Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Firmaet ble invitert til Tesla si kjappe her på Forus for et par måneder siden i forbindelse med "lanseringen" av P85D.

Fikk kjørt den en kjapp runde, og det er på mange måter en vanvittig bil, men likevel må jeg le når jeg ser de som bytter ut alt ifra 458 til M5 til fordel for Tesla. 

 

Som han her:

Lenke til kommentar

Er det sant at Tesla egentlig bare er sprek opp til 100 km/t? Kamerat mener de ikke er så spreke etter det.

 

 

Nja. 160ish tror jeg de begynner å tape mot bensin/diesel. Litt usikker på hvorfor, kanskje fordi de bare har "et gir"? Har hørt begrunnelsen før, men kommer ikke på hva det var i farten.

Tesla vil stort sett alltid vinne ut av lyskrysset, men ligger bak hvasse fossiler før kvartmila er omme.

 

 

 

Lenke til kommentar

Er det sant at Tesla egentlig bare er sprek opp til 100 km/t? Kamerat mener de ikke er så spreke etter det.

Det er få biler som slår P85D fra 0-50 km/t, men aks. avtar forholdsvis raskt etter 100 km/t, i hvert fall sammenlignet med ovennevnte F12 og GT-R. Kjørte en P85+ i fjor. Den dro godt fra 90-150 km/t, men det var likevel aks. fra 0-50 km/t som var mest imponerende.

 

Forstår ikke at folk er så opptatt av ekstrem aks. Det er selvfølgelig moro, men det er som oftest andre kvaliteter som gjør en bil sportslig eller ikke. Bare se på MX-5 eller 4C. En tung kladd på 2,2 tonn vil uansett aldri bli særlig sportslig. Et eks. er Continental GT3.

Lenke til kommentar

Jeg er litt opptatt av acceleration da, ikke sånn Super-proft med Drag Car, over 1000 hester, svære dekk og supergirkasse, men litt sånn lyskryss kjøring, er ikke mange lyskryss i byen min men der det er, fine rette veier og da er det jo litt morro å teste mot sidemann.. Men er liksom ikke så morro lenger hvis Teslaen dukker opp, derfor jeg lurte på hvordan den lå ann.

 

Men ser poenget ditt også, for meg er ikke aks. det viktigste, men noe viktig, ellers er det hele bilen, tidløs design, tøff, skinnseter, V8 motor, lyd osv.. P85D blir for sprek for bilen min men Nordmann utgaven Tesla Model S, må innrømme det hadde vært gøy å slått den selvom det blir bare såvidt kanskje når kompressoren kommer, ettersom det er 120 km/t max de fleste har ved ett punkt der før man bremser ned, så blir ikke noe svimlende 0-250 kjøring på flystripe.

 

Jeg innrømmer det.. jeg hater Tesla men liker at det er en bil som ikke forurenser (hvis vi utelukker hvor mye det forurenser å lage en), liker at de tar litt ansvar for fremtiden osv men det betyr også at altfor mange kan vinne Drag-Race i lyskryss altfor lett, og det er surt, bare kjøp en Tesla liksom så blir du automatisk kongen i lyskryss.

 

2 ting som kan være fordel da, Tesla går på batteri, er ikke sikkert de holder hvis de må bruke veldig mye strøm.

Den andre, de fleste er eldre/vellykkede folk som vil ha følelsen av å ha en sprek ny bil, de er kanskje ikke sånne som er ute etter lyskryss kjøring uansett. Kanskje problemet ikke er så stort likevel.

Lenke til kommentar

Det er så satt på spissen, men allikevel så sant at jeg nesten blir litt kvalm. Hvor mange bryr seg virkelig om at den er "miljøvennlig"? Folk ser sparte penger og spart tid, og vi som kjører på bensin/diesel må da altså betale for disse "snylterne". De er like mye på veien som oss andre, men slipper unna. Og med tanke på hvor mye en Tesla faktisk veier, så gjør den jo i teorien mer slitasje en andre biler. 

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Det er dessverre sånn det må være. Det er ingen grunn til å forvente at folk gjør altruistiske, bærekraftige valg på det planet av seg selv, derfor må gulrøttene på bordet. Om det nytter, og om det er den riktige atferden vi oppmuntrer til, er en annen sak. Dagens elbiler er en vits, men utviklingen går i det minste i riktig retning. Spørs om den hadde gjort det helt av seg selv.

Lenke til kommentar

Lurer på hvilken retning elbil-markedet hadde tatt om de fjerne goder som kollektivfelt, gratis parkering (på ikke elbil-plasser), og bompasseringer. Med Tesla (og nå flere andre biler som har god rekkevidde) har man vel bevist at en elbil faktisk fungerer i det daglige, og de bør vel nå selge seg selv? 

Lenke til kommentar

Men dette er vel på bare deler av E18?

 

"Som vi skrev for en uke siden, så stenges elbilene ute fra kollektivfeltet på Ring 3 rundt Oslo, og på E18 fra Vækerø til Filipstad i forbindelse med oppgradering av tunnelene i og rundt Oslo. 

Det nye nå er at Vegvesenet, etter å ha vært i dialog med alle interessenter, har endret på deler av vedtaket. 
 

  • Elbilene kastes ut av kollektivfeltet på E18 fra Sandvika til Filipstad i rushtiden mellom kl 07-09 på morgenen og mellom kl 14-18 på ettermiddagen.
  • Unntaket er om man er to personer eller flere i bilen.
  • På Ring 3 får ikke elbilene tilgang til kollektivfeltet i det hele tatt forbi anleggsområdet.
  • Gjelder i minst tre år framover."

Det enkelte politikere og miljøaktivister fryktet er vel at dette bare er "starten", og at de pusher inn forbudene sakte men sikkert.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...