Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Bilen min drar hårfint mot høyre. Smått irriterende. Må jeg ta full 4-hjulskontroll for å få utbedret dette? Merk at den ikke sliter skeivt på dekkene, og at lufttrykket er likt på h/v side.

 

Sikker på at du ikke bare sporer? Hva er hjuldimensjonene dine?

 

 

215/45R17. Synes det isåfall er rart at det alltid sporer til høyre? Det er som sagt ikke veldig mye, men nok til at det oppleves som ganske irriterende.

 

 

Prøv å kryssbytt hjula foran/bak osv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Bilen min drar hårfint mot høyre. Smått irriterende. Må jeg ta full 4-hjulskontroll for å få utbedret dette? Merk at den ikke sliter skeivt på dekkene, og at lufttrykket er likt på h/v side.

 

Sikker på at du ikke bare sporer? Hva er hjuldimensjonene dine?

 

 

215/45R17. Synes det isåfall er rart at det alltid sporer til høyre? Det er som sagt ikke veldig mye, men nok til at det oppleves som ganske irriterende.

 

 

Prøv å kryssbytt hjula foran/bak osv.

 

 

Bor i Nord-Norge, så det er vel ikke så lenge til jeg setter på vinterdekk uansett. Kjøpte bilen i mai så har kun kjørt den på sommedekk. Vinterhjula er 16" med annen profil, så de sporer sikkert mindre også.

 

Men sånn rent teoretisk; er dette noe som ev. kan justeres i forstillinga? 

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

ja det kan justeres, men hvis justering ikke hjelper så ligger ofte feilen i dekkene.

 

Hvis bilen trekker til høyre, og ikke sliter dekk så kan du i teorien legge deg ned på grusen og spisse høyrehjulet en runde på mutteren. Og spre venstrehjulet like mye. Det er hvertfall sånn jeg justere mine egne biler fordi jeg orker ikke koble på hjulstillingsapparatet(er gørr kjedelig)

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er i statene på biltur, ble litt skuffa når vi ble "oppgradert" pga. mangle biler i den klassen vi bestilte i (Dodge Charger eller tilsvarende). 

Istedet endte vi opp med en Audi A4 2.0t, vi hadde et annet alternativ også, Infiniti Q50, men den kunne ikke tas ut av staten...

 

Så vi endte opp med en A4, som er mindre, har mindre motor og er iallefall for oss nordmenn veldig ordinært.
Eneste er at den er dyrere og mer "ekslusiv". 

Hadde det ikke vært for at jeg hadde vært på reisefot i over et døgn, så skulle jeg har kranglet meg til en SUV heller. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja, skal sies at vi fikk tilbud om bil i klassene cabriolet og "sportsbil" også (type Camaro). 

Men de er jo altfor små for 3 person med kofferter. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det var no drit Henrik. Det er en grunn til at jeg bestiller via Hertz for eksempel som garanterer bilen jeg vil leie. Det er masse jallavirksomhet i bilutleiebransjen i USA, desverre..

Ja, bestilte jo via Alamo, skulle jo trodd det var seriøst nok.

Får se etter "garanti for bilen som blir bestilt" neste gang.

Lenke til kommentar

Det var no drit Henrik. Det er en grunn til at jeg bestiller via Hertz for eksempel som garanterer bilen jeg vil leie. Det er masse jallavirksomhet i bilutleiebransjen i USA, desverre..

Jeg bestilte via Hertz da jeg var i Chicago i mai.. Det endte med at jeg måtte kontakte Avis siden Hertz lover bort ikke-eksisterende biler.

Lenke til kommentar
 

Takk for svar! Skal sjekke med vinterdekk etter hvert, eller ev. bytte fram/bak (hvis jeg gidder) og så ta det derfra. 

 

Hva kan være feil med dekkene hvis de gjør at bilen trekker til en side?

 

Produksjonsfeil på dekk kan føre til at bilen trekker til siden. Ellers kan det være en bremsekaliper som henger, kanskje skeiv/feil justert forstilling/bakstilling som du nevnte (trenger ikke å slite dekk selv om det er skeivt).

 

Trekker den til høyre på helt flat parkeringsplass/betong eller bare på vei? Alle veier heller til høyre i kjøreretningen for å drenere bort vann så det er også mulig det er det du kjenner.

Lenke til kommentar

 

Det var no drit Henrik. Det er en grunn til at jeg bestiller via Hertz for eksempel som garanterer bilen jeg vil leie. Det er masse jallavirksomhet i bilutleiebransjen i USA, desverre..

Jeg bestilte via Hertz da jeg var i Chicago i mai.. Det endte med at jeg måtte kontakte Avis siden Hertz lover bort ikke-eksisterende biler.

 

Det er interessant. Jeg har fått beskjed om at Hertz gir garanti for bilen jeg skal leie neste sommer, og de dekker mine utgifter for å få en tilsvarende bil dersom noe skulle skje med den de reserverer til meg. Grunnen til dette er at jeg ikke skal ha "Xxxxx modell eller tilsvarende" stående noe sted på en leiekontrakt. Det samme gjelder skatter og gebyrer. Alt er betalt på forhånd, og ingen tilleggskost ved henting av bil som det gjerne er med noen andre aktører.

Jeg kjenner til mange som har betalt up front, og så kommer de for å hente bilen og da skal utleier plutselig ha ekstra forsikring, damage waiver, airport tax (aldri hent leiebilen på flyplassen, og ihvertfall ikke i Texas = +25% avgift) osv osv. USA er helt rå på slik dritt.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar! Skal sjekke med vinterdekk etter hvert, eller ev. bytte fram/bak (hvis jeg gidder) og så ta det derfra. 

 

Hva kan være feil med dekkene hvis de gjør at bilen trekker til en side?

 

Produksjonsfeil på dekk kan føre til at bilen trekker til siden. Ellers kan det være en bremsekaliper som henger, kanskje skeiv/feil justert forstilling/bakstilling som du nevnte (trenger ikke å slite dekk selv om det er skeivt).

 

Trekker den til høyre på helt flat parkeringsplass/betong eller bare på vei? Alle veier heller til høyre i kjøreretningen for å drenere bort vann så det er også mulig det er det du kjenner.

 

Bilen har forholdsvis dyre "premium"-dekk (Continental SportContact 5), men jeg antar produksjonsfeil kan forekomme også her. Skiver og klosser ble nettopp byttet og kalipre sjekket. Alt tilsynelatende ok. Holder en knapp på at det er ørelitegrann feiljustering i forstillinga, men jeg skal som sagt sjekke med andre hjul for å være sikker.

 

Hvor mye sporing må man belage seg på med nevnte dimensjon (215/45R17)? Bilen jeg hadde før hadde mindre dimensjon og sporet i grunnen veldig lite. Litt vanskelig å finne store nok parkeringsplasser for å sjekke, for det er som sagt ikke snakk om veldig mye, men jeg er 90% sikker på at det drar til høyre uavhengig av veien. 

 

Samtidig er det litt surt å betale nesten 2k for en hjulstillingskontroll hvis det ikke er noe poeng.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Kommer veldig an på type dekk, hvor stive sideveggene er etc.

De jeg kjører nå, 225/45 17 sporer en del pga det er sportslige dekk med stive vegger.

Mykere vegger vil ikke spore like mye da dekket vil "fjære" av for sideveis bevegelse i større grad.

 

Men sporing er jo at bilen "kaster" på seg til ene eller andre siden, ikke at den kun trekker mot en side..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...