Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Promille kan jeg si meg enig i, men det andre varsler jeg nok for. Belte er fort gjort å glemme, jeg glemmer ofte å ta på beltet, spesielt etter jeg har jobbet. Jobbet som renovasjonsarbeider, og da hopper vi jo konstant inn og ut av søppelbilen, og tar jo ikke på beltet for å kjøre 40-50 meter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forstår ikke hvordan det går an å glemme beltet, det er like naturlig for meg som å vri om nøkkelen for å starte bilen.

De siste bilene jeg har hatt maser også som et helvete om jeg ikke tar på beltet (om jeg f.eks. bare skal flytte bilen i gårdsrommet).

Lenke til kommentar

Nå som det er noen uker siden jeg har jobbet er det første jeg gjør å ta på beltet mens jeg starter bilen, men når jeg jobbet og en liten stund etterpå glemte jeg det veldig ofte og kom på det når jeg kom ut på hovedveien. Når man jobber 6 timer om dagen 5 dager i uken med et yrke der man hopper inn og ut av bilen hele dagen så setter det seg fort i hodet at man ikke tenker på beltet mer.

Over til noe annet; er det noen kule steder med litt offroad/vann/gjørmete veier der man kan teste bilens grenser litt i Vestfold området?

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Beveger ikke bilen uten å ha belte på. Det hender jeg dropper belte om jeg skal rygge bilen bak noen meter, men beltet er muskelminne etter at jeg har vridd om nøkkelen. Tror bilen min har beltevarsler, men har aldri testet. :p

BT stakk forøvrig av med vognkort del 2 og hjulstillingskontrollen. Så jeg måtte tilbake å hente det slik at jeg kan ta etterkontroll på en annen stasjon.  :roll:

Opplevelsen min med kontroll var egentlig helt grei. Tregt gikk det selvsagt, og de var litt vel pedantiske. Men de tålte ihvertfall tyske TÜV-papirer, og var i det minste ikke som en byråkratisk murvegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Forstår ikke hvordan det går an å glemme beltet, det er like naturlig for meg som å vri om nøkkelen for å starte bilen.

De siste bilene jeg har hatt maser også som et helvete om jeg ikke tar på beltet (om jeg f.eks. bare skal flytte bilen i gårdsrommet).

Det kommer an på hva man gjør, når jeg kjørte drosje i Longyearbyen ble det ikke brukt mye belte, heller ikke når jeg kjørte distribusjon med 60 stopp iløpet av en 3 mils rute. men sånn i daglige når jeg kjører personbil så er belte på før jeg starter som regel, unntaket er når jeg flytter biler rundt på gårdsplassen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så lenge jeg er på veien blant andre, tar jeg på beltet. 
Stoler faktisk så lite på medtrafikanter, enn vett jo aldri når en full person plutselig finner på å svinge over i ditt kjørefelt. 

Er man yrkessjåfør med mye farttid i trafikken i tillegg, utsetter enn seg selv for enda større risiko for at noe slikt skjer.

Krever jo null kalorier og 5 sekunder for å ta det av og på, syns ikke det går an å argumentere med at man "hopper mye inn og ut av bilen". 

Lenke til kommentar

Bilbelte er must. Jeg klarer ikke å kjøre uten. Det føles bare rart ut og trives bedre med det på. Det er også en så latterlig liten innsats som mest sannsynlig blir en avgjørende forskjell mellom liv og død i en ulykke.

Om det er noen som leverer post/henter søppel/osv inni bysentrum og faktisk må ut hver 30-50m så kan jeg forstå det. Da er også hastigheten så lave at det er forståelig. Det blir heller unntaket. All normal kjøring utover det burde det være åpenlyst å ha på belte.

Ingen, absolutt ingen, får sitte på meg uten å ha bilbelte på. Selv om jeg er passasjer ber jeg folk ta på bilbeltet. Skulle det først skje en ulykke vil ikke jeg bli drept av at en annen passasjer flyger i meg.

En annen ting jeg ikke gjør eller oppfordrer til er de som tar av bilbeltet for å fikse på noe. Selv om sannsynligheten er lav for at det skjer noe i det minuttet du har av bilbeltet, så er den der og da er man i fart. Prøv heller å løse det man kan med beltet på, eller sving til siden.

Lenke til kommentar

Kjører såpass mye veteranbiler i hytt og vær som ikke har belte, så muskelminnet mitt er helt ødelagt og jeg kjører uten belte hele tiden. Hiver det på meg hvis jeg kommer på det, det er billig forsikring.

Kjørte rett inn i beltekontroll med en Mustang i sommer. Denne var det ikke belter i og 3 passasjerer som satt å drakk øl. Ble stoppet av en ganske ung dame og hun likte ikke dette noe særlig. Sto der i 35-40min mens hun leste seg opp på regelverk før vi fikk lov til å kjøre videre :p

Jeg bruker alltid belte, men den varslingen takler jeg ikke. Jeg kjører mye biler inn/ut fra verksted, dekkskift kampanjer, flytte 100 nybiler for å måke snø osv. Du må ikke tro jeg tar på meg belte hver gang.

På mine egne biler har jeg pleid å skru av belte høyttaleren hvis det går. Ellers så finner jeg den og evt. knuser den hvis den sitter kjipt til inni en sikringsboks e.l. Den ulyden der skal jeg ikke ha i bilen min.

Lenke til kommentar

Så... Jeg var smart nok til å kjøre litt for fort, ca 3 minutter senere kommer det en poltibil bak meg med blålys, sakker ned og så tar de en u-turn (?)  :hmm: Igjen ca 4-5 minutter etter kommer det en politibil bak meg, men nå kjørte de bare forbi? Bare tilfeldigheter eller får jeg bot selv om jeg ikke ble stoppet? Er bare snakk om ca 89 i en 80 sone

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar

PEEEEEP PEEEEEP PEEEEEP PEEEEEP PEEEEEP

Selv om du bare skal kjøre bilen 20m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...