Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Vet ikke hva slags biler dere har, men mine beltevarslere slår ikke ut før man runder 25km/t, og det gjør man jo ikke nødvendigvis på gårdsplassen.

Mondeon jeg hadde, og Boraen før den igjen hylte så snart den hadde beveget seg ett par tre meter. Uansett fart.

 

 

Hadde du Bora med beltevarsler? Trodde ikke det fantes jeg. Tror Honda Jazz'en til muttern også skriker om man ikke tar på belte, samme om man kjører i 50 eller 5km/t. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må legge til en ting, jeg varsler ALDRI andre om promille/belte/mobil-kontroller. Kun fart. De som kjører med promille, uten belte eller mens de bruker mobilen, håper jeg bli tatt og lærer!

Hvorfor belte? Om en småbarnsfar eller -mor ikke har belte på barnet sitt så "hell yeah, la være å varsle dem". Men om de kjører alene så er det de det angår.

 

Synes selv det var ganske surt å få bot for å ikke ha belte den ene gangen jeg ikke hadde det på (jeg skryter ikke, har alltid belte på). Men neida, det du har gjort fortjener en bot på 1500 kr til staten. Hadde jeg dog hatt et barn med meg og det barnet ikke hadde hatt belte, så vær så god å gi meg bot.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Belter redder ikke bare mot død, men også mot alvorlige skader. I et velferdsamfunn som Norge, så er det naturlig å ha påbudt bilbelte for alle. For hvis du skader deg fordi du ikke hadde belte på, så er det samfunnet som må dekke sykehusregningen din. 

 

Finnes det noen gode gratis obd diagnostikkprogram som klarer å finne feilkoder? Eventuelt et program som har en trial utgave slik at man får tatt diagnose på værtfall en bil

Torque Pro 

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque

Har brukt denne et par ganger. Leser av det meste av info, men har ikke testet feilkodene den kan lese. Varierer nok fra bil til bil, vil jeg tro. Trenger bare en ODB-stick med Bluetooth i kontakten så får du koblet opp.

 

ODB Link

https://play.google.com/store/apps/details?id=OCTech.Mobile.Applications.OBDLink

Denne har jeg ikke testet, men har 4 stjerner på Play Store. Står en liste på app-siden hvilke ODB-produkter den fungerer med.

Lenke til kommentar

Belter redder ikke bare mot død, men også mot alvorlige skader. I et velferdsamfunn som Norge, så er det naturlig å ha påbudt bilbelte for alle. For hvis du skader deg fordi du ikke hadde belte på, så er det samfunnet som må dekke sykehusregningen din.

Hvis du ser på skattefordelingen så har du sikkert dekket dette selv med hva du selv har betalt i skatt, og sikkert mer også. Jeg er overbevist om at jeg hadde spart mye penger på å betale bare for de tjenester og goder jeg mottar. Du setter deg selv også i fare ved å klatre i stige eller sykle uten hjelm. Eller all maten vi spiser som knapt kan kalles mat som gir oss sykdommer, allergier, intolleranse, dårlig immunforsvar (og deretter sykdom), dårlig sjelett (flere sykehusbesøk) og andre grunner til å gå til legen. Men det er ikke ulovlig.

 

Synes absolutt man skal bruke belte (noe annet er litt tåpelig), men å gi bot for det når du er alene? Meh. Det er vel en enkel måte å tjene penger på i tillegg til skatten vi betaler. På samme måte som at politiet har fartskontroll på store, åpne strekker (gjerne en motorvei) fremfor i et byggefelt eller utforbi en skole. Fordi de vet at på motorveien tjener de penger. Slik er det alltid. Og jeg skal ærlig si at jeg gjerne drar på litt på slike steder, men i byggefelt og steder med dårlig sikt etc. sakker jeg godt ned! Det handler om å kjøre etter forholdene. Mange frastår fra å tenke logikk og bereging, men isteden følger tall på et skilt for å unngå straffer. Det er vel grunnen til at så mange kjører i 50 rundt en sving du burde ha 20, eller i et byggefelt med dårlig sikt der du også burde ligge lavere enn hva tallet på skiltet sier i "akkurat den svingen".

