Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det ser ut til at du følte deg truffet nå, men det var (såvidt jeg vet) ikke deg jeg snakket om.

 

...

Jeg kjente meg litt igjen, men vil ikke si jeg følte meg særlig truffet. Nei, det var nok ikke meg du sikta til.

 

Jeg poengterer vel også at Saab heller hadde enn at de har så mye av særegenheten sin intakt, men jeg mener fortsatt 9-5 ville hatt helt det samme vurderingsutgangspunkt som 5-serie og E-klasse for meg som ikke har kjørt noen av disse bilene. Det eneste jeg har å vurdere på er interiør, et punkt hvor Saab vinner på design og ergonomi, men faller igjennom på enklere materialer her og der*, og utseende, hvor jeg føler Saab ligger veldig godt an.

 

Og bruke det mot 9-5 at den er basert på Insignia begynner nesten å bli litt passé nå. Ford Ka er en stylet Fiat Panda, Audi A3 er en Golf med ringer i grillen og Porsche Cayenne er en Volkswagen. Dessuten er det vel heller ikke mange som vil påstå Insignia er en dårlig bil, og etter hva jeg har lest og hørt så har Saab distansiert seg mye fra utgangspunktet.

 

Men, nok om det. Jeg skal ikke forsvare 9-5 til min død, jeg har ingen problemer med å se at folk synes den kan føles litt, tja, "halvgjort" enkelte steder - hvilket den jo omtrent er, når man tenker på opphavet.

 

*: Nå skal de nye årsmodellene av 9-5 få oppgraderte materialer i interiøret, bl. a. så skal plasten som omkranser stereo/klima etc. byttes ut med et nytt teksturert akrylisk materiale. Se bilde her. Det snakkes også om aluminium og (ekte) treverk, men det er bare rykter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ser ut til at du følte deg truffet nå, men det var (såvidt jeg vet) ikke deg jeg snakket om.

 

...

Jeg kjente meg litt igjen, men vil ikke si jeg følte meg særlig truffet. Nei, det var nok ikke meg du sikta til.

 

Jeg poengterer vel også at Saab heller hadde enn at de har så mye av særegenheten sin intakt, men jeg mener fortsatt 9-5 ville hatt helt det samme vurderingsutgangspunkt som 5-serie og E-klasse for meg som ikke har kjørt noen av disse bilene. Det eneste jeg har å vurdere på er interiør, et punkt hvor Saab vinner på design og ergonomi, men faller igjennom på enklere materialer her og der*, og utseende, hvor jeg føler Saab ligger veldig godt an.

 

Og bruke det mot 9-5 at den er basert på Insignia begynner nesten å bli litt passé nå. Ford Ka er en stylet Fiat Panda, Audi A3 er en Golf med ringer i grillen og Porsche Cayenne er en Volkswagen. Dessuten er det vel heller ikke mange som vil påstå Insignia er en dårlig bil, og etter hva jeg har lest og hørt så har Saab distansiert seg mye fra utgangspunktet.

 

Men, nok om det. Jeg skal ikke forsvare 9-5 til min død, jeg har ingen problemer med å se at folk synes den kan føles litt, tja, "halvgjort" enkelte steder - hvilket den jo omtrent er, når man tenker på opphavet.

 

*: Nå skal de nye årsmodellene av 9-5 få oppgraderte materialer i interiøret, bl. a. så skal plasten som omkranser stereo/klima etc. byttes ut med et nytt teksturert akrylisk materiale. Se bilde her. Det snakkes også om aluminium og (ekte) treverk, men det er bare rykter.

 

Du har flere gode poenger når du sier at det blir feil å kritisere Saab på grunnlag av Insignia-basisen. De fleste andre biler har også slektninger som er mer eller mindre like.

 

"Problemet" mitt med 9-5 og dette, er at alle Saab-entusiastene skal fremheve bilene som noe veldig spesielt. Det blir litt feil når den egentlig er lik som det meste annet. Jeg mener ikke at det er negativt i seg selv at den er basert på Insignia, da det absolutt er en bra bil som selger ufortjent lite, men det blir feil å prøve å si at den er så fryktelig mye mer spesiell enn en 5-serie.

