Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg måtte en gang kjøre Haugesund-kr.sand uten anlegg i en sliten Laguna. Ikke innafor.

Hater når det skjer!

 

Skulle hente en bil i Bergen midtvinters en gang, der jeg får beskjed om at spilleren er kaputt, så jeg kjøpte med meg en ny spiller før jeg skulle fly bort, CD'er, (runde plastskiver vi hadde musikk på i gamle dager for de som ikke har hørt om/husker de :p ) etter landing kjøper jeg med meg proviant for turen før de som skulle selge bilen henta meg..

 

Når jeg har ordna alt og skal koble inn spilleren ser jeg at ISO-koblinga ikke lå i esken!

 

Det blei en laaaang kjøretur til Skien på kvelden/natta!

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt faktisk...

 

Nå med økt effekt, må jeg ha bedre bremser.. Fikk igår Check Brake Linings i Dashen lix, det betyr bremseklossene begynner å bli utslitt/er utslitt/sensor er gåen osv.. Mest sannsynlig klossene siden ble en del intens kjøring når det er så morro, men man skal jo bremse også sant og de originale er ikke bygd for over 400 hk..

 

Så jeg har 2 valg.. Få tak i M5 E39 bremser, men det kan bli dyrt å ha ett slikt sett over hele bilen..

Ellers har jeg funnet bremser på ebay, MEN syns prisen for Borra og Slissa skiver er litt for bra egentlig..

Utrolige er at på Bimmerfest forumet skrev brukere at de har GOD bremseeffekt, ingen bremseskrik og lite/ingen bremsestøv..

 

Hva syns dere jeg bør gå for her? Frister veldig å kjøpe ett slikt sett f.ex:

 

http://www.ebay.com/itm/Brake-Rotors-FULL-KIT-POWERSPORT-DRILLED-SLOTTED-PADS-BMW-540i-1993-1995-/390456816809?fits=Make%3ABMW|Model%3A540i&hash=item5ae90a34a9&vxp=mtr

 

Eller:

 

http://www.ebay.com/itm/FRONT-REAR-4-DRILLED-SLOTTED-BRAKE-ROTORS-AND-8-CERAMIC-PADS-E39-BMW-530-540-/290696115267?fits=Model%3A540i&hash=item43aed6b443&vxp=mtr

Den syns jeg var veldig fin, alt jeg trenger er jo inkl.

 

Ideen min sant er at istedet for å koste på nye klosser og bytte de i slutten av hver mnd. heller ha ett skikkelig Sports Brake Kit som varer, for bilen går jo tross alt ifølge ESS litt bedre enn en M5 men ikke mye, så det er sports ytelse og jeg trenger oppgraderte bremser. Skal jeg ta sjans på ebay bremser, eller er det M5 bremser som er tingen kan man spørre seg :hrm:

Lenke til kommentar

Var nylig en tråd på bimmers der en kar lurte på å "oppgradere" bremsene på sin e39 M5 til noe slissa og borra fra Ebay og konklusjonen tror jeg ble å beholde originale bremser. Det siste settet du lenket til havner på 3000 kr ferdig levert, så er ikke alt for gal pris. I verste fall varer det ikke så lenge.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kanskje litt smått begynt å se etter brukte bremser fra en M5.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som ser fram til at Ford lanserer sin første 4x4 bil? Blir spennende :)

Øhh ford har produsert 4x4-biler siden 40-tallet. :p

Er ikke Kuga å få i 4x4?

Antar det var focus rs han mente da?

 

Jepp det var det :) Han duden på Broom tv programmet sa at det skulle komme en ny 4x4 Ford til høsten.

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar

Usa's mest solgte bil hvert år de siste 100ish år er jo en Ford pickup, antagelig ofte utstyrt med 4x4. Man fikk vel også både Escort og Sierra i 4x4, samt første gen mondeo.

 

..og transit, og div vans.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jupp da tenker jeg skal satse på ekte M5 E39 bremser, men må ærlig innrømme etter å sett slike bilder og priser på ebay at det frista gitt.. Er ikke sikkert det er like bra brems som M5 likevel da hehe :wee:

Så du linket til borra skiver... Styr unna, de sprekker veldig lett mellom hullene. Slissa holder mer enn nok for gatebruk med litt bane her og der.

Lenke til kommentar

Nå med økt effekt, må jeg ha bedre bremser..

 

Det må du overhode ikke :)

 

Bremser og krav til dem har ingenting med effekt å gjøre. Det har med to ting, og bare to ting. Hvor tung bilen din er, og hvor hardt du kjører.