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Må ærlig innrømme at jeg ikke kan huske å ha kjørt forbi en politikontroll på helt åpne, oversiktlige strekker. Jeg møter de stort sett ved innkjøringen til tettsteder, hvor grensen går fra 70/80 til 50/60, eller på uoversiktlige områder. Og nå i høst har det jo naturligvis vært kontroller i skoleområder over hele landet. Skoleområder bør selvfølgelig prioriteres ellers i året også, men den store "kampanjen" på høsten er viktig.

 

... og denne "maten som knapt kan kalles mat", som gjør oss dødssyke, vil jeg gjerne høre mer om.

Lenke til kommentar

Må ærlig innrømme at jeg ikke kan huske å ha kjørt forbi en politikontroll på helt åpne, oversiktlige strekker. Jeg møter de stort sett ved innkjøringen til tettsteder, hvor grensen går fra 70/80 til 50/60, eller på uoversiktlige områder. Og nå i høst har det jo naturligvis vært kontroller i skoleområder over hele landet. Skoleområder bør selvfølgelig prioriteres ellers i året også, men den store "kampanjen" på høsten er viktig.

 

... og denne "maten som knapt kan kalles mat", som gjør oss dødssyke, vil jeg gjerne høre mer om.

I mitt område er det ofte kontroll på slike steder jeg beskriver. Til tross for at flere lokale har bedt politiet om å komme til skoler etc. Har igjen å se kontroll på steder der det faktisk trengs. Har hatt yrke som omfatter kjøring i 13 timer per dag, så jeg har ikke kjørt for lite til å uttale meg vil jeg si. I dette yrket fikk man også beskjed om kontroller.

 

Det har jeg heller ikke påstått (som du potensielt sikkert evner å lese deg frem til). Men at mat kan være en komponent som i ledd kan føre til livstruende helsetilstander er ikke uhørt, men også potensielt direkte skyld. Det jeg snakker om er vel heller statestikken som sier vi har rekordantall av allergier og helseplager i den vestlige verden. Et legebesøk betyr ikke at du er "dødssyk" som du velger å formulere det som, det kan bety så mye som at brødmaten du kjøper ikke er "kompatibel" med din kropp (som er et eksempel på mange plager folk har). Og det er ikke vanskelig å forstå når de produserer dette på en helsefientlig (les: billig) måte, et problem man ikke hadde før med brødmat (logisk ettersom man lagde maten helt annerledes). Forskning påviser at mat idag er robbet for mange viktige enzymer som man trenger for å fordøye maten skikkelig, i tillegg til å ta opp næring. Og det er det jeg sier, ikke at maten gjør oss dødssyk. :)

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

 

 

Vet ikke hva slags biler dere har, men mine beltevarslere slår ikke ut før man runder 25km/t, og det gjør man jo ikke nødvendigvis på gårdsplassen.

Mondeon jeg hadde, og Boraen før den igjen hylte så snart den hadde beveget seg ett par tre meter. Uansett fart.

Hadde du Bora med beltevarsler? Trodde ikke det fantes jeg. Tror Honda Jazz'en til muttern også skriker om man ikke tar på belte, samme om man kjører i 50 eller 5km/t.

Ja hadde 2000 modell highline. Husker jeg irriterte meg grønn over den beltevarsleren en gang jeg trekke løs en bil og det var mye inn og ut av bilen.

Lenke til kommentar

Synes selv det var ganske surt å få bot for å ikke ha belte den ene gangen jeg ikke hadde det på

Og der har man problem med tankegangen. Du bør heller være glad for at du kun fikk en bot og ikke kjørte inn i et tre den ene gangen du ikke hadde beltet på. Den boten virker for øvrig å være en ganske god påminner for deg om å huske beltet, så den har fungert etter min mening.

 

Dessuten så sier nok 90% av de som blir stoppet uten belte at det var bare den ene gangen.

Lenke til kommentar

 

Belter redder ikke bare mot død, men også mot alvorlige skader. I et velferdsamfunn som Norge, så er det naturlig å ha påbudt bilbelte for alle. For hvis du skader deg fordi du ikke hadde belte på, så er det samfunnet som må dekke sykehusregningen din.

