Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Har vært i kontakt med en svenske som selger en e36 m3. Han sier oljelampen blinker 9 ganger ved oppstart og at det kommer av at en føler som måler trykket er deffekt, dette er visst nok ikke et stort problem ifølge han.. Er ikke det en grunn til å bli skeptisk? Etter litt googling så er det mange steder hvor det står at det kan være en føler, men noen sier også at det er et stort faresignal på at noe er veldig galt med motoren.

Blir så usikker. Har fraskrevet meg et titals m3'r hittil, fordi jeg ikke stoler på noen :p

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen BMW'er har oljelamper som blinker pga svidde sensorer. Når tenningen er på og oljen ikke er der så er det fort gjort å svi sensoren. Dette har skjedd enkelte som har skrudd på tenninga for å høre på musikk mens de byttet olje.

Er du heldig så er det en slik bagatell, i verste fall så kan det være noe mer galt.

Lenke til kommentar

Her er det han har skrevet til meg:

Tja.
Ja absolut. En och annan repa och sådär finnes så klart, den är ändå 18 år gammal.
En liten bula i motorhuven, huvlåset är trasigt och oljelampan blinkar 9gånger när man startar bilen, det är ett felmeddelande på att givaren är dålig. Det hände när jag bytte olja förra våren. Givaren sitter i oljetråget så jag ville inte ta ur den nya oljan för att byta den haha. Lämpligast att byta givaren vid nästa oljebyte. Annars fungerar allt och den är riktigt fin!

Jag kan ta fler bilder och skicka till dig ikväll.

Også spurte jeg om oljetrykket osv var bra, så svarte han:

Nej nej du missuppfattade. Oljelampan blinkar bara vid start, det är en indikation på ett felmeddelande att givaren är dålig. Det har ingenting med tryck eller så att göra. Jag har kollat upp det med BMW återförsäljare.

Jag ordnar bilder i morgon, har haft en riktigt stressig dag med många ärenden och mina små barn och så vidare.

Så det er ikke sikkert det er noe og bekymre seg for. Hvorfor han ikke har skiftet den forklarte han i første svar. 
Hvis det er en kjent Bmw greie så er det vel ikke noe stress og fikse det ved neste oljeskift :)
Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Du hadde også helt greit kjørt et drøyt år på samme olja på en eldre M3, og droppet å fikse feilen før du legger bilen til salgs?

Spørs hvor mye bilen er kjørt på det året.

Er mer betenkelig på olje som nettop er byttet enn olje som er svart når jeg skal kjøpe bil. En kompis av meg solgte en Bmw med sprekk i toppen og vann i olja til Nord-norge en gang, olja var sjokomelkbrun. Han byttet olje rett før kjøperen kom, kjøperen sjekket olja og den var jo blank og fin så han reiste fornøyd hjem til nord-norge. En uke senere var han ikke så fornøyd lenger.

E: Jeg hadde ikke gidda å bytte sensoren nei, jeg sjekker oljenivå manuelt. Har oljetrykksmåler i bilen hvis det skulle skje noe under kjøring.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Kjetil_90 det lureste du gjør er å se på bilen og gjennomgå den. Nå vet jeg ikke hvor langt inne i Sverige han bor, men hvis du tar turen vil dette gi bedre svar enn du har fått av han. Ha også i bakhodet slik min far sa, det finnes så masse bilær, man må ikke ha akkurat en bil bare fordi man har lyst. Det skal jo også være ett fornuftig kjøp. Enkelt å greit, følg magefølelsen, skurrer det, styr unna.

Lenke til kommentar

Det er sikkert bare jeg som har et rart forhold til ting, her jeg liker at alt er i orden..

Av og til må man gjøre litt kost/nytte-beregning - som når bilen min lekker ut 50% av spylervæska gjennom en defekt løftearm til lyktespyler, og det koster 4000 å fikse en 200kr's del fordi de må av med fanger og diverse - det går noen liter spylervæske på 4000kr. Derfor venter jeg heller og ser om ikke fangeren skal lakkeres innen et år eller så, så kan jeg ta det samtidig.

Lenke til kommentar

Kjetil_90 det lureste du gjør er å se på bilen og gjennomgå den. Nå vet jeg ikke hvor langt inne i Sverige han bor, men hvis du tar turen vil dette gi bedre svar enn du har fått av han. Ha også i bakhodet slik min far sa, det finnes så masse bilær, man må ikke ha akkurat en bil bare fordi man har lyst. Det skal jo også være ett fornuftig kjøp. Enkelt å greit, følg magefølelsen, skurrer det, styr unna.

Er vel 3-4 timer en vei fra der jeg bor. Så det er liksom ikke noe jeg vil gjøre midt i uken. Kjedelig å kjøre bomtur etter jobb :tease: 

Er forsåvidt mange M3`r der ute, men føler det er et eller annet negativt med absolutt alle :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...