Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes at hver eneste mediakanal jeg er innom så kommer det forskjellige problemer, forskjellige måter Volkswagen har juksa på og forskjellige konsekvenser for forbrukeren.

Gleder meg til det kommer en konklusjon ut til befolkningen så vi slipper å lese så mange forskjellige større eller mindre selvkomponerte spekulasjoner, teorier og løsninger.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

http://m.tu.no/industri/2015/10/06/sa-mye-kraft-mistet-vw-motoren-da-testerne-forsokte-a-lure-bilen

 

Lurer på hvor mange som kommer til å akseptere en slik reduksjon av effekten om det er det som blir løsningen.

 

Det er mange problemer med den dynotesten. Først og fremst så går bilen i anti-spinn modus i 2WD-modus, noe som kan slå inn stabilitetskontroll og redusere kraft. Andre problem er at de ikke betrakter inn effekttapet i 4WD-modus når fremhjulene må dra på mer tyngde.

Lenke til kommentar

For oss med bittegrann bilinteresse og spesifikke ønsker når vi handlet bil, er det selvsagt ikke aktuelt å tape 12%nM og X hk. Da får de rett og slett ikke lov å "oppgradere" bilene mine, jeg vil ikke ha en tregere bil og 10.000 i hånda, jeg vil ha bilen jeg kjøpte.

Enten får de tilby meget gunstig innbytte så vi kan hoppe over på nyere bil(eller bensin), eller så får de bytte motor i bilen til en EU6(de nye EU6 har jo stort sett 2-9hk mer enn EU5'n.).

Lenke til kommentar

Sikkert fordi de begrenser utvalget av drivverk av økonomiske årsaker, og drivverk-"pakkene" avgjør om det er 4WD og automat/manuell.

 

Automatkasser er ganske sensitive på dreiemoment, så jeg tror grunnen til at man ikke får 190hk på den automatløsningen er fordi girkassen ikke tåler mer, og overdimensjonere eller introdusere ny girkasse er dyrt.

4WD er nok en pakke kleiset sammen med automat for å spare penger, og den avgjørelsen er sikker avgjort fullstendig statistisk på lik linje med at 4WD ikke fås på modeller med mindre enn 252hk, igjen for å slippe å introdusere flere løsninger.

 

Mine antakelser.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Automatkasser er ganske sensitive på dreiemoment, så jeg tror grunnen til at man ikke får 190hk på den automatløsningen er fordi girkassen ikke tåler mer, og overdimensjonere eller introdusere ny girkasse er dyrt.

Kunne vært noe i det, men du får S-tronic til 150hk OG 252hk, bare ikke 190hk..

Lenke til kommentar

Sikkert fordi de begrenser utvalget av drivverk av økonomiske årsaker, og drivverk-"pakkene" avgjør om det er 4WD og automat/manuell.

 

Automatkasser er ganske sensitive på dreiemoment, så jeg tror grunnen til at man ikke får 190hk på den automatløsningen er fordi girkassen ikke tåler mer, og overdimensjonere eller introdusere ny girkasse er dyrt.

4WD er nok en pakke kleiset sammen med automat for å spare penger, og den avgjørelsen er sikker avgjort fullstendig statistisk på lik linje med at 4WD ikke fås på modeller med mindre enn 252hk, igjen for å slippe å introdusere flere løsninger.

 

Mine antakelser.

Tror ikke helt det er slik. Om ser vag under ett, så er jo de fleste kombinasjonene tilgjengelige.

Og den dsg6 kassen tåler ganske mye moment, er dsg7 som ikke tåler så mye (unntatt den som står i nye større audier)

Lenke til kommentar

Alt dreier seg om markedssegmentering, enkelt og greit.

Skoda, Audi og Volkswagen treffer hver sine kunder, derfor er det også ulik motorisering og gir på de forskjellige.

Var akkurat det som fikk meg til å kjøpe skoda. Bensin, 180hk, automat og 4x4. Og en litt mer spiselig pris enn konsersøskene.

Lenke til kommentar

Er i fryktelig dilemma; noen som vet råd? Altså;

 

1) Innbytte på middels gammel dieselgate-VAG hvorav akseptere verditap på 20 % på under et år, bytte til bensinbil samt i samme slengen "gå opp" i størrelse, samt kjøper meg ut av bruksbegrensning-frykten (bor i bynært strøk), eller

 

2) Avvente evt. "oppgradering" fra VAG.

 

Heller skikkelig mot (1), men så var det dette med verditap, da. Jeg må uansett - en gang i relativt nær fremtid - "gå opp" i størrelse. Verditapet er for så vidt kurrant vurdert i forhold til markedsverdi per i dag og avanse.

Endret av CYA
Lenke til kommentar

Liker e39 veldig godt, men synes personlig den begynner å bli for gammel.

 

Akkurat der er jeg helt enig med deg, er sånn som jeg ser på E34 faktisk (blir akkurat for gammelt for å gidde å eie en i mine øyne) og E39 er jo en gammel bil. Det som er litt surt er at neste generasjon E60 syns jeg ikke er noe spesielt fin  :hrm: Kan ikke se for meg at jeg eier en. Sånn sett blir jeg nok stuck med E39 en god stund framover men det gjør ingenting, trives godt med det :)

 

Kan ikke se for meg neste bilen jeg hadde hatt lyst på måtte jeg solgt bilen og ikke kunne valgt E39 på ny, høres det rart ut? *edit* tenkte kun bare sånn hypotetisk for moro skyld for det skjer jo sikkert en dag.. Klarer ikke å forestille meg nestebil.

Jeg liker F10 da men den koster litt den dag i dag :)

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...