Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det er vel heller valgene vi står med når vi kjøper biler. Det er ikke mange biler som blir levert med spenstige farger fra fabrikken.

Mine erfaringer er av det motsatte. Er overraskende mange farger å velge i mellom på de fleste bilmerkene jeg har sett på ny bil hos fra de siste årene. Naturlig nok reklamerer nok ikke de for alle fargene i de små brosjyrene du får utdelt, men aller helst av de fargene som er naturlig å selge disse i. Derav flere nyanser av sort, grått og hvitt uheldigvis.

Man får kanskje ikke spygrønn, sjokkrosa og syreblå som fargevalg hos mange, men enkelte tilbyr noe tilsvarende i sortimentet sitt. Gjerne de som og tilbyr litt mer sportslige biler. Men man trenger heller ikke dette for å ha en spenstig farge på bilen.

I tillegg har man jo hos flere merker mulighet til å skreddersy fargen på bilen, som HAM foreslår, om du er villig til å betale for dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel heller valgene vi står med når vi kjøper biler. Det er ikke mange biler som blir levert med spenstige farger fra fabrikken.

Mine erfaringer er av det motsatte. Er overraskende mange farger å velge i mellom på de fleste bilmerkene jeg har sett på ny bil hos fra de siste årene. Naturlig nok reklamerer nok ikke de for alle fargene i de små brosjyrene du får utdelt, men aller helst av de fargene som er naturlig å selge disse i. Derav flere nyanser av sort, grått og hvitt uheldigvis.

Man får kanskje ikke spygrønn, sjokkrosa og syreblå som fargevalg hos mange, men enkelte tilbyr noe tilsvarende i sortimentet sitt. Gjerne de som og tilbyr litt mer sportslige biler. Men man trenger heller ikke dette for å ha en spenstig farge på bilen.

I tillegg har man jo hos flere merker mulighet til å skreddersy fargen på bilen, som HAM foreslår, om du er villig til å betale for dette.

Folk tenker for mye på videresalg! :p

Lenke til kommentar

"Videresalg".. Sannheten er nok det at færreste folk tørr å skille seg noe særlig ut og gidder ikke en gang å titte på alternativer til anonyme farger annet enn sort, grått og hvitt. Man får et hav av farger som fortsatt byr på anonymitet, men likevel får frem bilens linjer.

Argumentet med møkk er et argument jeg aldri skjønner meg på heller. Men der kan problemet mitt være at jeg sliter med støv på hjernen..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

BMW har vel kjørt noen "frozen" farger? Frozen blue eller no, syns de er ganske fete.

Hadde det på gamle bilen, silver lighting mener jeg å huske den het hos Opel. 

Lenke til kommentar

Svart er kjedelig, mye kulere med farger som skriker litt og stikker seg ut. 

Svart er tøft syns jeg og jeg tror bilen ville blitt mye kulere med en gang hadde den kommet i annen farge, jeg syns ikke så mye om den fargen, noen liker den andre ikke, men syns de kunne hvertfall kjørt Estorilblå eller Le mans blue så blir den vist fram i litt mer populære farger ikke noe som havner midt på treet hos de fleste. Jeg tror det ville hjulpet veldig på framvisningsdagen hvertfall. Gult er kult på Lamborghinis men syns det ble litt snålt på den der ellers liker jeg bilen, men alle har sin personlige mening uansett.

Lenke til kommentar

Syns det er trasig at ikke det er mer freshe farger ute å går ja!

Tesla ser man jo hovedsaklig i kjipe gråtoner, men har linjer som kunne gledd ildrød, knæsj blå eller brun.

BMW leverer jo nå noe rødt og blått, men hovedsaklig grå/svarte biler, det samme kan vel sies om alle de andre premiummerkerkene..

Også hvitt da, men det forsvinner vel av moten det også nå...?