Hvis du ser på skattefordelingen så har du sikkert dekket dette selv med hva du selv har betalt i skatt, og sikkert mer også. Jeg er overbevist om at jeg hadde spart mye penger på å betale bare for de tjenester og goder jeg mottar. Du setter deg selv også i fare ved å klatre i stige eller sykle uten hjelm. Eller all maten vi spiser som knapt kan kalles mat som gir oss sykdommer, allergier, intolleranse, dårlig immunforsvar (og deretter sykdom), dårlig sjelett (flere sykehusbesøk) og andre grunner til å gå til legen. Men det er ikke ulovlig.

 

Synes absolutt man skal bruke belte (noe annet er litt tåpelig), men å gi bot for det når du er alene? Meh.

Når du ikke bruker belte alene utsetter du ikke andre i bilen for fare nei, men du utsetter andre for det knuste trynet ditt. Du har en barnslig holdning om du mener det du skriver her. Har selv dratt ut en kompis som var klemt under en bil. 30kmt. Bruk belte.

Lenke til kommentar

Og der har man problem med tankegangen. Du bør heller være glad for at du kun fikk en bot og ikke kjørte inn i et tre den ene gangen du ikke hadde beltet på. Den boten virker for øvrig å være en ganske god påminner for deg om å huske beltet, så den har fungert etter min mening.

 

Dessuten så sier nok 90% av de som blir stoppet uten belte at det var bare den ene gangen.

Um, nei. Jeg hadde uavhengig av det fortsatt som før, og brukt belte som før.

 

Hva 90 % sier er nå så, påstanden er ikke for å sette meg selv i bedre lys. Har f.eks. ingen problem med å si jeg kjører for fort her og der. Men samma det, det er ikke så viktig hva du tror. Meningen var bare å si min mening om diverse greier.

 

 

Når du ikke bruker belte alene utsetter du ikke andre i bilen for fare nei, men du utsetter andre for det knuste trynet ditt. Du har en barnslig holdning om du mener det du skriver her. Har selv dratt ut en kompis som var klemt under en bil. 30kmt. Bruk belte.

Du sier dette som om jeg er slurvete med dette, noe jeg absolutt ikke er (noe som får meg til å sette spørsmål til hva du faktisk tar fra det jeg skriver...). Men som sagt tidligere, det har ikke så mye å si hva noen folk på internett tror om beltebruken min. Har ikke tenkt å begynne en diskusjon om hvor vidt jeg er flink å bruke belte eller ikke. Det var ikke poenget.
Lenke til kommentar

 

Må legge til en ting, jeg varsler ALDRI andre om promille/belte/mobil-kontroller. Kun fart. De som kjører med promille, uten belte eller mens de bruker mobilen, håper jeg bli tatt og lærer!

Hvorfor belte? Om en småbarnsfar eller -mor ikke har belte på barnet sitt så "hell yeah, la være å varsle dem". Men om de kjører alene så er det de det angår.

 

Synes selv det var ganske surt å få bot for å ikke ha belte den ene gangen jeg ikke hadde det på (jeg skryter ikke, har alltid belte på). Men neida, det du har gjort fortjener en bot på 1500 kr til staten. Hadde jeg dog hatt et barn med meg og det barnet ikke hadde hatt belte, så vær så god å gi meg bot.

 

 

Nå ser jeg diskusjonen har gått forbi dette, men jeg kan forklare. Jeg tror (og håper!) ikke at folk velger bort bilbelte fordi de er alene i bilen. Går ut i fra at hvis de kjører uten, så er det fordi de glemmer det, har de glemt det en gang, glemmer de det også flere ganger. Kan for eksempel glemme det når de sitter i baksetet, kjærer man da, tar man gjerne livet av personen som sitter foran også. Boten er en grei påminnelse som jeg håper gjør at man husker det neste gang og alle ganger etter det. 

 

(PS: jeg kan kjøre noen meter uten belte selv, ved flytting av bil o.l) 

 

 

 

Belter redder ikke bare mot død, men også mot alvorlige skader. I et velferdsamfunn som Norge, så er det naturlig å ha påbudt bilbelte for alle. For hvis du skader deg fordi du ikke hadde belte på, så er det samfunnet som må dekke sykehusregningen din.

