Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med det faktum at høyere fart = mer "vekt som må stoppes? 

Dobler man farten firedobler man den faktiske vekten osv. Så om man har mer hk så får man fart mye fortere noe som igjen fører til at man må bremse hardere og oftere.

Fart er et resultat av girkassa di. BIlen kan ikek kjøre forterre enn girkassa di tilater, uansett hestekrefter.

 

 

For meg er det ihvertfall logisk at om man nesten dobler effekten så må man skaffe seg mye bedre bremser. Tviler sterkt på at man får godkjent en bil som orginalt yter rundt 280hk(?) med orginale bremser etter en effektøkning på nesten 50%.

At du finner det logisk viser jo bare manglende fysikkforståelse. Og godkjenning har ikke noe med bilen å gjøre. Statens vegvesen forholder seg utelukkende til de papirene de får utdelt fra deg. Om du har papirer på at orginale bremser holder, så er det godt nok i massevis for dem. Jeg har selv godkjennt over 50% effektøkning uten å bytte bremser :)

Lenke til kommentar

Med slik tankegang kan jeg fint bytte motoren i en E30 316 til en motor med 1000hk og fortsatt kjøre på originale bremser.

Det kunne du helt fint. Bilen veier ikke mer enn en ekstra passasjer, og ville stoppet NØYAKTIG like kjappt som den gjorde med 100hk.

 

 

Nei, bygger man motor burde man vitterlig ta seg råd til å oppgradere bremsesystemet (og understellet) til å være matchende med den nye effekten. Kjørestil/bruksområdet har kun med valg av type bremser (Her sikter jeg til bremser orientert rundt gatekjøring, racing eller en mellomting) man går for. Ikke om det er behov for oppgradering eller ikke, for det er det så sant ikke det originale bremsesystemet er bygd for å kunne håndtere den nye effekten.

Kan du forklare meg hvordan "bremsesystemet håndterer effekt"? Med mindre du kjører med både gass og brems inne samtidig, så har ikke motor noen direkte påvirkning på bremsene what so ever.

 

 

Jeg har da heller ikke kommet med noen annen påstand, har jeg? Jeg kritiserer derimot en litt spesiell tankegang når det kommer til oppgradering av bremser etter man har økt effekten i en bil. Fart er tross alt resultatet av effekten motoren produserer.

 

Selv om man i 90% av tilfellene forholder seg til fartsgrenser så har man resterende tilfeller hvor man da gjerne tester ut denne effekten og uavhengig om det er på bane eller etter offentlig vei så er det viktig å ha bremser som matcher, for å nå skrive det litt annerledes, potensialet i bilen.

 

Akselerasjon er et resultat av effekten, altså potensialet for å endre fart.

Og som jeg sier over, så muliggjør effekten en kjørestil som stiller høyere krav til bremser.

 

Så hvorfor har M3 større bremser enn en 316? jo, av samme grunn som at den har større motor. Det er en bil laget for banekjøring, og da trenger den bremser, for å takkle kjøringen, samt en stor motor, for å gjøre kjøringen morro. Bremsene er ikek et resultat av motoren, men begge er et resultat av at den skal brukes på bane, for aktiv kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kunne du helt fint. Bilen veier ikke mer enn en ekstra passasjer, og ville stoppet NØYAKTIG like kjappt som den gjorde med 100hk.

 

Så det at du har en motor som gir bilen potensialet for en mer aktiv/leken kjørestil har ingenting verdi i vurdering av bremsene altså? Det blir jo som å si at M3'en fint kan utstyres med bremser fra en 1.6 fordi vekten er tilsvarende lik og 1.6 stopper fort nok til hverdagsbruk.

 

 

Kan du forklare meg hvordan "bremsesystemet håndterer effekt"? Med mindre du kjører med både gass og brems inne samtidig, så har ikke motor noen direkte påvirkning på bremsene what so ever.

Bremsesystemet i en bil håndterer jo resultatet av effekten, uavhengig om det er en 316 eller en M3. Trenger jeg vitterlig å utdype dette noe mer ovenfor deg?

 

 

 

Så hvorfor har M3 større bremser enn en 316? jo, av samme grunn som at den har større motor. Det er en bil laget for banekjøring, og da trenger den bremser, for å takkle kjøringen, samt en stor motor, for å gjøre kjøringen morro. Bremsene er ikek et resultat av motoren, men begge er et resultat av at den skal brukes på bane, for aktiv kjøring.

