Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

 

Viktig å ikke blande inn Møller i dette. Jeg ser at media fremstiller feilaktig Møller = Volkswagen Norge. Det er produktet fra Volkswagen som er feil, ikke importøren.

 

En reklamasjon går overfor produsent, ikke importør. Men importøren får myndighet til å handle iht retningslinjer fra produsenten dersom det er tilbakekallingsaksjoner etc..

En reklamasjon går mot selger, ikke produsent.

Deretter kan selger rette sitt krav mot hvem denne måtte ha et krav mot.. (Eksempelvis importør)

Man kan eventuelt også rette kravet sitt mot tidligere salgsledd (eksempelvis importør), for eksempel Harald A Møller AS dersom bilen er kjøpt i Norge gjennom disse. (Altså en hver bil i denne saken som er kjøpt gjennom en Møller-forretning eller en offisiell VW-forhandler i Norge)

 

I dette tilfellet skal du ikke reklamere overfor selger (forhandler) nei. De venter selv på løsning fra produsent som opplyser via importør. Deretter tar importør direkte kontakt med kunde for videre oppfølging.

 

Så du mener at Harald A Møller plutselig har redefinert hele forbrukerkjøpsloven og endret på hvordan den fungerer?

 

Forbrukerkjøpsloven gjelder, og man kan velge å rette en reklamasjon til selger når produktet ikke er levert som avtalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det mener jeg ikke, rart at du tror det du som pleier å være oppegående.

Ta nå å reklamer til de som solgte deg bilen så får du jo svar på hva som skjer :)

Edit: Siden det foreløpig ikke er kjent hva tiltaket er kan man heller ikke reklamere på noe som helst.

 

Du nevner forbrukerkjøpsloven som om du er en ekspert. Sitert fra Forbrukerrådet:Kjøper du en bil av en næringsdrivende har du rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Du har i første omgang rett på reparasjon. Tar reparasjonen over syv dager vil du ha rett på en lånegjenstand, men er du avhengig av bilen kan du kreve en med en gang om det er nødvendig.

I tillegg sier Halsos at kundene kan, dersom det skulle være aktuelt, kreve prisavslag på bilen de har kjøpt. Dette avhenger av resultatet av reparasjonen.

– Hvis det er slik at bilen vil yte dårligere etter en reparasjon vil du kunne kreve et passende prisavslag. Hvis du har hatt andre økonomiske tap i forbindelse med en feil, vil du også ha rett til å få dekket dem.

 

I tillegg skal det utover dette være en vesentlig mangel før du har en sak, og foreløpig vet ingen hva konsekvensene av rettingen blir, men det hører vi nok fra Volkswagen når det blir kjent.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Fiksen blir vel en blanding av katalysator og nedjustering av HK. Alternativt gjør de ingenting og bare betaler ut staten det de mener de har krav på i forhold til utslipp. Uansett hva som skjer så er det jo miljøet som er den store taperen, og lufta blir ikke renere over natten fordi om VW sine biler blir fikset. 

Lenke til kommentar

Nei det mener jeg ikke, rart at du tror det du som pleier å være oppegående.

Ta nå å reklamer til de som solgte deg bilen så får du jo svar på hva som skjer :)

Edit: Siden det foreløpig ikke er kjent hva tiltaket er kan man heller ikke reklamere på noe som helst.

Kravet oppstår ikke i det man vet hva tiltaket for å reparere det er, men i det feilen avdekkes eller burde vært avdekket.

Hvorvidt man har oversikt over tiltak for å utbedre feilen er fullstendig irrelevant.

 

I dette tilfellet kan man muligens også si at det er en feil forhandler visste om eller burde visst om. (Dette vil være gjenstand for en juridisk vurdering i tilfelle..)

 

Jeg kjører ikke dieselbil, og forsøker å holde meg unna det så godt som mulig.

