Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+130498

 

 

Hvordan er det egentlig å kjøre fra Oslo til Stavanger? Veier, antall felt osv. Litt flaut å spørre, men har aldri kjørt lenger sør i Norge enn Kristiansand...

2 felt og mye 70 sone. Bærere preg av at det ikke har blitt satset noe særlig på vei så der går tregt sammenlignet med Oslo - Kristiansand

 

 

Er det mye trafikk? Mye kontroller? Kø? Følte meg ekstrem noob nå som ikke har utforsket noe annet enn Østlandet med bil i Norge.

 

Kommer helt an på hvilken vei du kjører. Det er mer eller mindre 2 felt fra grensa til Telemark til du passerer Grimstad, hvordan det er fra Kristiansand til Stavanger vet jeg ikke lenger, har ikke kjørt der på 10 år. Alternativet er jo å ta turen innlands, men da er du garantert 2 felts hele veien og alt fra 30 til 80 grenser. Kø messig er det som resten av østlandet, kommer og går i puljer, samme med kontroller sjansen er liten, men blir du tatt får du bare skylde på deg selv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hvordan er det egentlig å kjøre fra Oslo til Stavanger? Veier, antall felt osv. Litt flaut å spørre, men har aldri kjørt lenger sør i Norge enn Kristiansand...

2 felt og mye 70 sone. Bærere preg av at det ikke har blitt satset noe særlig på vei så der går tregt sammenlignet med Oslo - Kristiansand

Er det mye trafikk? Mye kontroller? Kø? Følte meg ekstrem noob nå som ikke har utforsket noe annet enn Østlandet med bil i Norge.

relativt hyppige kontroller vestover, nå er det vel satt opp til 70 igjen men når det var 60 rundt fjorden etter mandal fikk politiet god lønn der. Moi-ålgård ser jeg og stadig kontroller. Kø er det lite av utenom akkurat rushtid rundt byene. Muligens fortsatt en veldig kjip omkjøring ved Flekkefjord som skaper mye kaos.

Forbikjøringer av trailere i flertall anbefales helst i tunnelene over kvinesdal eller etter, de fleste strekkene er svingete og uoversiktlige.

Tl;dr: Oslo-kristiansand er en drøm sammenlignet med kristiansand-stavanger.

Lenke til kommentar

Hva med e134 fra Drammen til litt forbi seljord også ta av mot Dalen for Så å kjøre over suleskaret. Er bare tofelts hele veien, men mye fin natur å se på hvis man liker sånt :) kjørte den turen for noen år siden med traktor, tok nøyaktig 12 timer fra Jæren til hokksund :)

Lenke til kommentar

Hvordan er det egentlig å kjøre fra Oslo til Stavanger? Veier, antall felt osv. Litt flaut å spørre, men har aldri kjørt lenger sør i Norge enn Kristiansand...

 

Jeg anbefaler å kjøre over Sirdalen, da det koster 50kr(?) i bompenger, er morsommere/finere veier og tar litt mindre tid.

 

Oslo->Stavanger via E18/E39: Store og fine 2-felts motorveier på E18, med noen deler i 110 helt ned til Kristiansand. E39 er stusselig helt til du nærmer deg Ålgård. E39 er svingete fjellveier med 80-grense, grei standard og ingen problemer med bredde. Bompenger ligger totalt på rundt 300kr om jeg ikke tar feil.

 

Oslo->Stavanger via E134/RV45/Fidjeland: E134 er fin og god vei, RV45 er en typisk fjellvei med mye svinger, sikksakk-klatring på fjell og noe trang. Utrolig fin vei å kjøre, ingen fotobokser og aldri sett en politibil eller kontroll. Ting å være obs på er at bremsene dine får virkelig lide på noen steder, hvite varebiler kjører som noen idioter, og det blir fryktelig trangt over Sirdalen (vei med møtelommer). Pass deg også for sauer.  :D

 

edit: RV45 over Sirdalen er stengt om vinteren.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Yaay! :w00t: Har lovet mormor å hogge ved, så satser på en tur i september.

