Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Amatør! :)

 

Det handler om å lære seg å kjøre på rett måte. Hvis bakken er bratt, så kan det for eksempel lønne seg å skru av TC for å spinne opp den siste biten.

 

EDIT: Kommer selvsagt an på hva slags dekk som står på bilen. Hvis det er snakk om kontinentale piggfrie, så er det ikke rart du ikke kommer noen vei. Du ser det lett ved at de som regel er "buet" i kantene - på samme måte som sommerdekk.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amatør! :)

 

Det handler om å lære seg å kjøre på rett måte. Hvis bakken er bratt, så kan det for eksempel lønne seg å skru av TC for å spinne opp den siste biten.

 

EDIT: Kommer selvsagt an på hva slags dekk som står på bilen. Hvis det er snakk om kontinentale piggfrie, så er det ikke rart du ikke kommer noen vei. Du ser det lett ved at de som regel er "buet" i kantene - på samme måte som sommerdekk.

 

Skulle til å redigere innlegget, er piggfrie i tillegg ja! Jeg er vant til AWD/FWD med pigger og har aldri opplevd noe slikt, så jeg er nok en "amatør".

 

Eller ha nok fart og kjøre så langt ut i siden av veien som mulig.

 

Ja klart det, ta sats i en bil til 800k som ikke er min.

Lenke til kommentar

Har riktignok snurra et par ganger, men det har vært selvforskyldt. Bortsett fra det har jeg ikke hatt noen problemer.

 

Har også kjørt E-klasse på vinteren uten problemer. Husker jeg hadde en tur i romjula 2009. Det hadde vel snødd cirka 15 centimeter, og det var ikke brøyta noe særlig. Opp bakker og gjennom kryss - til tider sidelengs, men jeg kom meg fram uten problemer. :)

 

Men helt seriøst: Det krever litt tilvenning å kjøre bakhjulsdreven bil på vinterføre. Så fort man er over det stadiet, så er det ikke noe problem. Det gjelder også å passe litt på hvor man kjører. Hvis det er fryktelig glatt ute, så prøver jeg for eksempel å unngå steder med lyskryss i bratte oppoverbakker.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

For min del så veier fordelene (både på sommer- og vinterføre) opp for de negative konsekvensene bakhjulsdrift har. :)

What he said. Kjøreegenskapene på bilen de 9 andre månedene i året mer enn veier opp for litt problemer på glatta.

Lenke til kommentar

Vel, slik vil ikke jeg leve hvertfall. Jeg har ikke tenkt å planlegge kjøreturen til handlesenteret, ei har jeg planer om å svaie meg frem dertil.

 

Er min mening da.

 

Føler med deg, jeg kjørte post i 2 vintre med en Toyota Hiace med automat, bakhjulsdrift og slitne piggfri dekk. Ble møkk lei av å stå fast på flatmark, og planlegge all kjøringen etter hvor dårlig veigrep man har.

 

--Ta i fart opp en bakke, halveis opp: oops der kom det en fra høyre som jeg må stoppe for, og som selvsagt ikke tar hensyn til hvor glatt det er og hiver seg uti veien for å holde på retten sin, så da var det bare å rygge ned å prøve igjen. Slik gikk dagene, ikke rart posten er sein :)

Lenke til kommentar

 

 

Ja klart det, ta sats i en bil til 800k som ikke er min.

 

Minner meg om en hyttetur sent på høsten for noen år tilbake. Så kom snøen til de grader og vi hadde lånt BMW'en til pappen til kompisen min: En dønn ny 528 med lavprofil sommerdekk. Veien fra hytta og ned til hovedveien var glatt som fy, men resten av veien hjem var heldigvis på bar asfalt.. Aldri vært så nærvøs før.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man egentlig med nybil kjøre den på lave turtall dens første 1500 km?

 

Man skal la stempelringene få tid til å tilpasse seg sylinderveggene og danne en skikkelig forsegling.

Hm ok. Jeg var litt uerfaren på isen her forleden og måtte dra bilen til 4k omdreininger for ikke å fyke rett i en annen bil - er det litt for mye omdreininger når bilen bare har gått 200km? :/ (skal nevnes at bilen bare har 6k omdreininger)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man egentlig med nybil kjøre den på lave turtall dens første 1500 km?

 

Man skal la stempelringene få tid til å tilpasse seg sylinderveggene og danne en skikkelig forsegling.

Hm ok. Jeg var litt uerfaren på isen her forleden og måtte dra bilen til 4k omdreininger for ikke å fyke rett i en annen bil - er det litt for mye omdreininger når bilen bare har gått 200km? :/ (skal nevnes at bilen bare har 6k omdreininger)

 

Nei det er ikke noe problem. Selv tok jeg og ræv kjørte min golf når den hadde gått fra 50-1000km flere ganger. Inkl min far som skulle leke med den 1 gang, hvor han lå på rødlinja flere ganger i 2 gir :p Aldri vært så sikker på at det skulle skje noe galt før.

 

Men merk, jeg sier ikke at du nødvendigvis også skal gjøre dette, men jeg syntes innkjøring er en smule oppskrytt når det gjelder mindre motorer.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på piggfrie og piggfrie.

 

Jeg har piggfrie på min bil. Den er bakhjulsdreven, og har ingen fancy elektronikk. Likevel har jeg ikke stått fast én eneste gang, og jegh ar heller ikke vært av veien. Magic?

Nå ble det veldig vesentlig å spørre hvor du bor og hvor du kjører.

 

Kjøreegenskapene på bilen de 9 andre månedene i året mer enn veier opp for litt problemer på glatta.

Skal vi se... her i Tromsø. Oktober er som regel glatt. Er vi uheldig blir det glatt i september. Glatta varer til april minst. Så det blir for min del 5 måneder der jeg er trygg på at det ikke er glatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...