 

Du nevner forbrukerkjøpsloven som om du er en ekspert. Sitert fra Forbrukerrådet:Kjøper du en bil av en næringsdrivende har du rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Du har i første omgang rett på reparasjon. Tar reparasjonen over syv dager vil du ha rett på en lånegjenstand, men er du avhengig av bilen kan du kreve en med en gang om det er nødvendig.

I tillegg sier Halsos at kundene kan, dersom det skulle være aktuelt, kreve prisavslag på bilen de har kjøpt. Dette avhenger av resultatet av reparasjonen.

– Hvis det er slik at bilen vil yte dårligere etter en reparasjon vil du kunne kreve et passende prisavslag. Hvis du har hatt andre økonomiske tap i forbindelse med en feil, vil du også ha rett til å få dekket dem.

 

I tillegg skal det utover dette være en vesentlig mangel før du har en sak, og foreløpig vet ingen hva konsekvensene av rettingen blir, men det hører vi nok fra Volkswagen når det blir kjent.

Et utslipp på 30-40 ganger oppgitt er en vesentlig mangel. 

 

Fiksen blir vel en blanding av katalysator og nedjustering av HK. Alternativt gjør de ingenting og bare betaler ut staten det de mener de har krav på i forhold til utslipp. Uansett hva som skjer så er det jo miljøet som er den store taperen, og lufta blir ikke renere over natten fordi om VW sine biler blir fikset.

Hva fiksen blir vet vi ingenting om.

 

Å kjøpe seg ut av det ved å betale avgifter er det ikke sikkert at er mulig med tanke på euro-sertifiseringene til motorene og restriksjoner på biler med lav euro-sertifisering i en del områder.. (mer relevant i andre land enn i Norge)

Lenke til kommentar

Det er to potensielle reklamasjonsgrunnlag i saken:

1: feilen/jukset i seg selv - man har kjørt rundt i god tro med tanke på miljøet, mens man i realiteten har vært en mye større forurenser. VW er allerede saksøkt på dette grunnlaget i USA(surprise surprise, og ja - saksøkerne er nok ganske skinnhellige folk som ser sitt snitt - du velger ikke 2.0tdi om miljøet er hovedpri).

 

2: manglene(mindre hk høyere forbruk) som eventuelt oppstår av en eventuell utslippskorrigering.

 

Jeg vil si begge de potensielle reklamasjonsgrunnlag er ganske graverende. Spesielt om dette ødelegger bruktmarkedet for denne motoren, da kan VW være ansvarlig for fallende priser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, min 2.2 skal bruke 4,8l/100km på blandet kjøring ifølge Mazda og vognkortet, men jeg greier ikke å få den under 6,8l/100km med fin kjøring. Så man kan jo også spørre seg om utslippstallene er reelle eller om de er fikset på samme måte som forbruket.

Lenke til kommentar

 

Nei det mener jeg ikke, rart at du tror det du som pleier å være oppegående.

Ta nå å reklamer til de som solgte deg bilen så får du jo svar på hva som skjer :)

Edit: Siden det foreløpig ikke er kjent hva tiltaket er kan man heller ikke reklamere på noe som helst.

Kravet oppstår ikke i det man vet hva tiltaket for å reparere det er, men i det feilen avdekkes eller burde vært avdekket.

Hvorvidt man har oversikt over tiltak for å utbedre feilen er fullstendig irrelevant.

 

I dette tilfellet kan man muligens også si at det er en feil forhandler visste om eller burde visst om. (Dette vil være gjenstand for en juridisk vurdering i tilfelle..)

 

Jeg kjører ikke dieselbil, og forsøker å holde meg unna det så godt som mulig.

 

Du nevner forbrukerkjøpsloven som om du er en ekspert. Sitert fra Forbrukerrådet:Kjøper du en bil av en næringsdrivende har du rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Du har i første omgang rett på reparasjon. Tar reparasjonen over syv dager vil du ha rett på en lånegjenstand, men er du avhengig av bilen kan du kreve en med en gang om det er nødvendig.

