Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

haha lææææ Gavekort :p kunne du ikke bare venta til dagen derpå når du hadde litt bedre tid og det var mer lys ute da.. :D

 

Ikke egentlig. For det første så var jeg alt for giret til å få på de nye, så å vente hadde gjort vondt. :wee: For det andre så måtte jeg gjøre det når det ikke var folk. Stå på en full parkeringsplass hadde blitt litt for dumt.

 

Automat og feil rulleomkrets på en bil med bakhjulsdrift og ikke xdrive?

 

Dafuq, må være placebo.

 

Nope. Er rimelig sikker på at den nå girer riktig. Kjørte de samme bakkene den alltid har giret feil i, og nå er det riktig. Problemet var ofte at det den girte for tungt i bakkene, eller at den holdt et alt for lavt gir og slo seg stygt over i neste etterhvert som jeg ga gass. Problemet ligger nok i at hjulfartssensoren leser feil på hjulene, og at siden dekkene mine fremme er større enn de bak, men også er for små, så har den ikke peiling på hvilken fart den har.

 

Har lest fra andre BMW-eiere at feil rulleomkrets kan forvirre girkassen, noe som gjør at den girer for mye opp/ned og for aggressivt.

 

Men jeg skal teste videre før jeg sier noe sikkert. Blir ikke så veldig vitenskaplig siden jeg ikke kan sammenligne de uten å bytte tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

haha lææææ Gavekort :p kunne du ikke bare venta til dagen derpå når du hadde litt bedre tid og det var mer lys ute da.. :D

Ikke egentlig. For det første så var jeg alt for giret til å få på de nye, så å vente hadde gjort vondt. :wee: For det andre så måtte jeg gjøre det når det ikke var folk. Stå på en full parkeringsplass hadde blitt litt for dumt.

Det er da ingenting galt med å stå i gata på høylys dag og skifte hjul? Har skiftet i gata, i p-hus og vaskekjeller, kan skifte overalt. :)
Lenke til kommentar

Sikkert fordel å sjekke at alle foringer er i orden før du tar justering. Ordentlige steder gjør det for deg før de evt prøver å justere, men er kjipt å måtte plutselig begynne å bytte ting når du bare skulle justere vinklene og evt har allerede bestilt tid for visning.

Lenke til kommentar

Sjekke foringer kan de helt sikkert, men justeringen har de ikke utstyr til eller peiling på. Da jeg spurte fikk jeg til svar at de kunne justere spissingen foran og det var det.

 

Med senkesett må du justere alt og starte bakfra, så kun spissingen foran er ikke mye verdt.

Lenke til kommentar

Spurte en girkasse-overhaler angående det med dekkomkrets og automatkasse. Fikk dette svaret:

 

 

Changing the circumference of the tire and/or wheels affects more stuff with the transmission than people realize. The cars computer uses information like the wheel/tire size as well as input and output speed sensor information to calculate speedometer display information and also ties into shift pattern, performance and quality in the transmission.

I can surmise changing the wheel diameter on your car has affected how the transmission is performing now. Which is why you feel like it behaves differently or shifts better. Because it probably is.

 

Du vet forresten at du har satt ut de gamle felgene ut til salgs for alt for lite når du får to forespørseler et par timer etter de er lagt ut.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Replica som er litt skrapet opp og har billige slitte dekk til 1500 er ikke så feil pris akkurat.

 

Det er ofte fristende med felger som ser bra ut og koster lite, men kjøper man billig får man ofte det prisen tilsier. Jeg har kjøpt min andel hjul brukt det siste året og en ting er i alle fall sikkert: alle felgene som er reklamert som "rette og ikke skjeve" er å anta som bulka og med kast til du har fått dem i balanseringsmaskin og snurret på dem.

 

Det er ikke noe personlig mot din annonse, men jeg er generelt skeptisk til udokumenterte påstander om kvalitet da mange folk viser seg å være clueless angående den egentlige tilstanden.

Lenke til kommentar

Jeg var helt tilfreds med å selge de til den prisen når dekkene er ubrukelige. Jeg fikk felgene bort på dagen, som er superfint når jeg ikke kan ha de andre steder enn i bagasjerommet.

 

Var så ærlig som jeg kunne, men "god kvalitet" var bare salgsjargon for "er ikke laget av tinn", så litt feig var jeg. De har tross alt tålt en del bank.

Felgene var derimot rette, og helt balanserte så lenge jeg kjørte med de. Har ikke testet de i over 130-140km/t da. Men på E18 i 110 så gikk det knallbra. Vet ikke om du hadde et problem med ordet, eller generelt er skeptiske til selgere. :p

 

Personlig så ville ikke jeg betalt 1500kr for de selv, som er grunnen til at jeg var åpen for bud. Det er ikke det at jeg ville svindlet noen, men etter å ha lett etter felger i 2 år så blir du litt kresen og bortskjemt til hva du skal ha for pengene.

Lenke til kommentar

Har kjøpt et par sett billig som har vært annonsert som rette og fine og som alle har vært kast i. De jeg har nå er originale BMW, fikk balansert dem og det går greit opp mot 110-120 om veien er flat og fin, men rette er dem ikke.

 

Jeg har overhalt hele understellet foran og med nye hjul fungerer det strålende, så jeg merker fort når det er kast. Samtidig så er 3-serien muligens ekstra følsomme på området.

Lenke til kommentar

Det er forståelig. Kjøper sa at han har hatt felger med kast i før, og det tok livet av hubbene/lagrene. Jeg utgir meg ikke som en ekspert, og sa det slik som det er: Jeg har kjørt med felgene i snart 2 år, og har aldri merket noe problemer med de. Dekkene støyer noe grusomt, men det er å forvente når det er billig ræl.

 

Personlig er jeg lei av kopidrit og billig ræl, som er grunnen til at jeg kjøpte originale BMW-felger med dyre dekk.

 

En litt annen morsom ting som jeg glemte å nevne: Når jeg så på bakhjulene mine hvor slitte de var, så begynte jeg med en gang å forstå hvorfor jeg fikk så mye hjulspinn på våt vei. Var frustrerende, morsomt og farlig å burne inn i rundkjøringer. :p

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

En litt annen morsom ting som jeg glemte å nevne: Når jeg så på bakhjulene mine hvor slitte de var, så begynte jeg med en gang å forstå hvorfor jeg fikk så mye hjulspinn på våt vei. Var frustrerende, morsomt og farlig å burne inn i rundkjøringer. :p

 

Det var spennende når jeg også kjørte i rundkjøringen på vått føre. Gassa på når jeg tok av i første avkjørsel og med en momentkurve som kan sammenlignes med turbo lagg... Holdt på å drite på meg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...