Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VW Dieselgate: "Automotive News reports that the crisis began when then–VW brand chief Wolfgang Bernhard and engineer Rudolf Krebs began developing a new diesel engine for the U.S. market in 2005. Bernhard and Krebs realized that an AdBlue urea exhaust-treatment system would be needed to meet U.S. emissions standards, at an estimated cost of $335 per vehicle. Reportedly, VW finance heads determined this cost was too high, as a company-wide cost-cutting exercise was then underway."

 

Vi snakker om altså om ca. 2.780 kr per bil. Hva blir kostnaden nå?

 

Report: Bosch Warned VW About Diesel Emissions Cheating in 2007

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tvil på at kundene kommer godt ut av denne situasjonen. Spørsmålet er bare om det innebærer en ny bil.

 

Det var ikke rent lite de bilene forurenset heller, så tviler på at jeg hadde kjørt videre med god samvittighet, avgifter eller ei.

Jeg har mine tvil. Ny bil vil nok ikke bli tilfellet; mangelen er neppe så vesentlig. Med mindre EU-kontrollen straffer bilene; dog har ikke dette blitt flagget på TDI'ene så vidt meg bekjent; en hel bråte har jo allerede passert avgasstestene i EU-kontrollen.

 

Verre - og mer relevant - er det nok med bruktbilpris samt evt. kjøreforbud (for dieselbiler generelt, eller rammede VAG spesielt). Annet inngrep enn filtre på rammede biler vil vel ei heller være spesielt hyggelig, all den tid motoreffekt må justeres for å redusere produksjon av NOx. Høyt trykk og virkningsgrad, samt ingen kata er vel faktorene bak NOx-produksjonen. Lavere trykk og dårligere virkningsgrad ii turbobiler & common rails er ikke akkurat hyggelig, for å si det slik. Men, men. Lett å være etterpåklok. Ettermontering av SCR er vel ikke realistisk?

 

Har selv en 2.0 TDI bygget på en EA189-blokk, og selv om det er uvisst om min bil har "juksemotor", skal den uansett flippes rundt i markedet nå som den fremdeles har relativt lenge igjen av nybilgarantien (ville uansett bli solgt nå "skandale" eller ei).

 

Edit: Spørs vel om EU-kontrollene er gjennomført på rimelige premisser, alt tatt i betraktning...

Endret av CYA
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Er det blitt en personlig greie for deg nå at hver gang noen poster en gif her inne så kommer du med et hav av de selv?

Virker som noen fortsatt er i trass-alderen her, ja..

 

Er faktisk enig med Hansien, det er ganske irriterende å scroole nedover i en tråd som ikke er en bildetråd fordi en eller flere smarte personer ikke greier å legge de i en spoilertag slik at man slipper å scroole seg ihjel, spesielt gjelder dette på tlf og nettbrett. 

 

Så James Bond, som jeg har spurt deg om før, skal du dumpe masse bilder/gifs i denne tråden, vær så snill å legg de i en spoiler, så skal jeg se på de når jeg sitter på en maskin med tastatur.

Lenke til kommentar

La nu de som har lyst få holde på, du er ikke sjefen på jobben din uansett antar jeg :p

Du kan heller opprette en egen tråd for gifs. Jeg har ikke store interessen av at det skal flyte rundt med gifs her inne siden jeg titt og ofte svinger innom her på telefonen. Og antar at jeg ikke er alene om dette.

 

Nei, det er jeg ikkeikke. Men jeg sier fortsatt i fra til mine medarbeidere om de gjør noe jeg mener er en unødvendig ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg har ingen tvil på at kundene kommer godt ut av denne situasjonen. Spørsmålet er bare om det innebærer en ny bil.

 

Det var ikke rent lite de bilene forurenset heller, så tviler på at jeg hadde kjørt videre med god samvittighet, avgifter eller ei.

Jeg har mine tvil. Ny bil vil nok ikke bli tilfellet; mangelen er neppe så vesentlig. Med mindre EU-kontrollen straffer bilene; dog har ikke dette blitt flagget på TDI'ene så vidt meg bekjent; en hel bråte har jo allerede passert avgasstestene i EU-kontrollen.

 

Verre - og mer relevant - er det nok med bruktbilpris samt evt. kjøreforbud (for dieselbiler generelt, eller rammede VAG spesielt). Annet inngrep enn filtre på rammede biler vil vel ei heller være spesielt hyggelig, all den tid motoreffekt må justeres for å redusere produksjon av NOx. Høyt trykk og virkningsgrad, samt ingen kata er vel faktorene bak NOx-produksjonen. Lavere trykk og dårligere virkningsgrad ii turbobiler & common rails er ikke akkurat hyggelig, for å si det slik. Men, men. Lett å være etterpåklok. Ettermontering av SCR er vel ikke realistisk?

 

Har selv en 2.0 TDI bygget på en EA189-blokk, og selv om det er uvisst om min bil har "juksemotor", skal den uansett flippes rundt i markedet nå som den fremdeles har relativt lenge igjen av nybilgarantien (ville uansett bli solgt nå "skandale" eller ei).

 

Edit: Spørs vel om EU-kontrollene er gjennomført på rimelige premisser, alt tatt i betraktning...

 

Hvis jeg mister effekt eller bruktbilverdi skal jeg gå USA på Audi og saksøke Møller for diffen. Massesøksmålene over there er jo i gang for lenge siden.

Møller får bytte motor i bilene mine eller gi meg fullverdig markedspris pre-scandal i innbytte, +5%.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Er nok mye penger å hente i å spekulere på aksjer. For mye å sette seg inn i til at jeg orker per dags dato, men kanskje en gang.

 

 

Noen her inne som gleder seg til nye Need for Speed? Ser ut som de har tatt det gode fra underground og tatt det tre hakk videre. Spillet ser nydelig ut, og det er stoore muligheter på customizing- og tuning-delen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...