Hvis du ser på skattefordelingen så har du sikkert dekket dette selv med hva du selv har betalt i skatt, og sikkert mer også. Jeg er overbevist om at jeg hadde spart mye penger på å betale bare for de tjenester og goder jeg mottar. Du setter deg selv også i fare ved å klatre i stige eller sykle uten hjelm. Eller all maten vi spiser som knapt kan kalles mat som gir oss sykdommer, allergier, intolleranse, dårlig immunforsvar (og deretter sykdom), dårlig sjelett (flere sykehusbesøk) og andre grunner til å gå til legen. Men det er ikke ulovlig.

 

Synes absolutt man skal bruke belte (noe annet er litt tåpelig), men å gi bot for det når du er alene? Meh. Det er vel en enkel måte å tjene penger på i tillegg til skatten vi betaler. På samme måte som at politiet har fartskontroll på store, åpne strekker (gjerne en motorvei) fremfor i et byggefelt eller utforbi en skole. Fordi de vet at på motorveien tjener de penger. Slik er det alltid. Og jeg skal ærlig si at jeg gjerne drar på litt på slike steder, men i byggefelt og steder med dårlig sikt etc. sakker jeg godt ned! Det handler om å kjøre etter forholdene. Mange frastår fra å tenke logikk og bereging, men isteden følger tall på et skilt for å unngå straffer. Det er vel grunnen til at så mange kjører i 50 rundt en sving du burde ha 20, eller i et byggefelt med dårlig sikt der du også burde ligge lavere enn hva tallet på skiltet sier i "akkurat den svingen".

 

 

Den tankegangen har jeg også hatt, er sjeldent hos legen eller syk. Så jeg føler ikke jeg har har fått noe særlig igjen for det jeg har skattet. Men for en tid tilbake, så knakk jeg foten og kunne ikke jobbe. Da fikk jeg penger av NAV slik at jeg slapp å selge leiligheten, i tillegg til legetimen, røngten, gipsing og andre utgifter jeg hadde på dette. Nå er jeg arbeidsløs, igjen hjelper NAV meg med å holde hjulene i gang. Har også tenkt på de få gangene jeg har vært hos legen, hvor dyrt det hadde blitt. Fort blitt 1000+ for de 15 min man er inne kontra 300(?) i egen andel... For ikke å snakke om legevakten på natt til lørdag (med natt og helgetillegg...) 

 

Etter å ha tenkt litt igjennom dette, så er jeg veldig glad for at jeg skatter slik at jeg kan få hjelp når jeg trenger det. 

 

 

Ang fartskontroller, politiet står selvsagt der de føler farten blir oftest og mest oversett. I Stavanger er de flinke å holde seg i skoleområdet når året begynner. Synes generelt de plasserer seg fint for å holde farten nede der det trengs. Tror de kun har hatt en måling på motorveien og det begynner å bli noen år siden. UP og sivil kjører selvsagt disse strekningene jevnlig og passer på. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Belter redder ikke bare mot død, men også mot alvorlige skader. I et velferdsamfunn som Norge, så er det naturlig å ha påbudt bilbelte for alle. For hvis du skader deg fordi du ikke hadde belte på, så er det samfunnet som må dekke sykehusregningen din. 

 

Finnes det noen gode gratis obd diagnostikkprogram som klarer å finne feilkoder? Eventuelt et program som har en trial utgave slik at man får tatt diagnose på værtfall en bil

Torque Pro 

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque

Har brukt denne et par ganger. Leser av det meste av info, men har ikke testet feilkodene den kan lese. Varierer nok fra bil til bil, vil jeg tro. Trenger bare en ODB-stick med Bluetooth i kontakten så får du koblet opp.

 

ODB Link

https://play.google.com/store/apps/details?id=OCTech.Mobile.Applications.OBDLink

Denne har jeg ikke testet, men har 4 stjerner på Play Store. Står en liste på app-siden hvilke ODB-produkter den fungerer med.

Har bare usb leser så får ikke lest av via telefonen. Skulle kanskje spesifisert at jeg trengte et program til windows.

 

 

Finnes det noen gode gratis obd diagnostikkprogram som klarer å finne feilkoder? Eventuelt et program som har en trial utgave slik at man får tatt diagnose på værtfall en bil

Du må jo uansett ha pluggen, så hvorfor ikke kjøpe plugg med apparat?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Feilkodeleser-2000031400/

 

Har allerede en usb obd2 leser.

