Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edit: På den positive siden så er motoren plettfri under ventildekselet! Gylden og fin farge, godt smurt, og ingen tegn til slitasje på veivakslingen. Så den har vært godt behandlet de 125000km den har kjørt.

 

Veivaksel, under ventildekselet?  Kamaksler, i flertall, kanskje?

Lenke til kommentar

Dro nå på lakkverksted for å få takst og det er ut som om det blir dyrt. ihvertfall 5000,- for panseret og 2-3000,- for å lakkere opp en ny fanger.

 

Nå synes jeg karbonpanser er latterlig harry men til den prisen på lakkering er det ett alternativ :p

Lenke til kommentar

3-litern har vel singelvanos, så muligens mindre trøbbel enn 3,2 som har vanos både på innsug og eksos. Begge er som sagt basert på S50, så er vel ikke all verden med forskjeller.

 

Om ikke service indikerer nylig vedlikehold så er det en del typiske E36 problemer som kan dukke opp på rekkeseksere i den alderen: vannpumpe, termostathus (om den er i plast), løpehjul/strammere og diverse sensorer.

 

Skal man ha bilen en stund og holde den ved like så er det sikkert greit å handle ny vannpumpe, termostathus i aluminium og reimsett med hele pakka og bruke en dag på å bytte, så slipper man plutselige overaskelser. Gjerne gå over luftbelg/slanger på innsugsiden for å se etter sprekker.

Lenke til kommentar

tfw du finner en som selger en delebil med motor som man kan plukke fra. Kjenner jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte pre-facelift E39, da det kryr av deler til M52, mens M54 er hakket vanskeligere å finne i vrak. Halve gleden med å eie E39 skal jo være at det er lett å skaffe brukte deler.

 

Kjøpe toppdeksel nytt? lol 3000kr++ i plastikk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Apropos bilkostnader - Svigers 2009 Tiguan med 80k på klokka er på verksted.. Ingen kollisjon eller slikt, bare begynte å lyse på glødeplugglampa og nødmodus.

Resultat; "Nei, her er nok for mye ødelagt - vi anbefaler motorbytte. Kostnad anslås til 60.000 ++, i tillegg en del følgefeil legg på 15.000". Ingen bidrag fra forhandler, VW tyskland eller forsikringsselskap. Stas.

Lenke til kommentar

For å vinkle det positivt så er ihvertfall delene enda i produksjon. Men det er helt latterlig hva selv de enkleste delene kan koste, spesielt om jeg kjøper fra GS Bildeler.

Toppdeksel 3763kr + porto

Nokia 6310i (Ja. Nokia 6310i!) 5928kr

Høyttaler bak 1051kr/stk

 

Original dørlist med M-emblem koster bare 393kr, men venstre side koster 19kr mindre utrolig nok. Innstegslistene koster derimot 1162kr/stk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Kjøper fra Danmark hvis jeg først skal ha noe nytt, men det er ikke billig der heller, til å være støpt plast.

Jeg prøver å finne deler brukt hvis de ikke er kritiske. Jeg har ganske lav kilometerstand på bilen min, så jeg vil ikke ødelegge den gleden med å putte på f.eks en luftmassemåler som har gått over 200.000km og har vært i drift siden 1996.

 

Toppdekselet er ikke en ting som blir ødelagt av slitasje. Så hvor langt bilen har kjørt gir jeg blaffen i, men den enhjørningen jeg fant har faktisk ikke gått særlig lenger en resten av min bil, så jeg krysser fingrene på at det ikke er nok en useriøs selger.

Lenke til kommentar

Ved kjøp av e36 m3, er 3 eller 3.2 literen et klart valg forran den andre, eller er de ganske identiske med tanke på ytelse og vedlikehold? Har hørt det er mer feil med 3.2 literen.

 

Det er ikke så veldig farlig, egentlig. 3,2 er litt mer "hverdagsracer" enn 3.0, som har mer effekt lengre oppe i registeret. Gå for en bil med godt vedlikehold, og frisk motor, fremfor å tenke veldig mye på den ene eller den andre.

Lenke til kommentar

Oki, takker for tips!

 

Bah, tror turboen på firmabilen driver å streiker. Gassresponsen er plutselig utrolig dårlig. Også skjønte jeg ingen ting da jeg plutselig begynte og kvele motoren i hvert eneste kryss. Jeg burde ha skjønt det for et par dager siden, da den har gått litt ujevnt på jevn gass i det siste.

 

Verkstedet har kanskje tid til og se på den på tirsdag, heldigvis!:)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Det tar liksom laaang tid før det skjer noe. Må ha litt turtall for at den skal klare å dra igang. Ikke vet jeg altså, men det første jeg tenker på er turboen. Når jeg kjører etter veien så er det nesten så jeg mister fart før det skjer noe ved pådrag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...