 

Argumentene dine her kan fint brukes som argument om hvorfor man burde vurdere andre bremser i en bil man har trimmet. Forsåvidt ville jeg heller lagt frem at M3'en er en bil som er laget for en mer aktiv/leken kjørestil. På lik linje som at man trimmer en bil for å kunne ha en mer aktiv og leken kjørestil. ville jeg vurdert bremser deretter.

 

Det naturlige unntaket for oppgradering av bremser er jo om de originale fint kan håndtere resultatet av bilens nye effekt.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Så det at du har en motor som gir bilen potensialet for en mer aktiv/leken kjørestil har ingenting verdi i vurdering av bremsene altså? Det blir jo som å si at M3'en fint kan utstyres med bremser fra en 1.6 fordi vekten er tilsvarende lik og 1.6 stopper fort nok til hverdagsbruk.

 

Nei, M3 er bygget for et spesielt bruk, noe som umuliggjør mindre bremser. Snakker vi M5, så kan jeg kanskje si at det ikke trenger å være store forskjellen mellom 530 og M5, da den typsike M5 kjøper stort sett aldri gjør annet enn å kjøre til og fra jobb i den.

 

 

Bremsesystemet i en bil håndterer jo resultatet av effekten, uavhengig om det er en 316 eller en M3. Trenger jeg vitterlig å utdype dette noe mer ovenfor deg?

Ja, og det har jeg dekket i den første posten min: Kjørestil. Men det er ikke en teknisk grunn, det er bileieren. Og han klarer fint å kjøre en 316 til bremsene holder på kvelden om han vil. Det klarte jeg på en orginal 1.8l mazda 626.

 

 

Argumentene dine her kan fint brukes som argument om hvorfor man burde vurdere andre bremser i en bil man har trimmet. Forsåvidt ville jeg heller lagt frem at M3'en er en bil som er laget for en mer aktiv/leken kjørestil. På lik linje som at man trimmer en bil for å kunne ha en mer aktiv og leken kjørestil. ville jeg vurdert bremser deretter.

 

Nettopp! Og det er hele poenget. Det er ikke hva du gjør med bilen som avgjør hvilke bremser du trenger. Det er HVORFOR du gjør det med bilen som avgjør det. M3 er laget for aktiv kjørestil. Aktiv kjørestil (kan) kreve mye power OG gode bremser. Power er ikke årsaken til bremsene, filosofien bak bilen er årsak til både power og bremser.

 

Eneste grunnen til at Biltilsynet vil du skal gjøre noe med bremsene, er dersom det du bygger om til, hadde større bremser. Og ofte har det det, fordi den bilen er laget for aktiv kjøring, ikke fordi den har større motor.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fart er et resultat av girkassa di.

 

 

Og hva skjer da hvis man trimmer motoren å dra til 8000rpm  isteden for sperret til 6000rpm?

 

 

Ja hva tror du da? Den er kanskje sperret på 6000 rpm for en grunn? Det er ufattelig dumt å dra den enda lenger med mindre man har lyst å knekke maskina, nå var det uansett ikke det Zepticon snakka om her. Noen motorer tåler å flytte sperra men de fleste ikke. Å flytte sperra slik er overhodet ikke riktig måte å trimme på. Det overbelaster til de grader.

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig en fordel å ha en bil der motor og bremser er i balanse for å utnytte motoreffekten maksimalt, men om du bremser like mye som før så kan du teknisk sett beholde dine gamle bremser enda du har økt effekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, M3 er bygget for et spesielt bruk, noe som umuliggjør mindre bremser. Snakker vi M5, så kan jeg kanskje si at det ikke trenger å være store forskjellen mellom 530 og M5, da den typsike M5 kjøper stort sett aldri gjør annet enn å kjøre til og fra jobb i den.

 

M3'en sine bremser er like mye verdt som m5'en sin om man følger lover og regler og kun bruker bilen til og fra jobb. Hvorfor har du forskjellig mening på bremsene på disse to bilene? Det er vel ikke uten grunn at bmw har montert kraftigere bremser på m5'en enn hva det er i 530.

 

Hva du som person bruker bilen til er faktisk irrelevant i forhold til potensialet til bilen, og det er det sistnevnte som burde være det avgjørende i valg av bremser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er over i personlige meninger om spesifikke biler nå.

