Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Listen min over drømmebiler er rimelig kort.

De "oppnåelige"

Nissan Skyline R34 GT-T Tiptronic

Ferrari 355 F1 Spider

Aston Martin DB7 V12

Audi RS6 sedan

Tesla Roadster 2.5 Sport

Mercedes SL600 (R129)

Mercedes SL300 (R129) Mosselmann TwinTurbo

BMW 850 CSi

Så har man de umulige:

R34 GT-R V-Spec II

Porsche 959

Volvo C30 Polestar

Ferrari F40

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Så har man de umulige:

R34 GT-R V-Spec II

Porsche 959

Volvo C30 Polestar

Ferrari F40

Nam nam nam, men er jo faktisk ikke sikkert at den blir umulig. Er veldig mye snakk frem og tilbake nå, men vi får se hva geely sier til slikt.

Lenke til kommentar

Bortsett fra listen min, så kjøper jeg bil etter personlige krav, f.eks:

Bensin

Turbo

Manuell kasse

4x4 eller RWD

A/C

Klimaanlegg (nei, A/C er ikke det samme. Jeg har A/C i Mazdaen, men ikke klimanlegg)

Alt etter hva jeg trenger der og da, eller føler jeg vil ha/prøve.

Derfor endte jeg opp med en VW PAssat 1.8T, og en Peugeot 605 2.0T

Lenke til kommentar

Jeg har to lister.

Daglig kjøremaskin:

Bensinturbo (eller en helsikkes dieselturbo, 3.0 TDI osv. er fint)

AWD / 4x4

Automat

Klima

Gode seter

Ultimate valg jeg kom frem til: XC70 2.5T

Lekebilmessig:

Svæær bensinmoto, større enn V8. Lei av åtterlyden.

ikke så alt for ny. 90-talls er fint!

RWD

Automat (fysiske årsaker)

Greie seter

PENT utseende. Helst.

Ultimate valg jeg har kommet frem til: SL600 (R129) eller BMW 850 CiA

..skal faktisk kikke på en '95 850 CiA til uka - gleder meg som en unge :D

Lenke til kommentar

A/C er aircondition, luft kjølt ned av kald gass, som et kjøleskap. Det betyr ikke at du kan justere temperaturen til graden, og at den er justert av temperaturmålere i kupeen.

Jeg har ikke klimaanlegg i bilen min, jeg har vanlig varmeapparat der jeg justerer enten varmt eller kaldt, ikke noe fiksfaks. Men jeg har A/C-kompressor.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt vitsen i å drømme om biler som jeg aldri vil orke å realisere allikevel, så akkurat nå har jeg kun en drømmebil.

Lotus Seven. :love:

Jeg har jo virkelig ikke behov for stort mer enn det jeg har nå. Men jeg må innrømme at det hadde fristet med litt mer motor.

---

Hvor realistisk er det forøvrig å tenke på turbo-ombyging, evt. bytte til turbomotor? Vet at dbilas har komplett sett for turbokonvertering til ca. 4-5k euro, og at det skal gå relativt greit å bytte til 2liters turbomotor.

(Bilbytte er uaktuelt, da Astraen min er perfekt på alle andre vis enn at det hadde vært kjekt med mer motor, og at det fort koster mer enn det smaker å bytte bil.)

Lenke til kommentar

Ønskelisten min er så eksotisk at det ikke er noe poeng å tenke på de engang :cry:

Kan nevne at Campagna T-Rex på en soleklar førsteplass på listen min :D

Lotus Elise er ett ønske jeg mest sansynlig kommer til å realisere neste gang behovet for ny bil melder seg.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er automatiske klimaanlegg man kan justere på grader. Et manuelt klimaanlegg er det dere kaller for A/C. Begge deler er med andre ord klimaanlegg (som forøvrig er det norske ordet for A/C).

I praksis akkurat det samme, men det mangler en termostat av noe slag.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har funnet ut at har jeg en drøm jeg gjerne vil skal bli virkelig, så må jeg gjøre det, så fort som mulig, hvis ikke angrer jeg senere.

Som kjøp av RX7en jeg har. Jeg kunne sittet (hvordan bøyer man sitter igjen? :O ) her om 30 år og angret som faen. Men jeg angrer ikke et sekund nå.

Lenke til kommentar

Bensin

Turbo

Manuell kasse

4x4 eller RWD

A/C

Klimaanlegg (nei, A/C er ikke det samme. Jeg har A/C i Mazdaen, men ikke klimanlegg)

Hvilken årsmodell er Passaten? Fornøyd?

Lenke til kommentar
Husker spesielt en samtale jeg hadde med en Saab-entusiast. Han mente at nye 9-5 var tilnærmet verdens beste bil, og at den var minst like bra som både 5-serie og E-klasse. Det skjer rett og slett ikke.

Jeg har aldri lagt skjul på min kjærlighet for Saab, men isolert sett ser jeg jo at 5-serie er en 'bedre bil'*. Men mange liker den lille særegenheten som Saab har (eller i hvert fall hadde), og at 5-serie, E-klasse og andre tyske premiumbiler, kanskje i særegenhet Audi-modeller, blir for kliniske.