 

Bremser skal stoppe X kilo. Om du har 5, eller 5000hk så endrer ikke denne vekten seg i det hele tatt. En Toyota Yaris stopper på 50m med 110hk på låste hjul. Har du montert turbokitt og henta ut 500hk, så stopper bilen på 50m da også.

 

Det andre parameteret er kjøringen. Aktiv bruk av bremser fører til mer varme, og mer belastning. Da er det viktig at du har kvalitet! Bremsevekse med høyt klokepunkt, bremser med jevnt grep (2+ stempler), klosser av god kvalitet, og skiver som håndterer varmen bedre. Å kjøre varm bremser klarer du enten du har 150hk, eller 1500hk, bare du kjører hardt nok.

Endret av Zepticon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med det faktum at høyere fart = mer "vekt som må stoppes? 
Dobler man farten firedobler man den faktiske vekten osv. Så om man har mer hk så får man fart mye fortere noe som igjen fører til at man må bremse hardere og oftere. 

For meg er det ihvertfall logisk at om man nesten dobler effekten så må man skaffe seg mye bedre bremser. Tviler sterkt på at man får godkjent en bil som orginalt yter rundt 280hk(?) med orginale bremser etter en effektøkning på nesten 50%. 

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Tar akkurat samme bremsekraften å stoppe bilen fra 100-0 så lenge vekten er lik, uansett hvor mange hester du har under panseret.

 

Om du har ca. samme kjørestil som før effektøkningen så trenger du ikke oppgradere bremser. Problemet er at med 400 hester så får man litt lyst til å gi på og da må man bremse ned relativt ofte for å ikke bli fotgjenger, hardere og oftere enn før. Da begynner underdimensjonerte bremser å slite.

Lenke til kommentar

Om du har ca. samme kjørestil som før effektøkningen så trenger du ikke oppgradere bremser.

Med slik tankegang kan jeg fint bytte motoren i en E30 316 til en motor med 1000hk og fortsatt kjøre på originale bremser.

 

Nei, bygger man motor burde man vitterlig ta seg råd til å oppgradere bremsesystemet (og understellet) til å være matchende med den nye effekten. Kjørestil/bruksområdet har kun med valg av type bremser (Her sikter jeg til bremser orientert rundt gatekjøring, racing eller en mellomting) man går for. Ikke om det er behov for oppgradering eller ikke, for det er det så sant ikke det originale bremsesystemet er bygd for å kunne håndtere den nye effekten.

Lenke til kommentar

 

Om du har ca. samme kjørestil som før effektøkningen så trenger du ikke oppgradere bremser.

Med slik tankegang kan jeg fint bytte motoren i en E30 316 til en motor med 1000hk og fortsatt kjøre på originale bremser.

 

Nei, bygger man motor burde man vitterlig ta seg råd til å oppgradere bremsesystemet (og understellet) til å være matchende med den nye effekten. Kjørestil/bruksområdet har kun med valg av type bremser (Her sikter jeg til bremser orientert rundt gatekjøring, racing eller en mellomting) man går for. Ikke om det er behov for oppgradering eller ikke, for det er det så sant ikke det originale bremsesystemet er bygd for å kunne håndtere den nye effekten.

Nå er det jo strengt tatt riktig som nevnt: bremser håndterer ikke effekt. Bremser håndterer fart/masse i bevegelse. Massen er ikke endret seg, så hvis ikke farten endrer seg trenger man ikke nye bremser.

 

Eller for å si det 100% plain - forholder du deg til norsk lov/fartsgrense er bremsene gode nok. Skal du kjøre mer ulovlig nå enn før, bør du tenke på å oppgradere.

 

 

On another note:

funny-BMW-job-turn-signal.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har da heller ikke kommet med noen annen påstand, har jeg? Jeg kritiserer derimot en litt spesiell tankegang når det kommer til oppgradering av bremser etter man har økt effekten i en bil. Fart er tross alt resultatet av effekten motoren produserer.

 

Selv om man i 90% av tilfellene forholder seg til fartsgrenser så har man resterende tilfeller hvor man da gjerne tester ut denne effekten og uavhengig om det er på bane eller etter offentlig vei så er det viktig å ha bremser som matcher, for å nå skrive det litt annerledes, potensialet i bilen.

Lenke til kommentar

Driver å kikker litt etter Golf IV på Finn.no for tiden. Har lenge hatt lyst på en litt nyere bil og når den jeg har fikk en god del feil på PKK'en tenkte jeg det var på tide. Vil ikke gi stort mer enn 50k for den. Noen som vet om det er mye forskjell på 1.6L fra før 2000 og etter? Har sett den fikk 4 hester mer, men er det noen store forskjeller som gjør at jeg bør utelukke modeller før år 2000? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...