Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Men for meg skal en bil ha sjel, en lyd, en historie.. BMW og alle andre med sportslighet har nettopp det. 

 

Så det er helt uaktuelt med en bil som ikke har historie? Nystartede merker er meningsløse? Hva da med Detroit Electric SP.01, en el-bil som bygges rundt en over 100 år gammel merkevare? Er det historie? Dessuten er BMW M4 en av de mest kliniske og kalde bilene jeg noen gang har kjørt. Sjel? Nei. Lyd? Pumpet ut gjennom høyttalerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nokså enig på akkurat det området. BMW har virkelig mistet det som heter sjel. Det er som om de har blitt kjøpt opp av et annet selskap og fullstendig glemt hva det egentlig dreier seg om.

 

Stikkord: 2-serie Active Tourer, traversal motor, fremhjulsdrift

http://www.digitaltrends.com/cars/bmw-limits-manual-transmissions-specs-news-rumors/

Nå må du opp i 335i på 3-serie for å få de ikoniske rekkesekserne. Alt annet er riskoker-style I4 dopet på turbo.

For å ikke snakke om Audification av designet demmes, og den latterlige fragmenteringen av modeller.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

BMW må nesten følge EU sine krav for utslipp de også, i tillegg er "folk flest" mer opptatt av forbruk og forurensning, enn hvor mange sylindere og i hvilken retning motoren står. 

Hvor mange ganger har du ikke sett BMWer oppført med forhjulstrekk på finn.no? Folk har ikke peiling. 

 

Men det forsvarer likevel ikke 2-serie Active Tourer og forhjulstrekk .

Annet enn at jeg forstår godt at de også vil ha en del av kaken som de andre produsentene har spist på i flere år. 

Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg. Det er helt rasjonelle ting de driver med. Sikkerhet og utslipp spiller en stor rolle i dette.

 

Problemet mitt er at BMW ikke lenger kan kalles for et entusiastmerke med sjel. De appellerer ikke lenger til de som er over gjennomsnittet interessert i å ha en bil som både er sportslig og komfortabel. Ser ikke lenger en forskjell på BMW, Mercedes og Audi. Det er samme greia med forskjellig innpakning og hver sine fordeler/ulemper.

 

De vanner ut merkevaren sin som om Apple skulle begynt å selge fotmassør på TVShop.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja, men har vi egentlig igjen noen entusiastmerker for hvermansen? Jeg kommer ikke på et eneste. 

 

Men er enig i det du sier, valget mellom ny BMW, Mercedes og Audi faller til syvende og sist ned på bagateller.

Lenke til kommentar

Vi må nok opp i luksusklassen for å finne ekte entusiastbiler nå for tiden, slik som Porsche eller Jaguar.

 

Du har også Toyota GT86/FR-S som jeg synes gjør jobben ganske bra, eller Subaru BRZ. Alfa Romeo begynner å ta et fint innhugg nå også.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Men selv Jaguar har jo vannet ut merket sitt i det siste, med XE og XF (og snart SUV/Crossover). 

 

Litt morsomt å se i land som har langt færre avgifter på bilene, som f.eks. i USA, der har BMW opprettholdt statusen det alltid har hatt.

228i er det billigste BMW'en du får kjøpt (og koster like mye som en Mustang GT Fastback)   :wee:

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Selv om merkene i sin helhet mister entusiaststempelet har jo fortsatt hver av dem entusiastbiler - M3, RS4, AMG o.l. Når det er sagt er vel Audi den som foreløpig har gått minst i supermarked-"fella", de har foreløpig ingen MPV med skyvedører. A2 var høyst diskutabel, men jeg synes ellers alfabetet fra A1-R8 holder stand når det gjelder hva Audi står for. Den nye A4'n med virtual cockpit er meget lekker. Dog er det ingen tvil om at de som andre frir til massene, bare ikke(ennå) med varebiler og 12-setere. De red jo SUV-bølgen parallelt med BMW og MB.

 

Ang BMW spesifikt så jeg null poeng i serie-oppussingen hvor de la til dobbelt så mange tall, istedet for å ha varianter av 1, 3 og 5. innførselen av 2 og 4 som er uadskillelige fra 1(sedan) og 3 i en legmanns øye skjønte jeg ikke bæret av. Jeg finner det mye ryddigere å ha 1, 3 og 5-serie i 4 varianter hver enn å ha 1-5 i 2-3 varianter hver.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

VAG har den gleden med at de kan gi MPV-segmentet sitt til VW, Skoda eller Lamborghini.

 

BMW må dekke alle segmenter under eget navn (eller Mini, yeah right). Men igjen så er det analogien min med Apple, som BMW var før, der de i hovedsak kun dekker en spesiell brukermasse som vet hva de vil ha og ønsker å betale for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

VAG har den gleden med at de kan gi MPV-segmentet  Lamborghini.

Å gud, la dette skje - det vil jeg se! med V10 og skyvedører(bak, foran skal det selvsagt være lambodører).

 

1280px-Paris_-_Retromobile_2014_-_Renaul

Lenke til kommentar

Ikke mange som gadd å redde miljøet da man måtte sette seg i en Buddy for noen år siden. Blir litt annerledes når du kan sitte i en relativt komfortabel og sikker sedan som ikke må lades etter hver oppoverbakke, samt at du får en bil som er sprekere enn det meste andre på veien og er splitter ny.

Du tror man redder miljøet ved å sette seg inn i en diger, dyr tung batteriboks?

Det beste hadde vært og ikke reist i hele tatt, da hadde man faktisk spart miljøet litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ikke mange som gadd å redde miljøet da man måtte sette seg i en Buddy for noen år siden. Blir litt annerledes når du kan sitte i en relativt komfortabel og sikker sedan som ikke må lades etter hver oppoverbakke, samt at du får en bil som er sprekere enn det meste andre på veien og er splitter ny.

Du tror man redder miljøet ved å sette seg inn i en diger, dyr tung batteriboks?

Det beste hadde vært og ikke reist i hele tatt, da hadde man faktisk spart miljøet litt.

"Redde miljøet".

 

Det beste er jo å drepe seg selv og ikke å reprodusere, hvis man skal være mer korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Camberjusteringen min bak var nesten ikke feil i det hele tatt. BMW pls!

 

Det er faktisk slik BMW sliter dekk.

 

05_556948179.jpg

 

 

Nå skal jeg ha en fin helg i garasjen og bytte bremseklosser, slipe kanten på skivene og bytte pakningen mellom oljefilterhus og blokk. Så blir det biltilsynet og flakse med TÜV-papirer før jeg cruiser gjennom EU kontroll med fint understell og en bil i tipp topp stand.

 

Life is good!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...