:w00t:

 

Om baktanken din er en fotoseanse igjen kunne vi jo og møtes nede i bygda di. Regner med du har en og annen lokasjon der som kunne vært kul å testet ut.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Det er ikke et problem. Jeg bare oppdaterer dere her etter at vi har hatt en diskusjon, slik at vi alle lærer ting. :)

 

Forventet ikke at NAF skulle kunne ta justeringen også, men det hadde vært flott om de kunne det. Istedet skal jeg ta den på et verksted og få gjort justeringen min der.

Lenke til kommentar

Hmm... jeg hadde firhjulsmåling og justering hos NAF for noen år siden jeg, men det er vel forskjellig fra sted til sted.

 

Deilig å komme seg hjem fra jobb. Prøve å få sjekka hva slags olje og om jeg har nok til girkassa. Skal skifte på motoren snart og da kan jeg like greit ta girkassa i samma slengen når jeg først ligger under.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan er det egentlig å kjøre fra Oslo til Stavanger? Veier, antall felt osv. Litt flaut å spørre, men har aldri kjørt lenger sør i Norge enn Kristiansand...

Jeg anbefaler å kjøre over Sirdalen, da det koster 50kr(?) i bompenger, er morsommere/finere veier og tar litt mindre tid.

 

Oslo->Stavanger via E18/E39: Store og fine 2-felts motorveier på E18, med noen deler i 110 helt ned til Kristiansand. E39 er stusselig helt til du nærmer deg Ålgård. E39 er svingete fjellveier med 80-grense, grei standard og ingen problemer med bredde. Bompenger ligger totalt på rundt 300kr om jeg ikke tar feil.

 

Oslo->Stavanger via E134/RV45/Fidjeland: E134 er fin og god vei, RV45 er en typisk fjellvei med mye svinger, sikksakk-klatring på fjell og noe trang. Utrolig fin vei å kjøre, ingen fotobokser og aldri sett en politibil eller kontroll. Ting å være obs på er at bremsene dine får virkelig lide på noen steder, hvite varebiler kjører som noen idioter, og det blir fryktelig trangt over Sirdalen (vei med møtelommer). Pass deg også for sauer. :D

 

edit: RV45 over Sirdalen er stengt om vinteren.

48 kroner i bompenger på RV45. 30 prosent rabatt hvis man legger inn tileggsavtale og betaler 1600-1700 på forskudd. Mener å huske at RV45 er rundt 10 mil kortere, så det er noe å ta med I beregningene.

Lenke til kommentar

Spør like godt her i tråden også. I Worklog/Showcase tråden min har jeg nettopp spurt:

"Hvilke felger ville du anbefalt som ville sett bra ut på bilen min, bortsett fra de jeg har nå"

 

Har skrevet at jeg har blitt litt betatt av BBS Replica Retro, men om noen har tips må dem gjerne dele :)

 

OgAAAIK4VWXKObRMYBKaL2FNpmyaUHQqdvFWfqFW

 

Og de jeg har nå heter BBS Le Mans og er overhodet ikke missfornøyd..

 

M5LM4.jpg

 

Bare begynner å tenke på hvilke felger jeg skal ha neste gang så den saken er grei.

Det er tross alt ikke så alt for lenge til, så da tar jeg gjerne innspill :)

 

Kanskje vet du om noe som ville passet bedre enn meg. Who knows..

Forandring fryder vettu :)

Lenke til kommentar

Greit å unngå bomveier der en kan. Når jeg skal ene plassen jeg hender jeg drar til kjører jeg heller 2mil lenger enn å måtte betale 50kr i bompenger. Litt mer svingete vei og litt mer morro når man liker å kjøre bil :)

 

Du taper sikkert litt mer i bensin over fjellveiene, men det er neppe 250kr i bensin. I tillegg så føles det bedre å bruke pengene på bensin og ikke bompenger. Ikke minst så støtter du vedlikehold av en vei du liker, istedet for å være en liten brikke i den massive kostnaden til motorveiene.

 

 

 

Eneste innspillet jeg vil gi er å ikke velge lav profil om du skal ha BBS retro-felger. Det øverste bildet så bare feil ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...