Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva sliter mest på bilen når jeg leker rundt på grusplassen egentlig? Annet enn dekk og lakken da selvfølgelig... er vanskelig å motstå fristelsen med 50/50 awd

Lakk og dekk går det nok værst ut over. Drivverket og clutch er nok heller ikke så glad i det. Om det slipper ved pådrag så er det vel greit, men om du må bruke clutchen mye så vil det jo ta på litt.
Lenke til kommentar

Fylte for 12,35 med NAF-kort rabatt på 30 øre.

Har brukt hele dagen på å bytte en liten pakning til 50kr. Luftboksen måtte av, servo-reservoaret måtte av, dynamoen måtte av, multireima måtte av, den hydrauliske beltestrammeren måtte av, og oljefilterhuset måtte av. Så var det bare å kvitte seg med en supercrunchy pakning, og bytte i en frisk og fin en. Nå pisser den forhåpentligvis ikke olje lenger.

Lenke til kommentar

Tenkte det var noe å hente med NAF-kort da jeg fikk det, helt til jeg fikk med meg at min DNB Mastercard gir -3% på alle bensinstasjoner. Da ble plutselig NAF-kortet ubrukelig, men mindre de kjører noe kampanje med -50 øre eller bensinprisen faller under 10 kr. Sistenevnte skjer neppe med det første.

Lenke til kommentar

NAF rabatt liker tydeligvis ikke kredittkort heller, eller så var det fordi jeg brukte et kort som stod i et annet navn ( :ph34r:)

Men jeg har benyttet meg godt av den rabatten, gitt at Statoil sin pris, minus 30 øre er det rimeligste. Har samlet opp vel over hundrelappen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis lav oljepris, da dette går ut over krona. Men lav oljepris og stigende pleier å ha en veldig positiv effekt på bensinprisen. I tillegg så er sommeren over, og da går bensinprisene ned siden raffineriene har mindre pågang.

Edit: Noen som vet bensinprisene i Sverige siden kollapset? Er det mye lavere der nå?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

[yt]

Det der er noe av det verste jeg har sett. Og det volumet på den videoen gjør meg bare forbanna. Har lyst å slå den som laget videoen i hodet med et gammelt brød til jeg ikke ser forskjell lenger.

Tenkte det var noe å hente med NAF-kort da jeg fikk det, helt til jeg fikk med meg at min DNB Mastercard gir -3% på alle bensinstasjoner. Da ble plutselig NAF-kortet ubrukelig, men mindre de kjører noe kampanje med -50 øre eller bensinprisen faller under 10 kr. Sistenevnte skjer neppe med det første.

Privat365 bruker jeg. Får 81 øre (-ish) på Esso. En fordel utover det for meg er at kortet er i samme bank som jeg har fra før, så jeg trenger ikke å logge inn på egen (slik som med andre kredittkort). Kan fylle på penger fra mobilen på de gode appene som Danske Bank har, uten å trykke inn den jævla brikkekoden.

Lav oljepris?

Vært lav lenge. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Rett over 12 kroner i dag for 95 uten rabatt.

En kollega hadde sett bensinpris nede i 9 kroner på søndags kveld sist uke (Stord).
Dieselen var nede i 7 kroner...

Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat (for 2 timer siden!) godkjent M3'n med orginale felger, uten papirer på de. Man kan være uheldig og bli stoppet av firkantede folk. Det er ikke engang firkantet, det er rett og slett feil å ta deg for det! Det burde ikke være sånn..

For en jobb det har vært å få godkjent bilen. Skal aldri importere igjen!!:p Tollen skulle jaggu meg ha 61200kr også. 10 000 mer enn kalkulatoren dems på nettet fortalte meg. Sikkert noe jeg ikke slo inn riktig:p

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Pleier folk her å varsle andre om kontroller? Facebookgruppe, app, blinke med lys?

Skjønner andre hva jeg mener når jeg gir 4-5 lynkjappe blink med fjernlyset at jeg snakker om kontroll? Har kjørt gjennom kontroll to dager på rad nå og blinket på de på vei til kontrollen et par ganger, den ene gangen ble jeg blinka på tilbake av en taxi, mens andre gangen virka det som om de skjønte hva jeg mente og slækket farten

Lenke til kommentar

Folk generelt har på skylapper når de kjører. Jeg prøver ofte å hjelpe folk med å huske å skru på lysene (gjelder spesielt de med LED foran og ingenting bak). Men sjeldent det skjer noe. Har kjørt bak en bil i 5 min og blinka med langlys + skru av og på nærlysene uten at det var noe reaksjon (dette var på 4-feltsvei, så de burde ikke missforstått det med at jeg ville forbi) 

For min del, så er jeg obs på blinking. Jeg kjører med parklys til vanlig, så får av og til blinking når det er lyst ute. Da vinker jeg som regel tilbake. Men når folk blinker, sjekket jeg først lys også er jeg obs for farer/kontroller. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Pleier folk her å varsle andre om kontroller? Facebookgruppe, app, blinke med lys?

Skjønner andre hva jeg mener når jeg gir 4-5 lynkjappe blink med fjernlyset at jeg snakker om kontroll? Har kjørt gjennom kontroll to dager på rad nå og blinket på de på vei til kontrollen et par ganger, den ene gangen ble jeg blinka på tilbake av en taxi, mens andre gangen virka det som om de skjønte hva jeg mente og slækket farten

Jeg har på 6 år med førerkortet aldri kjørt igjennom en kontroll, så har aldri hatt noe mulighet til å varsle.

Og når det er sagt, så vett jeg ikke om jeg hadde varslet.

Var jo nettopp denne saken

I sånne tilfeller mener jeg det er idiotisk å varsle andre. 

Det hadde nok kommet an på hvor de hadde kontroll, når på døgnet og type kontroll (promille, fart, mobil/setebelte osv.) .

Fartskontroll på en "tom" motorveg 11 om kvelden er noe jeg kunne funnet på å varslet om. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...