Jeg så en silkematt militærgrønn tesla, den var rå! :-D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

En kompis gjorde gode penger på å kjøpe biler i spesielle farger (les: mindre attraktive) .

Lakket de om selv, og solgte igjen med grei fortjeneste / timebetaling.

Lenke til kommentar

En rask titt på Finn sier det meste:

Farger på rett over 2000 VW Golf:

post-116700-0-29777700-1432631873_thumb.png

Farger på ca 1500 BMW 3-serie:

post-116700-0-23056200-1432631913_thumb.png

Selv om restverdilister ikke går på fabrikkfarger er det ikke uvanlig at en rød bil er tyngre å selge enn en svart eller sølv.

Jeg er litt overrasket over antallet blå biler selv om jeg visste at de var populære.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Noen som har tips til banker som gir bra billån?

Santander som er greiest hvis man har under 35% EK og vil ha en lengre nedbetalingstid? 

Har ikke mulighet til å ta lån med sikkerhet i f.eks. bolig, eller med kausjonist ?

Da er det noen helt andre rentesatser, og ettersom du ikke har sikkerhet i bilen faller kravene til bilens alder bort. 

Ellers kan du prøve denne:

https://www.finansportalen.no/Bank/Sm%C3%A5l%C3%A5n

Lenke til kommentar

Noen som har tips til banker som gir bra billån?

Santander som er greiest hvis man har under 35% EK og vil ha en lengre nedbetalingstid? 

Har ikke mulighet til å ta lån med sikkerhet i f.eks. bolig, eller med kausjonist ?

Da er det noen helt andre rentesatser, og ettersom du ikke har sikkerhet i bilen faller kravene til bilens alder bort. 

Ellers kan du prøve denne:

https://www.finansportalen.no/Bank/Sm%C3%A5l%C3%A5n

Den linken var ikke dum, takk!

Hva vil det å stille med kausjonist si, i praksis? Hvis for eksempel faren min stiller opp. Vil han da få smellen hvis jeg skulle tulle noe til eller noe skjer med meg? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Om du ikke betaler på andre eller tredje purring (husker ikke helt) så får faren din en varsling, før det til slutt blir han som blir stående som ansvarlig for å betale banken. (veldig enkelt forklart) 

Det kan enn jo unngå om man gir beskjed til "far" om at man ikke får betalt, før fristen går ut :)

Lenke til kommentar

Skjønner, det kan jo være et alternativ. Men da må man kontakte banken for å få rentesatser og slikt?

Og er det vanlig at banken stiller krav til fullkasko uansett om man har sikkerhet i bilen eller kausjonist? Regner ikke med at forsikringen er så ille på en pickup med grønne skilter, men det blir jo likevel litt i året. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skjønner, det kan jo være et alternativ. Men da må man kontakte banken for å få rentesatser og slikt?

Og er det vanlig at banken stiller krav til fullkasko uansett om man har sikkerhet i bilen eller kausjonist? Regner ikke med at forsikringen er så ille på en pickup med grønne skilter, men det blir jo likevel litt i året. 

Er ingen krav om det på kausjonist-lån nei, men hadde aldri hatt lån på en bil som jeg ikke hadde hatt fullkasko på.

Du kan forøvrig bruke samme side til å sjekke billigst bilforsikring :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hele poenget er jo at du ikke skal sitte igjen med fingen i ringen og lån på noe som ikke har noen som helst verdi. 

Lenke til kommentar

Jeg bruker "regelen" at hvis bilen koster såppass at jeg må låne, så er den dyr nok til kasko.

Uten tvil! Hvis noe skulle skje så må man i alle fall kunne få pengene fra forsikringsselskapet slik at man kan betale lånet. Jeg har fått såpass gode priser på forsikring via en kompis at jeg kjører full kasko uansett. Per nå er det samboerens Peugeot Partner fra 90-tallet :p. Ikke verdt mye, men skulle det skje noe så får man igjen noe (på en symbolsk prisøkning fra delkasko).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...