det var dette som skjedde deg er jeg glad jeg ikke var deg

https://youtu.be/3NRaqgab0_w?t=89

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det som mest sannsynlig har skjedd er at han har blåst turbo (den skal leve lenger uansett kjøremåte) og har vært et kjent problem på Subaru diesel.

Turbo har gått, sluppet olje i forbrenningen som har ledet til over revving på turtallet.

 

Dette har igjen ledet til skade på rådelager som også har vært et problem på Subaru dieslene.

 

Der Subaru igjen har ting på sin side er at den er chippet noe de motorene absolutt ikke bør...

 

Grunnen til mye havarier på Subaru diesel var at ecu ikke begrenset moment i stor nok grad på kald motor slik at rådelager fikk for mye moment på for dårlig smørende olje etter hva jeg har blitt fortalt. Dette ble rettet opp i på nyere modeller...

Hvilken årsmodell er din popadoop?

Lenke til kommentar

Det at de prøver å snoke fram hva du har gjort ved å lese på forum og se på videoer på tuben, for å videre bruke det som noe slags motargumenter blir for dumt.

 

Samtidig skjønner jeg godt at produsenter ikke gidder å bytte raste motorer som følge av at folk har kjørt med chip. Med mindre du får godkjent softwareoppdatering fra produsent som gir deg økt effekt så er jeg 100% enig i at trimming skal oppheve motorgaranti og mulig kassegaranti. Noe annet ville jo være for dumt. Kjøp ny bil, trim den så mye du klarer, ras motoren, hent ut ny på garanti. Ingen produsent i verden som hadde gått med på det.

Lenke til kommentar

 

Er i fryktelig dilemma; noen som vet råd? Altså;

 

1) Innbytte på middels gammel dieselgate-VAG hvorav akseptere verditap på 20 % på under et år, bytte til bensinbil samt i samme slengen "gå opp" i størrelse, samt kjøper meg ut av bruksbegrensning-frykten (bor i bynært strøk), eller

 

2) Avvente evt. "oppgradering" fra VAG.

 

Heller skikkelig mot (1), men så var det dette med verditap, da. Jeg må uansett - en gang i relativt nær fremtid - "gå opp" i størrelse. Verditapet er for så vidt kurrant vurdert i forhold til markedsverdi per i dag og avanse.

Når du snakker om 20% verditap, sikter du til lavere bruktverdi som følge av dieselgate? I så fall skal ikke du ta den kosten, den skal VW ta.

 

 

Hva vil dette koste meg?

Vi vil ta det hele og fulle ansvar og dekke alle kostnader knyttet til nødvendige tiltak for å løse saken.

 

Hvis du leverer den inn til innbytte nå hadde VW vært usedvanlig frekke og modige om de ikke gir deg en god innbyttepris - avisene snuser jo rundt hjørnet.

Sitter på to dieselgate-biler selv, og som nevnt tidligere får de gi meg ny motor, god innbytte, gratis chipping - hva som helst som gjør at jeg ikke taper effekt og forbruk som resultat av dette. En tusenlapp i hånda er ikke akseptabelt. Da lar jeg simpelthen være å levere inn bilene for "oppgradering", og jeg har en yrende mistanke om at ikke-fiksede biler kommer til å stå seg bedre i bruktmarkedet enn de fiksede, da de har mer hk og moment, samt lavere forbruk. 

That is, for oss som ikke stiller miljøet foran egne preferanser.  :whistle:

 

Hei,

 

Kanskje krøkkete formulert av undertegnede (eller mangel på formulering som sådan); 20 % verdifall sammenlignet mellom min kjøpspris hos forhandler og tentativ innbyttepris hos annen forhandler. Markedspris (for forhandlere) er dog marginalt redusert (vil jeg tro) for min bil - all den tid service er fulgt opp, og at jeg har aktivt benyttet meg av gratis verksted v/ flisespikkfeil som dekkes av garanti (fremstår som strøken vurdert ut i fra naturlig slit og elde), slik at deres avanse blir nok 15-20 %, som er relativt kurant (eller vanlig) i innbytte-handler etter hva jeg har forstått.

 

Når sant skal sies har forhandleren allerede uoppfordret tilbudt meg 3,7 % - ikke ekstremt, men likevel - avslag på bilen jeg ønsker å kjøpe, så har en liten feeling av at de i det minste prøver å gjøre litt innsats for å få meg til å sitte igjen med en god følelse etter handelen. Dog skal sies at 3,7 % vurdert ut fra pris på bilen jeg skal kjøpe dog ikke helt kan sammenlignes med bilen jeg skal selge; naturligvis.

Endret av CYA
Lenke til kommentar

 

Det var vel det som skjedde sånn cirka, kvelte motoren før det gikk for langt for merka og reagerte umiddelbart.

 

Problemet er jo kjent også på de som ikke er chippet, så å skylde på det i dette tilfellet er bare en gullgruve for dem, selvfølgelig vil dem helst finne en lur måte å slippe dem på, og dem tror dem har funnet det nå.

 

Chipping og litt hard kjøring i 2 minutter i strekk er ikke grunnen eller den utløsende faktoren, det har bare speedet opp prosessen og nå prøver de jo å skylde på det for å unngå å betale...

Lenke til kommentar

Fikk beskjed fra IF om at forsikringsavtalen var fornyet. Har tydeligvis gått fra 8500 kroner i året til 14500 kroner i året selv med 50 % bonus. Hnnnnnnnnnnnnng

Det er en økning langt over indeks, for en slik økning må de forklare seg eller ha en grunn.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...