 

De ubestridelige fakta er: Det er ingen direkte sammenheng mellom HK og brems -

men det er en sammenheng mellom kjørestil(sjåfør) og hvilke bremser man burde ha, og det er ofte en sammenheng mellom HK og kjørestil. Igjen er det sjåføravhengig. 

Sånn sett er det nok mange som burde hatt større bremser på 240'n ut fra hvordan de kjører.

 

Konklusjon; Hvis sjåfør, bruk og kjørestil er nøyaktig lik som før trim, trenger du ikke oppgradere bremser.

Hvis bruk og kjørestil endrer seg til mer aktiv/leken/brutal/hensynsløs i takt med økt HK så bør du oppgradere bremser.

Lenke til kommentar

 

 

Fart er et resultat av girkassa di.

 

 

Og hva skjer da hvis man trimmer motoren å dra til 8000rpm  isteden for sperret til 6000rpm?

 

 

Ja hva tror du da? Den er kanskje sperret på 6000 rpm for en grunn? Det er ufattelig dumt å dra den enda lenger med mindre man har lyst å knekke maskina, nå var det uansett ikke det Zepticon snakka om her. Noen motorer tåler å flytte sperra men de fleste ikke. Å flytte sperra slik er overhodet ikke riktig måte å trimme på. Det overbelaster til de grader.

 

 

Vet nå det, hadde bl.a en Volvo B20-motor med Volvo Racing Comfort kit. Ca 170HK.( starten av 80-tallet)

 

Porta-topp-4 x weber 45 mm. forgassere, elektronisk tenning-oljekjølig- C-kam(hvis jeg husker riktig) økt kompresjon, racing eksos, diff-sperre  osv.  Bilen var godkjent for gatebruk også. Dog lurte biltilsynet litt på antall HK på kontroll. ca. 130 sa jeg.. ^^

 

Turtallet gikk opp til ca. 7000rpm. uten problemer..

 

Trimming er ikke å flytte motor-sperrer men helt noe annet ;)

 

Og ja, store skivebremser rundt om måtte til.

Lenke til kommentar

Borring og slissing er vel strengt tatt ikke nødvendig før du tar bilen på bane. Du skal kjøre ned veldig lange fjellstrekninger før ventilering blir for lite.

 

På en annen side så får du mad credz med røde kalippere.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

En kollega skulle få litt siden lease seg ny bil.
Han hadde en ringerunde og til slutt endte han opp med å få tilsendt et tilbud på Polo GTI og Cooper SD.

Bilene hadde omtrent samme innkjøpspris(Cooper'en var litt billigere) og leasingen hadde samme rente.

Likevel var det 12000 mer i innskudd på Cooperen, og i tillegg skulle de ha 1500 mer i måneden over 3 år !

Kollegaen min konfronterte selgeren hos Bavaria med at han syns det var en vanvittig mye dyrere for en bil som koster mindre i innkjøp, og selgeren svarte bare "Ja, men de selger deg Polo, jeg selger ren kjøreglede".

Er nødvendigvis ikke uenig med at en Cooper har mer kjøreglede, men Bavaria må jo enten regne et vanvittig verditap på bilene de selger, eller så skal de ha en vanvittig fortjeneste. 

Så leksa for i dag, hent inn pristilbud fra tilsvarende prisa biler, uansett hvor bestemt du er på at du skal ha akkurat den ene bilen.
Da har du iallefall et forhandlingskort for å få en billigere avtale. 

Lenke til kommentar

Borring og slissing er vel strengt tatt ikke nødvendig før du tar bilen på bane. Du skal kjøre ned veldig lange fjellstrekninger før ventilering blir for lite.

 

På en annen side så får du mad credz med røde kalippere.

Røde kalippere er mad credz jaa

Vurderer svarte felger til min bil, svart bil, svarte felger, røde kalippere. Men er redd for å 'råne' til bilen, vil ha den 'clean' uten noen form for jalla følelse.

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

 
Røde kalippere er mad credz jaa

Vurderer svarte felger til min bil, svart bil, svarte felger, røde kalippere. Men er redd for å 'råne' til bilen, vil ha den 'clean' uten noen form for jalla følelse.

 

Hva synes dere?

 

Svarte felger på svart bil? Kan ikke si at jeg syns det er særlig pent i 99% av tilfellene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...