Lenke til kommentar

Skal etterhvert kjøpe meg en obd leser med bluetooth, men rekker ikke å bestille nå. Har en bil jeg må få lest av feilkoder på i dag, så satset på at jeg finner noe som fungerer. 

 

Skal prøve programvaren du linket til, så får vi se om det fungerer. 

 

Takk for hjelpen så langt  :thumbup:

Lenke til kommentar

ODB skraper kun overflaten av diagnosen ECU driver med. Om jeg ikke husker feil så eier du en BMW, så da gjelder det for deg ihvertfall.

 

Om du tar diagnose med f.eks Ediabas INPA så vil du få en mye bedre oversikt over hvordan bilen din har det, og ikke bare feilkoder som sier om bilen din holder på å tryne fullstendig.

 

edit: Det er verdt å nevne at INPA er programvare for industri, og koster dermed tilsvarende.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

For de som ikke har sett denne:

https://www.youtube.com/watch?v=WjUjwgLTB_w

Enda en, om du er interessert.

 

Fantastisk kul bil, har lyst på en. Hadde vært tøft om Volvo satset på dette markedet.

 

 

Nå ser jeg diskusjonen har gått forbi dette, men jeg kan forklare. Jeg tror (og håper!) ikke at folk velger bort bilbelte fordi de er alene i bilen. Går ut i fra at hvis de kjører uten, så er det fordi de glemmer det, har de glemt det en gang, glemmer de det også flere ganger. Kan for eksempel glemme det når de sitter i baksetet, kjærer man da, tar man gjerne livet av personen som sitter foran også. Boten er en grei påminnelse som jeg håper gjør at man husker det neste gang og alle ganger etter det. 

 

(PS: jeg kan kjøre noen meter uten belte selv, ved flytting av bil o.l)

Har samme inntrykket, at de fleste bruker belte, også når de kjører alene. Personlig synes jeg det er behagelig med beltet på. Kanskje fordi jeg er så vant til det, ikke vet jeg.

 

Boten er nok en god påminnelse om grunnen er at du glemmer det, de som gjør det bevisst fortsetter nok å gi faen.

 

 

 

Den tankegangen har jeg også hatt, er sjeldent hos legen eller syk. Så jeg føler ikke jeg har har fått noe særlig igjen for det jeg har skattet. Men for en tid tilbake, så knakk jeg foten og kunne ikke jobbe. Da fikk jeg penger av NAV slik at jeg slapp å selge leiligheten, i tillegg til legetimen, røngten, gipsing og andre utgifter jeg hadde på dette. Nå er jeg arbeidsløs, igjen hjelper NAV meg med å holde hjulene i gang. Har også tenkt på de få gangene jeg har vært hos legen, hvor dyrt det hadde blitt. Fort blitt 1000+ for de 15 min man er inne kontra 300(?) i egen andel... For ikke å snakke om legevakten på natt til lørdag (med natt og helgetillegg...) 

 

Etter å ha tenkt litt igjennom dette, så er jeg veldig glad for at jeg skatter slik at jeg kan få hjelp når jeg trenger det. 

 

 

Ang fartskontroller, politiet står selvsagt der de føler farten blir oftest og mest oversett. I Stavanger er de flinke å holde seg i skoleområdet når året begynner. Synes generelt de plasserer seg fint for å holde farten nede der det trengs. Tror de kun har hatt en måling på motorveien og det begynner å bli noen år siden. UP og sivil kjører selvsagt disse strekningene jevnlig og passer på. :)

Var dog et tilsvar til utsagnet om at folk må betale for skadene et individ påfører seg (som da ikke er tilfelle om vedkommende har betalt en viss sum skatt). Skatten er jo en nødvendighet, og det er et ganske greit system vi har spør du meg. F.eks. sett i forhold til USA.

 

Mja, kanskje i ditt område, men her står de ihvertfall ikke der de burde ha stått.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Noen som vet om det finnes en multifunksjonsdifferensial? Dvs. at du kan bytte mellom åpen og låst f.eks. via kontrollpanel? F.eks. via en slags mekanisk låsemekanisme?

 

EDIT: Ser ut til at dette har eksistert lenge og at du da kan koble inn og ut lås i kontrollpanelet i biler som er utstyrt med dette?

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...