 

Det andre problemet med at den deler platform med Insignia, er konkurransen. 5-serie, E-klasse og A6 er alle basert på seg selv. De er konstruert for å være luksuriøse storbiler fra bunnen av. Insignia er en mellomklassebil som konkurrerer med Mondeo og Passat. Forskjellene er ofte små, men de er samtidig avgjørende.

Lenke til kommentar

Det er automatiske klimaanlegg man kan justere på grader. Et manuelt klimaanlegg er det dere kaller for A/C. Begge deler er med andre ord klimaanlegg (som forøvrig er det norske ordet for A/C).

 

I praksis akkurat det samme, men det mangler en termostat av noe slag.

Etter hvordan jeg ser det, så er det standard varmeapparat, varmeapparat pluss A/C (kompressor drevet av motor, for nedkjøling av luft), mekanisk klimanlegg, og elektronisk klimaanlegg. mekanisk er det rett og slett bare en bryter med innprentede grader i, som du justerer, samt at du setter vifta på auto. På elektronisk er det ofte en skjerm inne i bildet, og alt går elektronisk.

 

Etter din definisjon, så har selv biler fra 30-tallet klimaanlegg, for de hadde da vitterlig vifte og varmeregister for varmluft.

 

Mangelen på A/C-kompressor og radiator er det som betegner A/C eller ei, mener nå jeg.

 

Det er vel en grunn til at man kan velge A/C, klimaanlegg og 2 soners klima (i tillegg til evnt A/C på bilsalgs-nettsteder som finn og autodb?

 

Prøver ikke å være vanskelig, men det blir mye surr med dette. Samme som de som har A/C-knappen på på vanlige varmeapparat, som gjør at lufta som skulle vært 30 grader bare er 15 pga. iskald luft fra A/C i tillegg.

 

EDIT: Det er rett og slett bare slik det er blitt splitta opp på norsk.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Saab har et bra eksteriør design, men interiøret er bare trist. Skjønner ikke at noen finner det attraktivt i det hele tatt.

 

Kjørte en Saab 9-3 sportcombi 1.9tdi 180hk 2010 modell (min onkel sin bil). Kanke si jeg var imponert :p Svært dårlige seter får høye mennesker, dårlig kontakt med styringen og likte ikke girkassa.

Men det er jo en "gammel" modell

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Av interiør i biler for dødelige, så er Volvo V70 på topp, etterfulgt av Audi A7, BMW 5-serie, så Mercedes E-klasse.

 

Det er av de biler jeg har sett og prøvd, vel og merke. Det fins sikkert biler med nydelig interiør som jeg aldri har sett også :)

 

Men Saab har jeg aldri likt interiørmessig. Det virker så simpelt :/

Lenke til kommentar

bmw-museum-010.jpg

 

Denne kommer nok til å toppe både CLS og A7 vil jeg tro. En 4-dørs 6'er med skarpere og penere frontlykter, samt at den er lavere. BMW kommer med mye spennende for tiden.

Endret av Montana298
  • Liker 2
Lenke til kommentar

6 serie Caben er mye finere enn coupen etter min mening.

Rompa er får myk til et så langstrekt coupe tak. Hadde den vært mer spiss ved bakluke "spoileren" hadde den sett mye bedre ut etter min mening.

Har en far som vurderer og bestille en 640i cab, men kjenner jeg han rett så bestiller han uten og si noe haha :p

 

EDIT: Montana298: er vel GranCoupe du viser på det bildet hva?

Den har jo ikke like lang taklinje som coupen. Så da ser den jo mye bedre ut :D

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Har ikke peiling på bil så ikke noe mobbing.

 

Vi har en en gjeng gutter som gjør oss klar til russetiden. Bilen er en ford transit 92

 

Vi må blant annet bytte batteri og dynamo.

 

Vi har nå kjøpt et anlegg til rundt 10 000 kr. Også skal vi sette inn en xbox 360 koblet til en pc skjerm for litt moro på lange turer.

 

Forstått det slik at alt vi trenger da er en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323127

 

Så lurer jeg på hva slags batteri som er anbefalt for dette her.

 

Og hva er prisen på dynamo og batteri? Sånn sirkus.

Lenke til kommentar

6 serie Caben er mye finere enn coupen etter min mening.

Rompa er får myk til et så langstrekt coupe tak. Hadde den vært mer spiss ved bakluke "spoileren" hadde den sett mye bedre ut etter min mening.

