Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Per i dag så har jeg bare en 320i E36, har vurdert å hive ut motoren og sette inn en 2.8L med M50 innsug og M3 kammer, men har på en måte ikke hjerte til det da det eneste som "feiler" den er litt tikking. Bruker nada olje og kjølevæske. Hadde vært litt artig å få over 200hk i den og eventuelt flytte pressa på neste bil når den tid kommer. Den E36'en jeg har nå har det gått en del penger på, så tror ikke at jeg vil selge den med det første, da får det heller bli bil #2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få 300 hester hvis du forsterker motoren med oppgraderte deler da..

Ble helt satt ut.. Det var BMW landstreff i Sandefjord 2 helger siden, prata med en som hadde 320i E46 som hadde ASA kompressor, montert hos ESS Tuning.. 300 hester i motoren! på en 2 liter!! Vet hvordan følelsen er å ha en 2 liter, har vært der selv med både 520i og 320i og ønske mer gamp.. men potensialet ligger faktisk der. En tlf til ESS så hjelper de deg.. Eller man kan bytte motor, hele bilen..

Sistnevnte er kanskje best og enklest.

Lenke til kommentar

Jupp veldig bra Gavekort, var det som var litt av poenget mitt til Puffet Ris, at jaaa så lett å dra 300 hester på en 2 liter, men det skal jo også vare.. Hva med Toyota Supra fra 1993? Den har jo 330 hester og Twinturbo, likevel er det noen som drar over 1000 hester på en slik blokk og hva er greia med det liksom? Jo det har med forsterkninger å gjøre sant, pluss at noen motorer er bygd annerledes og tåler mye mer stock/blir enda medre med forsterkninger som f.ex Sierra Cosworth osv.

 

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=112530

 

Men da vet du hvertfall det E.C at mulighetene ligger der.

Er ikke sikkert man alltid trenger kvitte seg med godbilen, men en ting er sikkert, det koster å være kar :hm::wee:

Lenke til kommentar

Jepp, er klar over det. Tror at jeg holder hverdagsbilen mest mulig original, så skal jeg nok få tak i enda en E36 etterhvert og der skal det blir litt mer påfunn. Greit å ha en bil å kjøre på jobb mens man skrur på en annen.

 

Men gratulerer med presse, og kjør pent! :green:

Lenke til kommentar

Jupp veldig bra Gavekort, var det som var litt av poenget mitt til Puffet Ris, at jaaa så lett å dra 300 hester på en 2 liter, men det skal jo også vare.. Hva med Toyota Supra fra 1993? Den har jo 330 hester og Twinturbo, likevel er det noen som drar over 1000 hester på en slik blokk og hva er greia med det liksom? Jo det har med forsterkninger å gjøre sant, pluss at noen motorer er bygd annerledes og tåler mye mer stock/blir enda medre med forsterkninger som f.ex Sierra Cosworth osv.

 

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=112530

 

Men da vet du hvertfall det E.C at mulighetene ligger der.

Er ikke sikkert man alltid trenger kvitte seg med godbilen, men en ting er sikkert, det koster å være kar :hm::wee:

2002 modell WRX STI, 265 hk orginalt, 10 minutter med en PC så har den 300 hk som varer og varer...

Kan faktisk gå ganske langt på de sti 2 liter blokkene før man må bytte stempler og råder da de kom smidd fra fabrikk ;)

 

Supra blokka er jo støpejern, så den forsterker de ikke, kun innmaten. 

 

Selvfølgelig, kommer en slapp 2 liter bmw sekser med 150 hk orginalt, så tåler den mest sannsynlig ikke en dobling av hk tall uten å forsterke innmat, men en 10-15% økning går fint i de fleste tilfeller uten store inngrep..

"Tommelfingerregel"

 

Og hvis jeg svarer noe rart her nå er det bare fordi jeg er trøtt. Gudd nait

Endret av Puffet Ris
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig, kommer en slapp 2 liter bmw sekser med 150 hk orginalt, så tåler den mest sannsynlig ikke en dobling av hk tall uten å forsterke innmat, men en 10-15% økning går fint i de fleste tilfeller uten store inngrep..

"Tommelfingerregel"

 

 

Vil ikke undervurdere M52 heller. M52B20 er tilnærmet lik M52B28, så den skal ihvertfall tåle 280 N·m fint og 190 hestekrefter.

 

S54 er i hovedsak to oppgraderinger: Forsterket veiv og bedre cam med mer aggressiv profil og med en rekke modfikasjoner for å hindre float. Førstnevnte er det eneste som hindrer 365 N·m i å sende syndlindrene gjennom blokka, og resten er bare for å presse ut flere hestekrefter på en effektiv måte, gjennom blant annet 8000 RPM turtallssperre. Komponentene i M52B20 er overdimensjonerte, så jeg er sikker på at de fint skal takle 200-220 hestekrefter.

 

M62 deler det meste med S62, så motoren til James Bond skal tåle kompressoren glimrende. Jeg er ikke sikker på girkasse og diff da.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

 

 

Selvfølgelig, kommer en slapp 2 liter bmw sekser med 150 hk orginalt, så tåler den mest sannsynlig ikke en dobling av hk tall uten å forsterke innmat, men en 10-15% økning går fint i de fleste tilfeller uten store inngrep..

"Tommelfingerregel"

 

Vil ikke undervurdere M52 heller. M52B20 er tilnærmet lik M52B28, så den skal ihvertfall tåle 280 N·m fint og 190 hestekrefter.

 

S54 er i hovedsak to oppgraderinger: Forsterket veiv og bedre cam med mer aggressiv profil og med en rekke modfikasjoner for å hindre float. Førstnevnte er det eneste som hindrer 365 N·m i å sende syndlindrene gjennom blokka, og resten er bare for å presse ut flere hestekrefter på en effektiv måte, gjennom blant annet 8000 RPM turtallssperre. Komponentene i M52B20 er overdimensjonerte, så jeg er sikker på at de fint skal takle 200-220 hestekrefter.

 

M62 deler det meste med S62, så motoren til James Bond skal tåle kompressoren glimrende. Jeg er ikke sikker på girkasse og diff da.

Nå snakket jeg aldri om motoren til James Bond da ;-)

Lenke til kommentar

 

Det er vel få 2-litere som ikke tåler 300hk uten større modifikasjoner.

 

 

Spørsmålet er hva man legger i "tåler". Rundt de kreftene der så begynner støpt stål å bli litt i det svakere laget, som er grunnen til at S54 har en veivaksling i smidd stål. Kjøling er også kritisk på M52 som har en topp laget i aluminium-nikasil og tåler overoppheting veldig dårlig. M54 med alu-blokk er enda verre.

 

Når Porsche presser 300 hestekrefter ut av en 2-liter så er det fortsatt snakk om en helt annen standard på komponenter til sammenligning med en BMW M52 eller en VAG EA113 for den saks skyld.

 

En M52B20 med 300 hestekrefter hadde sikkert ikke vært en dum ting, men jeg ville hatt en reservebil både for økonomien og påliteligheten sin skyld. Man kan ikke seriøst forvente at en blodtrimmet M52 skal være i nærheten like pålitelig som en stock M52 eller en sportsmotor med samme slagvolum og høyere designet effekt.

 

 

Nå snakket jeg aldri om motoren til James Bond da ;-)

 

 

Neida. Ikke alt jeg sier er ment som kritikk på andre sine påstander.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...