Men folk har følelser for et bilmerke de har tilknytning til, og at følelser aldri er ett hundre prosent rasjonelle er vel de fleste kjent med på ett eller annet plan.

Jeg vil fortsatt velge en Saab 9000 foran en tilsvarende motorisert og aldrende BMW 5-serie hvilken dag som helst - selv om de fleste kanskje vil påstå at 5eren er en 'bedre bil'*. Om jeg hadde gjort det samme i valget mellom den nye 9-5, nye 5-serie og E-klasse er jeg langt mindre sikker på. Jeg har for det første ikke kjørt noen av de, men jeg vet uansett at 9-5en ville stått helt likt med både 5eren og E-klassen i utgangspunktet - om ikke høyere.

*: Uttrykket 'bedre bil' er vel også noe vanskelig å definere. Snakker vi om komfort? Sportslighet? Utstyr? Kvalitet? Opplevd kvalitet (som i seg selv er vanskelig å definere)? Pris? En kombinasjon av alle? Hvis sistnevnte, hvilken grad av prioritet skal hver av de nevnte kriteriene få da? Og slik kan vi fortsette til Dovre faller. Poenget er uansett at det er rimelig tråkig å diskutere ting basert på følelser og helt personlige kriterier. Hver sin smak og hver sin mening.

Når det er sagt, så har jeg for all del ikke skylapper for andre merker - tvert i mot. Det finnes ekstremt få bilmerker jeg ikke liker - mange sier jo at de ikke like Kia og Hyundai for eksempel. Hvilken grunn er det til ikke å like de bilene i dag? De fleste jeg vet som sier det drar enten opp "det er jo en Korea-bil"-kortet eller har ikke noen annen grunn en "fordi jeg gjør det bare ikke". Fra et rent nøytralt ståsted er det ikke mye som står tilbake for de japanske konkurrentene lenger.

Som dere forteller om er også jeg mer modellbasert (i rak motsetning til musikkstandpunktet mitt, hvor jeg er artistbasert, men det er en annen historie). Saab 99, Toyota 2000GT, Aston Martin DB7, Lexus IS (1. gen.), Alfa Romeo GTV, jeg kan også her fortsette en god stund, dere skjønner poenget.

Lenke til kommentar

Bensin

Turbo

Manuell kasse

4x4 eller RWD

A/C

Hvilken årsmodell er Passaten? Fornøyd?

Det var en 97, barndomsfeil var tilstede, som oljepumpe og turbo (1.8T), men jeg skal ha en ny 3B igjen, men en 1.8 uten turbo, men 4motion (quattro), og sette inn en nyere 1.8T og girkasse fra en A4. Perfect combination, utholdenheten til Volkswagen med nytenkingen til Audi. Dog, en godt utprøvd motor fra 98 og nyere, mindre feil da.

Men jeg tror det er få av de som har smidd innmat fra Mahle. Jeg vet at motorkode AEB har det, god for rundt 280hk minimum uten bytte. De nadre hadde støpt, og det er vel ikke mye over 230-250 man skal satse på da vil jeg si.

Jeg fiksa på bilen for 25.000, solgte den i januar i fjor. Snakka med eieren rett før jul, ikke EN forbanna feil etter salget.

Så ja, i bunn og grunn var det en bedre bil enn jeg ga uttrykk for til mine venner og familie :p

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

*

Så har man de umulige:

R34 GT-R V-Spec II

Porsche 959

Volvo C30 Polestar

Ferrari F40

Nam nam nam, men er jo faktisk ikke sikkert at den blir umulig. Er veldig mye snakk frem og tilbake nå, men vi får se hva geely sier til slikt.

Fortell!

Lenke til kommentar

Jeg har aldri lagt skjul på min kjærlighet for Saab, men isolert sett ser jeg jo at 5-serie er en 'bedre bil'*. Men mange liker den lille særegenheten som Saab har (eller i hvert fall hadde), og at 5-serie, E-klasse og andre tyske premiumbiler, kanskje i særegenhet Audi-modeller, blir for kliniske.

Herp Derp

Det ser ut til at du følte deg truffet nå, men det var (såvidt jeg vet) ikke deg jeg snakket om.

Saab-entusiaster maser fortsatt om denne særegenheten. Joda, de skal få for at nye 9-5 ser kul ut, men bortsett fra det er det ikke mye spesielt ved den. Det er i praksis en Opel Insignia med kulere karosseri. Saab var spesielt for mange herrens år siden, og forhåpentligvis blir de det igjen snart, men inntil da er de nødt til å lage biler som holder følge.

Jeg ser på nye A6, E-klasse og 5-serie som tilnærmet jevnbyrdige biler. Der handler det om hvilke spesifikke egenskaper man leter etter - som for eksempel at 5-serie er den mest sportslige, eller at Audi leverer flest motorer i kombinasjon med 4x4 (etterhvert) o.l.

Saab 9-5 bringer lite til dette bordet. Den har gamle motorer med alt for høyt forbruk, håpløse automatkasser (som er viktig i denne klassen), en komfort som ikke er noe bedre enn de andre, tilnærmet ingen sportslighet. Det eneste den kan overleve på i en sånn duell, er at den er en smule billigere.

Når noen da klarer å påstå at den er mye bedre, så forstår jeg ikke hva som foregår i hodene deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...