Har en far som vurderer og bestille en 640i cab, men kjenner jeg han rett så bestiller han uten og si noe haha :p

 

EDIT: Montana298: er vel GranCoupe du viser på det bildet hva?

Den har jo ikke like lang taklinje som coupen. Så da ser den jo mye bedre ut :D

 

Ja, er Gran Coupe. Liker allround-looken veldig godt, spørs hvordan det endelige produktet blir :)

Lenke til kommentar

Jeg hører mer og mer rykter om at Audi kommer med en A9. Det blir en V6/V8-matet sak med 2 dører bygd på A8-lesten. Forvent å betale rundt millionen før ekstrautstyr. De skal visstnok se på cab-alernativ også. Snakker vi Rolls/Bentley-utfordrer?

 

Edit: Med rundt millionen mener jeg innstegsmodell med V6. Kan ikke se for meg at en V8-utgave koster mindre enn 1,5 mill.. Vi får se.

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

Jeg hører mer og mer rykter om at Audi kommer med en A9. Det blir en V6/V8-matet sak med 2 dører bygd på A8-lesten. Forvent å betale rundt millionen før ekstrautstyr. De skal visstnok se på cab-alernativ også. Snakker vi Rolls/Bentley-utfordrer?

 

Edit: Med rundt millionen mener jeg innstegsmodell med V6. Kan ikke se for meg at en V8-utgave koster mindre enn 1,5 mill.. Vi får se.

 

Syntes heller Audi burde få denne Quattro Concept i produksjon. Blir får dumt og ha så mange utvalg hvor alle bilene ser nærmest like ut :p

Håper Audi A1 kommer med Quattro snart, og 1.4tfsi 180hk motor.

Lenke til kommentar

Volvo skal liksom ha så bra seter. Får like vondt i beina av Volvo som BMW. Eneste som har funket for meg, er faktisk setene i Passaten.

 

Tror det kommer litt ann på hvordan kroppen din er.

 

Vi hadde en 06 Passat som for meg, som ikke er så veldig høy eller brei, ble utrolig fort sliten i korsryggen. I Volvoen (XC60) hadde jeg feks. null problem å kjøre stvg-oslo med to tisse-stopp og retur igjen noen timer etter. Fantastisk. I komfortsetene i en X5 merket jeg godt at jeg ble sliten i beina ettersom bilen er gigantisk, slik at sittestillingen ikke blir optimal for min kropp.

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Jeg hører mer og mer rykter om at Audi kommer med en A9. Det blir en V6/V8-matet sak med 2 dører bygd på A8-lesten. Forvent å betale rundt millionen før ekstrautstyr. De skal visstnok se på cab-alernativ også. Snakker vi Rolls/Bentley-utfordrer?

 

Edit: Med rundt millionen mener jeg innstegsmodell med V6. Kan ikke se for meg at en V8-utgave koster mindre enn 1,5 mill.. Vi får se.

 

Syntes heller Audi burde få denne Quattro Concept i produksjon. Blir får dumt og ha så mange utvalg hvor alle bilene ser nærmest like ut :p

Håper Audi A1 kommer med Quattro snart, og 1.4tfsi 180hk motor.

 

Jeg synes egentlig at Audi burde skille mer på modellene sine. Da A6 kom i C6-utgave klarte jeg flere ganger å tro at en A3 var en A6 pga fronten. Og nå ser jeg knapt forskjell på A4 og A8 bakfra. A7 ligner litt på A5 og nye Passat/Jetta er jo nesten dønn like A4 bakfra.. Skjønenr greie med at det skal være en viss familielikhet/generasjons-rekke, men at modellene nærmest er kopiert over samme lest blir litt kjedelig. Lukter VW laaang vei.

 

Quattro Concept var noe av det peneste jeg har sett med fire ringer i grillen på en stund. Håper de lanserer den, om ikke annet så som en Limited Edition-greie..

A1 kommer nok med 170-180 hk uten Quattro. Senere kommer den kanskje med 270 hk og Quattro hvis jeg ikke er helt på jordet. Husker ikke om de skrinla greia eller ikke.. Synes Audi er jævlig frem og tilbake på akkurat dette.

 

Q6 er ihvertfall bekrefta.. *glede seg*

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...