I tillegg sier Halsos at kundene kan, dersom det skulle være aktuelt, kreve prisavslag på bilen de har kjøpt. Dette avhenger av resultatet av reparasjonen.

– Hvis det er slik at bilen vil yte dårligere etter en reparasjon vil du kunne kreve et passende prisavslag. Hvis du har hatt andre økonomiske tap i forbindelse med en feil, vil du også ha rett til å få dekket dem.

 

I tillegg skal det utover dette være en vesentlig mangel før du har en sak, og foreløpig vet ingen hva konsekvensene av rettingen blir, men det hører vi nok fra Volkswagen når det blir kjent.

Et utslipp på 30-40 ganger oppgitt er en vesentlig mangel. 

 

Vi får da endelig håpe at rettingen ikke medfører et utslipp på 30-40 ganger oppgitt da....

Lenke til kommentar

Ren spekulasjon her nå, men her er hva jeg tror skjer:

- EPA-jukseprogramvaren slettes fra berørt bil. Bilen din blir akkurat som før mtp utslipp og effekt ref Euro 5 godkjenningen den allerede har. Dersom du har satt deg inn i EPA-kravene vet du at de er mye strengere enn Euro-krav, ikke minst fordi bensin/diesel vektes likt i disse testene, noe som gjør at diesel utelukkes pga sine unike egenskaper

- Dersom du skal til statene med bilen din, vil du ikke få den godkjent der, og du blir dermed skadelidende og kan kreve økonomisk kompensasjon

 

Kan også legge til at diesel er dyrere pr gallon enn bensin (som amerikanerne i utgangspunktet synes er dyrt nok allerede)

 

Anbefaler også folk å lese seg litt opp på at EPA også tidligere har vært kritisert for dieselresistanse og kravene til EPA vs Euro.

http://www.hybridcars.com/will-america-avoid-europes-clean-diesel-problems/

 

tl;dr:

Regarding the EU versus the U.S. question, Schaeffer said – this is a “challenging area.”
He summarized a few key points:
· U.S. emissions laws require all vehicles and fuels to comply with the same requirements (fuel neutral)
· U.S. emissions laws require significantly cleaner vehicles with longer emissions warranty periods, with advanced on-board diagnostics (OBDII) including 13 diagnostics for emissions; the EU’s diagnostic requirements are far less extensive and do not fully correlate with emissions
· The testing cycles in the U.S. encompass a far greater range of operation (altitude, high temps, etc.) requiring emissions performance from -10 to 95F than does Europe; the U.S. requires emissions durability for 120,000 miles/10 years; EU 62,500 miles/5 years
· The U.S. certifies vehicle emissions on a fleet-wide average basis. The EU does not use such a fleet-wide basis.
· The EU is focusing more on the number of particles emitted and the US on the mass of particles emitted.

Jeg personlig kunne ikke brydd meg mer om hva som skjer i statene, dersom Euro 5 kravet fortsatt er innfridd på en dieselbil her. Sverger dog til bensin selv, da diesel som kjent er noe oppgulp fra helvetes innerste korridorer.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Si det. Jeg synes diesel er en uting i personbiler, har de siste 5 årene alltid hatt bensin, og kommer ikke til å snu på det med mindre myndighetene insisterer på enda flere dieselbiler i Norge og priser bensin helt ut. det går en grense for for mye jeg vil betale for lidenskapen.

 

Ifølge autocar.co.uk sies det at Volkswagen ikke vet om Euro 5-testene ble foretett med EPA-programvaren aktiv eller ikke.

http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/vw-doesnt-know-if-cars-cheated-european-tests

Lenke til kommentar

Bensinmotor er tingen. Det er dessverre noen biler i Norge som har svært få alternativer, men diesel burde helt klart unngås. Det bråker, soter og er noe kortpusta greier. Absolutt ingen kjøreglede forbundet med diesel.

 

Da kan harryfolket begynne å poste videoer av 600 hesters td mercer og Cummings trucker :)

Diesel er digg

Eneste jeg savner er lyden, traktor lyden er ikke alltid like digg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...